menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat doen jullie met gebruikte zaai- en stekgrond

Ga naar meest recente reactie

hildavw

Hildavw

Ik moet een aantal zaailingen in potjes of in de volle grond plaatsen.
Nu vraag ik me af wat ik best zou doen met de gebruikte zaai- en stekgrond.

dank en groetjes

Hilda
maandag 7 april 2008 - 14:18
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Hilda, Ik gooi dat op de composthoop. Een tweede keer gebruiken kan niet vanwege mogelijke ziektekiemen. (Misschien kan dat wel, als je dr grond in de magnetron verhit.) Ik gebruik potgrond, met zand vermengd als zaaigrond en dat kan op de composthoop in kleine hoeveelheden geen kwaad. Groeten Martje
maandag 7 april 2008 - 15:13
annis

Annis

Meestal gooi ik de gebruikte zaaigrond in de tuin op open plekken.
maandag 7 april 2008 - 17:06
Rita1960

Rita1960

Ik gebruik de gebruikte zaai- en stek grond als ondergrond in de hanging baskets, gezien ik toch iedere week de planten bemest.

groetjes,
Rita
maandag 7 april 2008 - 19:50
Fons

Fons

De plantjes met de stekgrond aan verpotten, indien ge de stekgrond gaat verwijderen hebben de worteltjes een langere tijd nodig om zich aan te passen aan de verse grond met alle gevolgen vandien.
maandag 7 april 2008 - 21:59
annis

Annis

Er blijft meestal wel wat zaaigrond in de potjes zitten en de grond van zaden die niet gekiemd hebben blijft dan over en gooi ik dan in de tuin.
vrijdag 11 april 2008 - 18:16
Rita1960

Rita1960

De plantjes met de stekgrond aan verpotten, indien ge de stekgrond gaat verwijderen hebben de worteltjes een langere tijd nodig om zich aan te passen aan de verse grond met alle gevolgen vandien.


Beste Fons,

Ik heb het over de grond die overblijft, als ik de plantjes heb verspeend. Aangezien ik meestal een grote bak gebruik blijft er behoorlijk wat zaai- en stekgrond over. Ik zorg er altijd wel voor dat er zo veel mogelijk grond aan de wortels blijft hangen.

groetjes,

Rita
vrijdag 11 april 2008 - 19:24
Fons

Fons

Ook ik stek in grote bakken en bij het verwijderen van deze bewortelde stekjes komen de jonge worteltjes nogal eens los te komen zonder stekgrond, aangezien deze worteltjes nogal gevoelig zijn om direkt in goede potgrond te planten vul ik mijn potjes voor de onderste helft met potgrond en de bovenste helft waar de worteltjes komen met de gebruikte stekgrond waardoor beter herstel van de gevoelige worteltjes, later kunnen de wortels zich verder ontwikkelen in de onderste potgrond.
zaterdag 12 april 2008 - 22:26
hildavw

Hildavw

Allemaal hartelijk bedankt voor de nuttige tips.

groetjes

Hilda
zondag 13 april 2008 - 00:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon