menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke groenbemester

Ga naar meest recente reactie

Helianthus

Helianthus

Beste tuinvrienden ,

Over enkele weken hoop ik een stuk grond in te richten als moestuin.
't Is te zeggen , nog niet meteen inrichten , eerder reserveren tegen volgend jaar.
Nu momenteel is een groot deel van dit perceel nog begroeid met gazon.
Aangezien ik het geheel zo biologisch en ecologisch mogelijk wil aanpakken wil ik dus geen gebruik maken van herbiciden om het gazon kapot te krijgen en nadien onkruidgroei tegen te gaan.

Het plan is om het perceel om te frezen en nadien in te zaaien met een groenbemester , dit enerzijds om reeds wat voedingsstoffen in de grond te brengen tijdens de herfst- en winterperiode , en anderzijds dus om ongewenste onkruidgroei tegen te gaan.

In het voorjaar zou ik deze groenbemester dan mee onderwerken om het tweede deel van z'n benaming (bemesten) tot z'n recht te laten komen.

Nu heb ikzelf nog geen ervaring met het gebruik van groenbemesters en had ik volgende vraag;

Welke soort groenbemester gebruik ik in dit geval het beste , kwestie van nadien niet opgescheept te zitten met al te dominante zaailingen of wortelstokken of wat dan ook van m'n groenbemester.

Heeft iemand hier ervaring mee , dan zou ik graag van die goeie raad gebruik maken !

Alvast bedankt en groetjes ,

Gert.
vrijdag 4 augustus 2006 - 15:50
hugo

Hugo

dat gras ga je niet wegkrijgen met alleen freezen, zou het beter twee spaden diep onderspitten en dan groenbemester opzaaien, phacelia of winterrogge,, en dan vlak voor de winter een laag van 10 cm goede compost opleggen en na de winter pas freezen eventueel met nog wat gedroogde koemest erbij

is een prima start voor je moestuin

groetjes
vrijdag 4 augustus 2006 - 16:06
andre

Andre

Ja hugo zo is het

andre
vrijdag 4 augustus 2006 - 16:15
Helianthus

Helianthus

Bedankt jongens
vrijdag 4 augustus 2006 - 16:33
Helianthus

Helianthus

Nog een bijkomend vraagje aan Hugo betreffende die compostlaag.
Wanneer ik die laag compost strooi vlak voor de winter , wat doe ik met de phacelia of winterrogge , maai ik die eerst deels af of strooi ik de compost er meteen over ?
vrijdag 4 augustus 2006 - 18:13
hugo

Hugo

compost gewoon erover;; zoals hierboven beschreven ben ik mijn moestuin ook begonnen, jaren geleden;; door de jaarlijkse bewerkingen wordt de grond steeds beter;; ben ik nog vergeten: een week of vier voordat je de compost aanbrengt kan je eventueel ook nog eerst bekalken

groetjes
vrijdag 4 augustus 2006 - 18:20
Helianthus

Helianthus

oké
nu heb ik wel enkele kubieke meters compost liggen maar voor de ganse oppervlakte is dit verre van voldoende.
zou die compost die ze in de gamma en dergelijk aanbieden ook voldoen denk je of zijn er andere "bronnen" waar je goeie compost kan verkrijgen ?
vrijdag 4 augustus 2006 - 18:28
martine

Martine

ja, bij vlaco: als je eens kijkt bij http://www.vlaco.be dan vind je veel info en ook verkoopadressen. meestal zijn ze of zelf af te halen, of in bigbags leverbaar.
dit is gecontroleerde compost
Martine
vrijdag 4 augustus 2006 - 18:37
andre

Tekst aangepast

Andre

Ik zou niet aanraden om compost aan te kopen in zakken bij gamma en andere doe het zelfs. Want daar weet je nooit waar die compost van daan komt.Volgt gewoon de raad van martine en bezoek deze site even . Je kunt daar ook gratis een boekje aanvragen met alle adressen van deze instelling.

Groetjes Andre
vrijdag 4 augustus 2006 - 18:53
Helianthus

Helianthus

nogmaals bedankt
vrijdag 4 augustus 2006 - 19:26
vhnele

Vhnele

Het composteerproces kan je versnellen door kalk op de composthoop te smijten maar kalk en compost mogen niet samen op het land? Hoe komt dit? Hoeveel tijd moet ik laten tussen composteren en bekalken en met wat begin ik het best als ik het nu nog voor eind september wil gedaan hebben?
zaterdag 12 augustus 2006 - 17:39
andre

Andre

Waarom het composteerproces versnellen? Als je het nodig vind om te bekalken doe dit dan als eerst dus in de maand september. In het voorjaar kan je dan u compost uitstrooien en inwerken

andre
zaterdag 12 augustus 2006 - 18:12
vhnele

Vhnele

Maar mijn compost is nu klaar. Mag ik die dan gewoon laten liggen?
Ik wil het composteren niet versnellen maar waarom mag de kalk wel op de composthoop maar niet samen met de compost op het gras?
zaterdag 12 augustus 2006 - 22:05
andre

Andre

Omdat men moet opletten voor overbemesting de kalk die je aan u compost hebt toegevoegd is verteerd, maars een verse bekalking dit duurt wel even. En ik dacht dat de compost bedoeld was voor de moestuin voor het gras vind ik dit wat vroeg

andre
zaterdag 12 augustus 2006 - 22:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon