menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verdwijning van plantjes

Ga naar meest recente reactie

Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Eigenlijk gaat mijn vraag over iets dat in het voorjaar gebeurd is.

In de loop van de maand mei heb ik samen met mijn moeder zeker over de 100tal afrikaantjes uitgeplant (heb ze niet geteld maar wel lang op hand en knieën moet kruipen )

De plantje waren allemaal al tussen 10 à 15cm hoog.

2 dagen nadien waren ze ALLEMAAL verdwenen - zonder dat er resten achtergebleven waren, de aarde was niet omgewoeld - het was alsof ik ze nooit uitgeplant had.

Mijn zus (woont naast me) heeft zeker al 3 keer slaplantjes uitgeplant met hetzelfde resultaat: alles verdwenen zonder een spoor.

Ik heb dit jaar wel veel slakken gehad, maar die kunnen dat toch niet allemaal opeten - trouwens dan zou je toch een spoor moeten zien.

Het was precies of die zijn ondergronds getrokken!!!!

Ik heb wel een egel die elke avond op die plaats passeert om naar zijn schuilplaats te gaan maar die eten toch geen groen?
vrijdag 4 augustus 2006 - 10:46
martine

Martine

ik heb dit ook met mijn slaplantjes, ze waren nog heel klein en ook weg, ik denk opgegeten door ondergrondse aaltjes? maar als ze plantjes al 10 a 15 cm hoog waren, lijkt me dat toch kras.
Martine
vrijdag 4 augustus 2006 - 18:39
Adrienne

Adrienne

Jaaa watte,

da heb ik hier nog niet mee gemaakt.
Ben benieuwd wie daar een antwoord op heeft.
Ze gaan toch niet lopen hé.
gtjs adrienne
vrijdag 4 augustus 2006 - 22:17
nientje

Nientje

oei oei, wat vreemd, lijkt wel een triller
nientje
zaterdag 5 augustus 2006 - 11:19
andre

Andre

Dit zullen naaktslakken zijn

andre
zaterdag 5 augustus 2006 - 13:25
Bowie

Bowie

Eten die dan alles op????
zaterdag 5 augustus 2006 - 13:38
sugar

Sugar

Wel, of het naaktslakken zijn kan je makkelijk testen. Zet op de plaats waar die afrikaantjes verdwenen eens een aantal potjes voor de helft gevuld met bier.
Als er veel slakken in jouw tuin zitten, moeten die potjes morgen boordevol slakken zitten.

Als het bier weg is, heb je last van tuinkabouters

Aaltjes zijn het waarschijnlijk niet, ik dacht afrikaantjes juist gebruikt werden om aaltjes te verdijven uit de grond

sugar
zaterdag 5 augustus 2006 - 14:35
Maxpowa

Maxpowa

Ik denk ook dat het slakken zullen zijn, zeker aangezien je zelf aangeeft dat je er veel last mee hebt.

Hier hebben ze een aantal dahlias van +/- 20cm met de grond gelijk gemaakt, stengels en alles.

Steven
zaterdag 5 augustus 2006 - 16:52
Laura

Laura



Als het bier weg is, heb je last van tuinkabouters



Ik denk eerlijk gezegt ook dat het slakken zijn , die monsters zijn veel sneller als je denkt en ze eten een hoop.

Maar eigenlijk hoop ik op de tuinkabouters

Laura
zaterdag 5 augustus 2006 - 19:51
Victor44

Victor44

Ik had aardbeienscheuten ingezet in potjes in de serre,op een dag zag ik dat er verschillende potjes leeg stonden .De plantjes lagen een eindje verderop.Later bemerkte ik dat een merel haar best aan't doen was.Waarschijnlijk zocht ze beestjes ,denk ik in de potjes en smeet ze wat hinderlijk was gewoon weg.
Verleden jaar plantte ik op een verhoogd bed welk het jaar voordien gebruikt was voor aardbeien ,courgettes. Had er enige dagen niet naar omgezien,toen ik eens naar mijn courgetten wilde gaan kijken stond er niet 1 meer.Het leek gewoon of er nooit iets gestaan had. Er zaten toen wel steeds twee houtduiven .Ik weet niet of deze de daders waren,maar op dat moment dacht ik van wel.
zaterdag 5 augustus 2006 - 20:25
Bowie

Bowie

Ik ben dus niet de enige bij wie iets verdwijnt.

Ik zit hier met 2 koppeltjes merels en er vliegen hier ook regelmatig duiven, zouden die dat ook komen wegpikken?
zaterdag 5 augustus 2006 - 20:55
Adrienne

Adrienne

Als het duiven zijn, wel dan heb ik meer geluk.
Hier verdwijnd niks al zitten er genoeg.
Alleen ja, moet ik mijn was soms twee keer doen
En da's niet altijd even gezellig.
gtjs adrienne
maandag 7 augustus 2006 - 20:44
nientje

Nientje

adrienne, die diertjes moeten het toch ergens kwijt
nientje
maandag 7 augustus 2006 - 21:44
semperfi

Semperfi

@ Bowie
Ben je al bij buren gaan kijken als ze geen afrikaantjes hebben en graag een "smoske" lusten ???
Bob
woensdag 9 augustus 2006 - 13:15
Bowie

Bowie

Semperfi, mijn ene buur is mijn zus en mijn andere buur interesseert zich niet voor bloemen & planten, trouwens die zou over een gesloten afsluiting van 1m80 en zijn bamboe van 2,5m hoog moeten klimmen.

Enne het is een bovenstebeste buur die ik heb hoor. Hij heeft 1 notenboom en 1 pruimenboom staan en elk jaar komt hij af met kgs pruimen en noten. Hij houdt een oogje in 't zeil als we niet thuis zijn en omgekeerd - hij komt zelfs uit zijn bed als mijn honden 's avonds blijven blaffen, voor 't geval er iets abnormaals te zien zou zijn.

Trouwens met 2 honden die rondlopen komt er bij niemand maar dan ook niemand ongemerkt de hof op.
woensdag 9 augustus 2006 - 13:25
JovanDreumel

JovanDreumel

En de egels leven weer van o.a. de slakken. Maar eten zelf niet van de planten.
donderdag 10 augustus 2006 - 22:46
marc

Marc

Het zijn houtduiven of bosduiven die voor de verdwijning verantwoordelijk zijn. Zij pikken aan veel jonge plantjes. Ze halen zelfs de harten weg bij koolplanten. Dit fenomeen komt altijd voor maar meer nog in droge periodes.
Duiven maar ook andere vogels halen dan weer grond uit potjes die net zijn uitgeplant. Met die natte grond srijken zij hun nesten is om ze zacht te meken en tege parasieten.
Marc
vrijdag 11 augustus 2006 - 07:30
JovanDreumel

JovanDreumel

De grond uit de vochtige potjes halen doen ze ook, omdat ze daar insekten als pissebedden en duizendpoten en dergelijke vinden en dan houden ze geen rekening met je plantjes.
vrijdag 11 augustus 2006 - 09:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon