menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verplicht onderhoud gemeenschappelijke haag

Ga naar meest recente reactie

_anoniem

_anoniem

Wij hebben net een huis gekocht. Op de scheiding tussen onze grond en de grond van onze buurman staat een beukenhaag. Die haag werd er gezet door de vorige eigenaar van ons huis, en staat er nu meer dan 10 jaar. Nu wij verhuisd zijn, ziet onze buurman zijn kans schoon en laat hij min of meer horen dat hij wil dat we de haag 0.5 meter op onze grond zetten, hij beweert nooit akkoord te zijn geweest dat de haag op de scheiding gezet werd.
Nu is mijn vraag: 1) indien hij dit voor het gerecht zou trekken, moeten wij onze haag dan verzetten (wat toch wel wat zou kosten, we zouden onze kant van de haag volledig terug moeten beplanten, alles is nu mooi aangelegd) - wij vinden dat hij deze zaak jaren geleden met de vorige eigenaar had moeten regelen, 2) zijn wij verplicht de haag aan zijn kant te onderhouden zolang ze op de scheiding staat?

dinsdag 22 juli 2008 - 15:11
hildavw

Hildavw

[afbeelding verwijderd niet-https], ook al ben je "anoniem".

Misschien kan je best eerst eens op de gemeentediensten horen wat de regels zijn in jullie gemeente, want dat kan al eens verschillend zijn.
Ook in het veldwetboek kan je misschien iets vinden.

Voor de rest kan ik je niet helpen.

Het kan misschien helpen in je zoektocht als je zou vermelden waar je woont, de gemeente hoeft daarom niet, maar toch zeker de streek.

groetjes

Hilda
dinsdag 22 juli 2008 - 16:49
Esem

Tekst aangepast

Esem

Als de haag er al meer dan 10 jaar staat,denk ik niet dat je buur nu nog moet afkomen met te zeggen dat de haag moet verplant worden.
Ik denk dat hij dat toen had moeten doen.
En jij moet de kant van de buur niet onderhouden het is niet jou grond en niemand kan je verplichten om op een andermans grond te komen.
En een voorbeeld;als je daar dan wat zou stuk maken kan hij jou er nog voor laten betalen.
Dus ieder doet zijn stuk van de haag.

Maar zoals Hilda het al aangaf,informeer even op de gemeente of bij het vredegerecht,wat er in zulk geval moet gebeuren.
Zo ben je zeker wat er mag of juist niet mag.
dinsdag 22 juli 2008 - 18:17
piet1

Piet1

Voor het plaatsen van een beplanting bv een haag of een boom is er geen stedenbouwkundige vergunning nodig. En moet je dus niet bij de gemeente zijn. Tenzij er in je gemeente een specifieke 'verordening' is inzake beplantingen. In alle andere gevallen moet je de regels respecteren van het veldwetboek, en rekening houden met het burgerlijk wetboek (hinder voor buren). En wanneer je onderling de zaak niet opgelost krijgt dan is het de vrederechter die bevoegd is voor 'burengeschillen'.
dinsdag 22 juli 2008 - 21:48
Eniavaswen

Eniavaswen

Bij bomen enzo geldt een verjaring van 30 jaar. Ik denk dat dit ook voor hagen zal gelden. Maar als de buurman met de vorige buren een akkoord had, dan is dit nog steeds geldig.
Maar ik denk dat als de buurman wil dat de gemeenschappelijk haag weg moet, dat jullie daarover wel tot een compromis zullen moeten komen.
Hierover kan je idd veel vinden in het veldwetboek of op de gemeente.
woensdag 23 juli 2008 - 12:26
_anoniem

_anoniem

Ik heb me eens bij de gemeente geinformeerd, ben eens benieuwd.
Ik vrees dat een compromis niet mogelijk is. We wonen er nog maar een week, en we hebben al verscheidene 'klachten' gekregen, over de gekste dingen eerst. (vogels die zaadjes uit onze tuin bij hem droppen, onze vijver die zijn tv zou storen, ook komt hij vragen dat we planten zouden verwijderen die meters van zijn grond verwijderd staan, ...). Dat wordt dus een straatje zonder eind vrees ik.
woensdag 23 juli 2008 - 12:56
meuwissenj

Meuwissenj

Wat was de reden, waarom de vorige
bewoners verhuisd zijn?

Gr Marga
woensdag 23 juli 2008 - 13:04
parkske

Parkske

Ik begrijp niet goed dat je buur, hier na 10 jaar nog een punt van maakt, maar als de vorige eigenaar de haag zelf betaald heeft dan is dat nu uw eigendom, en als hij die dan toen op de scheiding heeft gezet, moest hij toch toelating hebben van de buur. Als die haag dus nu uw eigendom is dan ben je wel verplicht om die langs de buurzijde te onderhouden, want die mag eigenlijk niet aan uw eigendom komen zonder uw toelating, maar je mag zijn grond ook niet betreden zonder zijn toelating ! Kijk eerst nog eens in je aankoopakte van je eigendom of er iets is over vermeld. En probeer met je buur tot een compromis te komen, dat vogeltjes zaad over brengen dat is de natuur en hij zou blij moeten zijn dat er vogeltjes zijn ! Als het voor het gerecht moest komen dan denk ik niet dat de rechter je zou verplichten van de haag uit te doen, je buur moest maar onmiddellijk reageren.
groetjes
Parkske
woensdag 23 juli 2008 - 13:49
rombaft

Rombaft

Ik heb me eens bij de gemeente geinformeerd, ben eens benieuwd.
Ik vrees dat een compromis niet mogelijk is. We wonen er nog maar een week, en we hebben al verscheidene 'klachten' gekregen, over de gekste dingen eerst. (vogels die zaadjes uit onze tuin bij hem droppen, onze vijver die zijn tv zou storen, ook komt hij vragen dat we planten zouden verwijderen die meters van zijn grond verwijderd staan, ...). Dat wordt dus een straatje zonder eind vrees ik.


ja ja, laat die kerel maar zagen en niets van aantrekken, ivm de haag kan hij u niets maken.

Hij zou moeten kunnen bewijzen dat deze haag inderdaad ZONDER zijn toestemming is gezet, en hoe gaat hij dat doen aangezien de haag er wel al tien jaar staat.

Een andere mogelijkheid is dat de haag er al stond voor hij er zelf woonde en op die manier heeft ie nog minder poten om op te staan.

gerechterlijk maakt ie zo goed als geen kans!!
ivm al die andere zever, sorry, maar met zo'n buren zou ik zo snel mogelijk eens duidelijk maken waar het op staat !!
woensdag 23 juli 2008 - 15:38
Esem

Esem

Als de haag gezet is moet jou buur( voor mij een ge..),toestemming gegeven hebben om ze zo te laten planten.
Dan ben je niet vetrplicht om de haag langs zijn kant te gaan snoeien.Het is ten slotte zijn grond en niet de jouwe.

Hier gaat het om een haag die er al stond als je het huis hebt aangekocht.
Ik zou niet wachten en even gaan informeren bij het vredegerecht.
Je kan maar goed geinformeerd zijn.

Maar dat vogels zaad droppen bij hem en dat je vijver zijn tv stoort???
Wel dan moet ik niets anders doen dan ruzie maken,want eksters laten eikels vallen die afkomstig zijn van mijn overbuur want daar alleen staan een zeer oude eik.
Ik wil allen maar zeggen dat dit te gek is voor woorden.

Denk dat deze man gestoort is ipv. zijn TV,hij moet eens langs gaan bij een dokter.

Waarschijnlijk een alleenstaande.
Je houd het niet voor mogelijk wat een mens toch allemaal uitkraamt.

PS.
En dat je en aanvraag moet indienen zal van gemeente tot gemeente verschillend zijn,ik heb het toch nooit moeten doen.
Maar dit doet niet ter zake.


woensdag 23 juli 2008 - 23:01
hannibal

Hannibal

Welkom,

Wat is dat toch met de mensen tegenwoordig zeg; Ook Bunnygarden liet ons weten over problemen met een buur (zie haar topic eens); Ikzelf heb ook al wat meegemaakt in het verleden met buren.
Het wordt hoog tijd dat we de zon weer laten schijnen in ieder zijn hof en wat meer overeen komen; Een vriendelijk praatje moet weer verplicht worden. Hoe meer er over verdraagzaanheid gesproken wordt hoe slechter het precies aan het worden is. Mensen worden meer en meer eenzaten en kniesoren. Sterkte,Hannibal
woensdag 30 juli 2008 - 13:47
Esem

Esem

hannibal,
er zijn nu eenmaal mensen die zichzelf niet graag zien of de zon nu schijnt of niet.
Deze scheppen er plezier in om iemand anders het leven zuur te maken.
Ipv Vrededvol naast elkaar te kunnen wonen moeten ze zo nodig de boel op stelte kunnen zetten.
Ik begrijp ook niet wat somminge mensen bezielt.

Hebben ze dan allemaal een slechte jeugd doorgemaakt,want daar wordt het toch al eens verkeerdelijk naar verwezen.

Wat zijn wij hier dan gelukkig met onze buren,hier kan alles en mag ook alles.
Als ik wat verander aan de afscheiding is dit altijd goed voor de buur,en ook als hij wat veranderd aan de afscheiding is ook dit allemaal goed voor mij.
Mijn motto is leven en laten leven.
Voor dat even dat we hier op deze wereld mogen zijn.
woensdag 30 juli 2008 - 17:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon