menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Potgrond

Ga naar meest recente reactie

Liselore

Liselore

Hoi,

Als ik potgrond van het plantencenter gebruik om mijn eenjarigen in bakken te planten, dan heeft die sterk de neiging om bijeen te koeken, zodat als er water (ev. met meststof) gegeven wordt dit deels onmiddellijk via de zijwanden wegloopt naar buiten. Ondervinden jullie dit ook en is het misschien beter om deze potgrond wat te vermengen met wat luchtigere (eigen) compost ?
Groeten,
Liselore
donderdag 15 juni 2006 - 21:51
Adrienne

Adrienne

Hallo liselore,

Welkom terug.
Ik heb dat ook gehad, nu gebruik ik potgrond van DCM die is wel duurder.
Maar ik heb geen last meer en mijn planten doen het ook vééél beter.
Misschien ligt het aan de samenstelling.

Groetjes Adrienne
donderdag 15 juni 2006 - 21:56
Tomateboer

Tomateboer

Het is inderdaad beter een luchtige grond te hebben die vochthoudend zijn.
Inderdaad zijn die van dcm duur maar ze zijn wel effectief
grt
donderdag 15 juni 2006 - 22:18
Victor44

Victor44

Wij gebruiken grond : beetje zand 1/2 gewoon aarde uit de tuin en de rest potgrond.Dan is alles veel luchtiger met beter resultaat vind ik.
donderdag 15 juni 2006 - 23:01
Esem

Esem

Liselore
Vele van deze potgronden zijn samen gesteld uit een aantal % turf wat op zich geen probleem is.
maar turf heeft de eigenschap als hij te droog is geworden bijna geen water meer opneemt.
Daarom is het beter een iets duurdere potgrond aan te schaffen met daarin de bekende korrels die het water kunnen opslaan en bij droogte het langzaam weer afgeven.
Natuurlijk allemaal wat duurder maar je heb veel langer plezier van je eenjarige.
En dikwijls voorzien van de nodige meststoffen voor 2 maand.
Dus aan jou de keuze.
Esem,
donderdag 15 juni 2006 - 23:18
Nigella

Nigella

Ik heb zelfs bij de potgrond naast extra Teracottem dit jaar voor 't eerst nog Bentoniet toegevoegd enik merk echt wel het verschil in opname van water.
donderdag 15 juni 2006 - 23:37
Tine

Tine

Ik gebruik ook absorberende korrels in de potten. Het voordeel als ik met vakantie ga, is ,dat de "plantenoppas"ook wat minder vaak water hoeft te geven bij de meeste planten, dus niet zo als ik doe, twee keer per dag controleren, maar ééns in de twee dagen, tenzij er een hittegolf heerst.

Tine
vrijdag 16 juni 2006 - 09:34
Catgarden

Catgarden

Voor het milieu is het trouwens beter om potgrond te nemen zonder turf.
Het oogsten (of hoe noem je dat) van turf is belastend voor de fauna en flora in de omgeving en de voorraad raakt uitgeput.
In Engeland zijn er al heel wat soorten potgrond zonder turf (peat-free) en hier begint dat ook stillaan te komen alleen wordt het niet altijd vermeld op de verpakking of er nu turf in zit of niet.
vrijdag 16 juni 2006 - 13:33
hugo

Hugo

goede potgrond kan je ook zelf maken: 4delen aarde, 4delen goede compost en 2 delen zand,, goed mengen en je hebt uitstekende potgrond;; voor de kamerplanten neem ik altijd een zak kamerplantenpotgrond uit het tuincenter en hier voeg ik 1/4 zak compost aan toe goed mengen en hierin de kamertplanten zetten, werkt uitstekend;;

alke maand begiet ik mijn potplanten met volgende mengeling: 1 emmer water en hierin een goede schup compost mengen: giet dit bruine geval maar in je balkonbakken aan de geraniums en dergelijke meer, werkt uitstekend als langzaamwerkende meststof

groetjes
vrijdag 16 juni 2006 - 19:51
Nigella

Nigella

amaai Hugo en dat is nog goedkope meststof ook
vrijdag 16 juni 2006 - 20:03
Liselore

Liselore

Hartelijk dank allemaal voor de vele tips. Ik zal ze volgende lente ter harte nemen, nu is het wat te laat...
Liselore
vrijdag 16 juni 2006 - 20:29
Adrienne

Adrienne

Hugo,

Kunnen de bakken daar mee verder.
Of geef jij nog wat anders bij.

groetjes Adrienne
vrijdag 16 juni 2006 - 20:35
hugo

Hugo

zie dat ik een foutje getypt heb, niet elke MAAND maar elke Week moet het zijn, bij het vullen van de bakken meng ik wat gedroogde koemest en terracottem door de potgrond en daar na gewoon elke week begieten met mijn mengseltje (best compost eerst zeven alvorens te mengen), je kan er eventueel nog een beetje zelfgemaakte netelgier bijdoen ook

nog een tip, als je geraniums plant: steek een paar bollen paardemest bij in de bakken : je gaat niet weten wat je ziet aan bloei en groei

groetjes
vrijdag 16 juni 2006 - 20:55
Nigella

Nigella

dat moet ik onthouden Hugo, maar is die geur wel te doen als je daar dicht bij zit op je terras
vrijdag 16 juni 2006 - 21:15
hugo

Hugo

daar ruik je niets van, goede compost ruik je niet (wel oppassen met de netelgier, bevat veel stikstof) een scheutje in een volle gieter is voldoende, anders krijg je niks dan blad;;

groetjes
zaterdag 17 juni 2006 - 19:30
Nigella

Nigella

ja maar ik bedoelde wel de geur van paardenmest he
zaterdag 17 juni 2006 - 19:52
louise

Louise

van dat paardenmest moet iets waar zijn.
Mijn oma stekte zelf geraniums en in het voorjaar werden ze opgepot met goed wat paardenmest (en stro) in de potten. Wij hadden toen zo'n glazen veranda, met arduinen vensterbank rondom, gele en groene glaspartijen... en na enkele weken vol geraniums, de hangers kwamen soms tot aan de grond.
Heel de buurt kwam stekjes vragen van haar planten, maar haar geheim zat in de bemesting. Elke week werden alle uitgebloeide bloemen en droog blad verwijderd. Ik denk dat er tijdens de bloei wat "roze korrel" werd gestrooid voor het gieten. Van potgrond was er toen nog geen sprake. Voor de winter werd er een hoop zand gemengd met paardenmest en koemest met stro. Dat moest dan tijdens de winter "versterven" en daar werden de broeibakken en plantenbakken mee gevuld.
zaterdag 17 juni 2006 - 22:03
Liselore

Liselore

Louise bedoel je met "zand" witte zand of aarde? Ik heb toevallig een nabije buur die hier graag wat "bollen" vermengd met stro en houtkrullen uit zijn paardenstal komt afkappen (inderdaad verstorven of het is te heet voor de planten), doet hij al een paar jaren. Ik gebruik die mest tuseen mijn rozen en in de groententuin. Maar volgend jaar garantie in mijn bakken met geraniums !
Liselore
zondag 18 juni 2006 - 22:05
louise

Louise

Voor de winter werd een greppel gegraven in de groententuin. De vrijgekomen aarde werd met mest op een hoop gezet. Gewone zwarte "kempische" aarde dus.
maandag 19 juni 2006 - 10:32
Liselore

Liselore

OK die Kempische aarde hebben we hier ook, bedankt hoor voor al de tips !
Liselore
dinsdag 20 juni 2006 - 20:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon