menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Op zoek naar planten als barire tegen stank

Ga naar meest recente reactie

Ingetje

Ingetje

Beste mede-tuinliefhebber,


misschien weet u raad;

Nadat ik me een paar jaar moest ergeren aan lawaaierige buren, heb ik er nu een met een grote hond in de plaats gekregen. Ik heb op zich niks tegen dieren, maar zijn baas laat die hond zijn behoefte laat doen op zijn terras (4x4m), vlak naast het mijne. Alleen een muurtje van 1m80m ertussen. En dat ruik je natuurlijk.
Er wordt hooguit een keer per week opgekuist, en zelfs met de nu nog lage temperaturen, is die geur hinderlijk. Als ik binnenkort buiten in het zonnetje wil zitten, planten verpotten, een boek lezen of eten,
moet ik een oplossing vinden. De buur is het type dat zich nergens iets van aantrekt en veel van huis is, terwijl ik als invalide dat kleine stukje buitenlucht echt nodig heb.
verhuizen behoort voor mij niet direct tot de mogelijkheden.

Mijn vraag; heeft er iemand een idee om de stank weg te houden van mijn terras?

Zelf dacht ik aan een rij geurende planten op het muurtje.
Alleen, de welke? Zijn er planten die je al ruikt vanop een paar meter afstand, zonder ze eerst aan te raken, en ook buiten de bloei?

Als iemand zoiets kent, laat het mij asjeblief weten.

Heel veel dank bij voorbaat, Inge

woensdag 13 februari 2008 - 12:32
Esem

Esem

Ingenje,

als de geur echt zo doordringend is ga je geen plant vinden die sterk genoeg geurt om de omwelriekende geur te overstemmen,en zo te lezen zouden ze al bijna het ganse jaar moeten geuren wat zeker niet bestaat.

Misschien eens even je oor te luiteren leggen bij de gemeente en vragen of zij eventueel een oplossing hebben voor je probleem.
Ik kan me dan voorstellen dat het dier ook geen optimale levensverwachtingen heeft.

Maar met planten ga je de geur niet kunnen overstemmen hoor.
Trouwens welkom hier op het gezellige tuinforum van tuinadvies ,waar je al vlug zal ondervinden dat je hier al veel langer gebruik had van willen maken.

Gr Eddy,

woensdag 13 februari 2008 - 12:59
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Ik denk dat Eddy gelijk heeft en dat de stank niet te overstemmen is. Toch is het natuurlijk wel de moeite waard om lekker geurende planten aan te planten. Lathyrus, Lonicera (kampferfoelie) en Trachelospermum jasminoides zijn heerlijk geurende klimmers die een reukwand kunnen maken.
En, klimmend of als struik: rozen natuurlijk!

Zijn er overigens niet nog meer buren die last hebben van de stank? Dan zou je gezamenlijk iets kunnen doen, altijd fijner dan alleen bij een buur zoals u schrijft.
Veel succes gewenst!
woensdag 13 februari 2008 - 14:27
LauraK

LauraK

Hallo Ingetje,

Wat een vervelend en vooral vies probleem! Nog afgezien van de stank is het natuurlijk ook nog eens
erg onhygiënisch, en misschien zelfs wel ziekmakend in de zomer. Ik weet niet hoe het in België zit,
maar hier in Nederland kan je de verhuurder er op aanspreken als je er samen niet uitkomt. Voorop-
gesteld uiteraard dat je in een huurwoning woont, en niet in een eigen huis. Mensen zijn verplicht de
omgeving van hun woning schoon te houden.

Je zou het natuurlijk ook middels een (vriendelijke) brief kunnen proberen, direct bij je buren, en
evt. kan je dat samen doen met andere buren, zoals Martje (hierboven) al schrijft; want mogelijk
ben jij niet de enige die hiermee te maken heeft.

In Nederland is nog een andere optie voorhanden: de wijkagent of zelfs de milieupolitie.
Maar zoiets zou ik zelf alleen in het uiterste geval doen, want in dat geval is de relatie met
je buren wel voorgoed verstoord, en heb je grote kans op pesterijen van hun kant.

Ik hoop dat er snel een oplossing voor dit probleem gevonden wordt, zodat je binnenkort
zorgeloos van de frisse buitenlucht in je tuin kan genieten.

Groeten van Laura.
woensdag 13 februari 2008 - 19:34
Esem

Esem

lauraK
klopt wat je schrijft hoor maar nu is Ingentje haar leefmilieu ook niet wat het moet zijn door het toedoen van de buren.
Natuurlijk kan je eerst vragen of ze het probleem willen oplossen,zoniet moet je echt veder gaan,
Want zo kan het uiteraard ook niet.
Gr Eddy,
woensdag 13 februari 2008 - 21:46
iecee

Iecee

misschien beter zelf geuren
geurkaarsen, wierook, oliebrander
planten geuren vaak maar als je ze aanraakt of in de avond of na regen of als de zon erop staat.
veel kruiden geuren, lavendel, rozemarijn, santolina, reukerwtjes,
dinsdag 4 maart 2008 - 09:44
Lino

Tekst aangepast

Lino

Narcissen, Hyacinten en Lelies geuren soms fel.

Als je de hond daar zou kunnen weghouden is het ook opgelost he.
Met een spray die je ergens kan spuiten misschien? zoals EXIT
http://www.bioservices.be/downloads/BSI120907caNLLR.pdf

Er bestaat ook een soort korrels die je tussen je planten strooit, waardoor de hond daar zijn behoefte niet meer gaat doen. van ecostyle.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Maar je hebt enkel steen daar vermoed ik? of toch wat beplanting tussen de twee tuinen?

Lino
dinsdag 4 maart 2008 - 12:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon