menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

BEUKENHAAG

Ga naar meest recente reactie

ulanka

Ulanka

hallo,

met de lente in aantocht (?) hebben we ook weer nieuwe tuinplannen . We gaan op ons terras een "orangerie" zetten om meer van de tuin te kunnen genieten , vooral bij frisser weer ! Nu willen we ook een kleine waterpartij aanleggen rondom het terras, daar staat nu een kleine haag van ongeveer 1 meter hoog van beuk, die we willen verwijderen . De vraag is : als we die nu uitdoen kunnen we die ergens anders in de tuin planten en hoe moeten we tewerk gaan , het zou zonde zijn alles te moeten weggooien daar we nog wel plaats genoeg hebben om ze te planten !

groetjes
ULANKA
dinsdag 26 februari 2008 - 09:17
tuinenfre

Tuinenfre

Hoi,

u kan gerust de haag nu verplanten binnen een 3-tal weken zal dit te laat worden daar de planten te ver gaan uitlopen (uitkomen van blad).
Als u de haag verplant dient u wel de planten in te snoeien of bij te scheren, dit om de wortel aanpak beter te laten verlopen.
De planten proberen met een wortelkluit te verplaatsen.

succes.
Fre
dinsdag 26 februari 2008 - 13:23
lentemode

Lentemode

Hallo Fre,

Zet u erbij op dit gezellige en leerrijke tuinforum !
Beuken moet je echt met liefde behandelen, hé !

[afbeelding verwijderd niet-https]

Groetjes,
Mia
dinsdag 26 februari 2008 - 15:23
tuinenfre

Tuinenfre

Hallo, dank voor het onthaal

Vandaag de dag wordt het meer en meer elk zijn eigen ding; ik geef graag info en uitleg indien mogelijk, zowel aan klanten als daarbuiten.
Ook wij als aannemers moeten soms beroep doen op collega's en info of daad werkelijke hulp vragen.

wat ik nog wilde zeggen een ulanka: beuken (Fagus) moete geplant worden in goede grond indien mogelijk een goede dosis planthumus aan de beworteling doen. Ik zelf ben ook voorstander om plantpillen (briketten) in de plant geul te verwerken. deze geeft als doel een RECHTSTREEKSE bemesting voor 3 jaar af te geven.

Haagbeuk (Carpinus) is minder veeleisend.

TIP: Hoe beter u plant en werk maakt van humus en dergelijke hoe beter de haag groeit.
vb: als ik plantjes zet van maat 100/125 dan is mij haag volledig dicht en op hooghte van 1.80 meter na 4 jaar. Bemesting is zeer belangrijk bij planten.

OP te letten: (toch zeker in belgie) als u momenteel 10 conifeer hagen ziet dan zijn er 7 die zeer lelijk staan, als u buxus (palm) hagen of bollen ziet dan zijn op 10 plaatsen 8 plaatsen de planten geel tot roodbruin in plaats van groen.
Vooral het NIET bemesten van de bepalnting is DE factor waarom planten zeer gevoelig worden van ziekten en dergelijke.
Men denkt nog steeds te veel verkeerd dat bemesten altijd maar alleen groeien doet en men te veel werk krijgt in het onderhoud, maar niks is minder waar! De JUISTE bemesting is echt belangrijk.


Grt.

Tuinen Fre


dinsdag 26 februari 2008 - 15:46
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

@ Fré,

Van mij ook hartelijk welkom op ons tuinforum.
Iemand als jij, die ons met raad ( en daad... wou ik al schrijven ) bijstaat, kunnen we altijd gebruiken

[afbeelding verwijderd niet-https]

dinsdag 26 februari 2008 - 16:16
lentemode

Tekst aangepast

Lentemode

@ Fré,

Dank voor je knappe adviezen !

Ken je een goede methode om een beukenberceau te bemesten ?
Daar staan de beuken wel dicht op mekaar... We hebben ook enkele massieven van beuken.
Ik voel me altijd belachelijk als ik zomaar wat korreltjes meststoffen gooi onder die prachtplanten, want je kan die meststoffen toch moeilijk in de bodem werken onder oude hagen, niet ?

Uitkijkend,
Mia

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 26 februari 2008 - 17:13
ulanka

Ulanka

Hallo Fre ,

Ook eerst en vooral welkom op het forum hier , ik denk dat er velen van uw goeie raad zullen kunnen genieten ! Ik toch al zeker om te beginnen , bedankt voor de goeie raad !
Ik heb mijn tuinman al verwittigd , ikzelf kan daar niet aan beginnen aan de zware werk . Zal je raad opvolgen en de haag krijgt een nieuw plaatsje in de tuin !

groetjes
ULANKA
dinsdag 26 februari 2008 - 17:37
Lysianthus

Lysianthus

@Mia,

Die berceau is prachtig van jou...............
dinsdag 26 februari 2008 - 19:42
LauraK

LauraK

Over beukenhagen kan ik werkelijk geen zinnig woord zeggen, maar die berceau van Mia...
Wat een schattig en idyllisch doorkijkje heb je daar gecreëerd Mia, geweldig!

Groeten van Laura.
woensdag 27 februari 2008 - 13:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon