menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hakselaar

Ga naar meest recente reactie

Harken

Harken

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het gebruik van een hakselaar uit een goedkopere prijsklasse (100 tot 150 euro)? Ik ben van plan om een hakselaar aan te schaffen, om eerder kleine hoeveelheden te hakselen. Dikkere takken gaan naar het stookhout. De fabrikanten van die goedkopere toestellen geven aan dat takken tot 35 mm kunnen verhakseld worden. Voor mij zou dit ruimschoots volstaan. Ik vraag mij af of deze toestellen goed functioneren in verband met verstoppen en de grote van de verhakselde stukken. Met welk merk hebben jullie ervaring?
Alvast bedankt.
zondag 10 februari 2008 - 15:03
luckyluke

Luckyluke

Ik heb een EINHELL Hakselaar LH 2500 van € 146,41.
Ziet er net hetzelfde uit dan die duurdere en doet volgens mij net hetzelfde.

Werkt perfect, ttz het ding doet wat het moet doen, verstoppen gebeurt niet omdat je het toestel dan eenvoudigweg even in "reverse" zet. Je kan er ook geen te dikke takken insteken want het gat waar je het dikste eind eerst in steekt is niet breder dan de toegelaten diameter. Wel oppassen dat je geen zwiepende takken in je oog krijgt.

Over de levensduurte kan ik nog niet veel kwijt natuurlijk maar als ik lees waarvoor u het nodig hebt, dan denk ik dat je inderdaad zeker niet duurder moet gaan.

zondag 10 februari 2008 - 20:13
Esem

Tekst aangepast

Esem

harken,

Ik heb al 3 soorten gehad eerst een viking wat toen voor mij niet voldeed.
Wellicht zal deze ook nog wel andere uitvoeringen verkopen dan alleen wat ik me toen heb aangekocht, en ook minder geluid zullen produceren.
Bij het hakselen van takken maakte deze een oorverdovend lawaai,voor zachter materiaal zoals bladafval voldeed hij wel.

Daarna had in me een Gardena aangekocht (werkt met een soort van wals) die de takken in kleine stukjes wals/plet en die was toen wel qua de volume die ik toen nodig had goed te noemen,kon tot 3,5cm verwerken op papier maar met 3 cm had hij al neer dan voldoende werk,maar toch was ik tevreden.
Was ook bijna geluids arm.

Nu heb ik een semi proficionele hakselaar van Eliet.
Natuurlijk niet te vergelijken met de vorige.Ook niet qua prijs?

Deze kan takken aan tot 8 cm en hakselt zeer fijn.
Ik heb me deze aangeschaft omdat de volume steeds groeide en ook brengen de buren nu hun grof afval van takken naar mij,Zo heb ik takkenmateriaal genoeg,en ik denk toch dat je nooit teveel compost kan hebben.
Ik heb copost liggen van meer dan 3 jaar oud en die kan in dan weer gebruiken voor pot en bladgrond voor de potten en de moestuin.
Wat je ok zeker eens moet doen is als je een hakeslaar gaat aanschaffen,je goed laten informeren door verschillende verkopers,heb ikzelf ook gedaan.
Ook voor één en het zelfde merk betaal je bij de één al meer dan bij de ander.
Dit is niet om het eene voor het andere aan te prijzen,mee alleen mijn eiegen ondervindingen met de toestellen.
Want uiteindelijk per catogerie en prijsklasse zullen ze allemaal wel van het zelfde caliber zijn dacht ik.

Zo ik hoop je hiermee ee stukje geholpen te hebben.

Gr Eddy,
maandag 11 februari 2008 - 12:03
Flavie

Flavie



...
Nu heb ik een semi proficionele hakselaar van Eliet.
Natuurlijk niet te vergelijken met de vorige.Ook niet qua prijs?

Deze kan takken aan tot 8 cm en hakselt zeer fijn.
Ik heb me deze aangeschaft omdat de volume steeds groeide en ook brengen de buren nu hun grof afval van takken naar mij,Zo heb ik takkenmateriaal genoeg,en ik denk toch dat je nooit teveel compost kan hebben.

...
Want uiteindelijk per catogerie en prijsklasse zullen ze allemaal wel van het zelfde caliber zijn dacht ik.

Zo ik hoop je hiermee ee stukje geholpen te hebben.

Gr Eddy,


Eddy

In welke prijsklasse valt dezze Eliet ongeveer? Zou hij ook Laurier aankunnen? Is er een "Reverse", werkt hij met messen of klepels?...

Héél erg bedankt voor deze voor mij nuttige info!
maandag 11 februari 2008 - 18:51
Esem

Esem

Flavie,

ik durf het niet met zekerheid meer zeggen maar zeker wel tussen de 15OO à 1800 €

Weegt 65 kg. en staat of 2 luchtbandjes.

Er bestaat ook nog lichtere en een zwaardere uitvoeringen van.

Gr Eddy,
maandag 11 februari 2008 - 19:08
JovanDreumel

JovanDreumel

Zelf heb ik er ook een gekozen met wals, die maakt aanzienlijk minder herrie dan die met een snijbonen mechaniek. Ik had hem in Duitsland gekocht.
dinsdag 12 februari 2008 - 17:41
bakkie

Bakkie

dag harken elite is een mooi kwaliteit en een lange duur je zou best een pakken spesefiek voor groen mt een grootte invoer buis en een goed werk weize van de messen



vriendelijke groeten van stiijn (bakie)
woensdag 13 februari 2008 - 13:34
depauws

Depauws

Ik had eerst een hakselaar volgens het snijboon-principe : deze blokkeerde te rap met takken en de uitgang verstopt bij teveel vochtig materiaal ( bv tomatenstammen of canna-stammen).
Dan heb ik een hakselaar volgens het walsprincipe gekocht, deze is ideaal voor rechte takken, maar waardeloos voor zacht materiaal.
Ik heb nu een Eliet (- look alike), deze is ideaal voor takken, zelfs kromme takken en is goed voor zachter materiaal, maar bv graszoden en wortelkluiten van bloempotten leveren toch problemen op.
De eerste twee kosten 150-250€, de laatste heeft een winkelwaarde van boven de 1.000€. maar het verschil in kwaliteit en gemak van werken is nog veel groter in het voordeel van de Eliet.

Dus eerst kijken wat men nodig heeft en wat men wil spenderen.
Ga eens een hakselaar huren als je een voorraadje te hakselen hebt.
Groeten
Silvain
woensdag 13 februari 2008 - 18:42
depauws

Depauws

Parodias en Luckyluc
Een hakselaar Einhell LH2500 is een hakselaar met walsprincipe. Dit is goed voor rechte takken, maar is niet te vergelijken met een Eliet met hakbijlprincipe. het verschil in snelheid, fijnheid van het hakselmateriaal en capaciteit is erg groot, de prijs is in evenredigheid.
Silvain
vrijdag 15 februari 2008 - 16:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon