menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Vermiculiet

Ga naar meest recente reactie

polidor

Polidor

Hello,

Ik ben op zoek achter een adres in België waar men geexpandeerd vermiculiet kan aankopen die gebruikt wordt in de tuinbouw als grondverbeteraar. Adressen genoeg weerom in Nederland, bijzonder ook inzake drugskweek, maar nergens iets in Belgiê voor wat betreft de tuin. Ben op zoek dus naar
vermiculiet in verpakkingen van 20 liter of meer.
Wie kan helpen?
Groetjes



Polidor
dinsdag 25 december 2007 - 21:15
krissie

Krissie

Hello,

Ik ben op zoek achter een adres in België waar men geexpandeerd vermiculiet kan aankopen die gebruikt wordt in de tuinbouw als grondverbeteraar. Adressen genoeg weerom in Nederland, bijzonder ook inzake drugskweek, maar nergens iets in Belgiê voor wat betreft de tuin. Ben op zoek dus naar
vermiculiet in verpakkingen van 20 liter of meer.
Wie kan helpen?
Groetjes



Polidor



ik weet niet wat geexpandeerd vermiculiet is ,
ik wist ook niet dat er verschillende soorten waren .
wat ik wel weet is dat vermiculiet gebruikt wordt in de bouw
als isolatie ,dus te vinden in een handelszaak van bouwmaterialen
Het vlaams zaadhuis in Waarschoot heeft dit ook verkocht ,
maar of dit nu nog is weet ik niet , het staat niet meer in hun zaaigids
Het koste wel in de 20 € voor een zak ( een 4 jaar terug )
groetjes
Krissie
woensdag 26 december 2007 - 11:06
polidor

Polidor

Dag Krissie,
Bedankt voor de tip. Maar sommige kattebakvullingen voldoen ook (sommige- niet allemaal) en zijn vooral beterkoop dan de door u vermelde woekerprijzen. Ik meen dat er in de macro voor vier jaar terug kattebakvulling in zakken van 25 liter te koop was aan zes euro en deze vulling werd jaren gebruikt door mijn vriend met voldoening in de tuin nadat de kat er eerst van genoten had.
Zal mijn licht eens gaan opsteken in de macro want het door u vernoemd zaadhuis mag aan die prijzen haar produkt maar zelf gebruiken als kattebakvulling dan.
Groetjes.
woensdag 26 december 2007 - 12:12
krissie

Krissie

Paul ,
Die prijs heb ik betaald in een bouwhandel ,
en niet bij het vlaams zaadhuis .
ik denk dat het een vastgestelde prijs is
want het was dezelfde bij de beide
ik heb je een pm gestuurd
groetjes
Krissie
woensdag 26 december 2007 - 12:52
Ouwepee

Ouwepee

Ja maar, ik zoek ook naar Vermiculiet, granulaatgrootte fijn, en vind in deze forumbijdragen geen enkel bruikbaar adres. Zelf vond ik het bedrijf dat zowel Perliet als Vermiculiet produceert, nabij Doornik. Ik meen dat het in feite een Nederlands bedrijf is, dat in België een productie-unit heeft.
Ondertussen zond ik hen een mailtje maar hoe komt het dat tot heden, nog niemand van jullie een van hun dealers gevonden heeft? Aangezien het weekend is kan het antw op mijn berichtje wel wat duren, dus ondertussen test ik jullie nieuwsgierigheid.
http://www.nestaan.be/nl/view/1/6/33
Ik zal dit berichtje op de verschillende topics ivm Vermiculiet en Perliet zenden, op die manier hoop ook ik wat wijzer te worden en een degelijk adres te vinden, liefst in omgeving Antwerpen.
Dank bij voorbaat voor echt nuttige info.
zaterdag 2 augustus 2008 - 20:44
LOBU

LOBU

probeer eens bij winkels die terraria en benodigdheden verkopen, daar wordt perliet en vermiculiet gebruikt om de eieren in uit te broeden.
Perliet laat ik soms onder grondmengsels (oa voor grasdals) mengen bij mijn compostleverancier: Meeussen Jos en Zn, Molenheiken 42, 2960 St-Lenaerts (Brecht), 03 3138431
Ik weet niet of je daar ook zuiver perliet kan kopen maar aangezien ze het hebben neem ik aan van wel.
Ook nog het proberen waard is maalderij R. Van Den Bergh, Drie Eikenstraat 125, 2650 Edegem, tel.:03 4570326 hier verkopen ze ook zeldzamere meststoffen en bodemverbeteringsmiddelen die je in 'den Brico' niet zal vinden
zaterdag 2 augustus 2008 - 23:22
Ouwepee

Ouwepee

Bedankt Lobu,
Ben verrast door de vele degelijke reacties. Ik had namelijk mijn vraag op verscheidene plaatsen gepost.
De producten van Nestaan worden echter zowel in de bouwnijverheid gebruikt als in de tuinbouw. Ik begrijp echter dat jij wel degelijk een ervaren tuinier bent en zelf ben ik maar een amateur. Aangezien ik in Mortsel woon, zijn we wellicht bijna buren en zal ik zeker contact nemen met de maalderij in Edegem.
Via Parodias op dit forum kwam ik bij http://www.sibli.be/ die ook een lijstje van eerder bouwmaterialenhandels toonde. Daarnaar zond ik reeds enkele prijsvraagjes.

Ik heb ook nogal wat exoten in pot en volle grond en kweek ook een beetje ermee. Enkel winterharde en eetbare dingen echter.
Eigenaardig genoeg zijn er andere meningen op dit forum ivm gebruik van Vermiculiet.
Heb jij er enige ervaring mee?
Hartelijke groeten, en nogmaals bedankt.
Leo
zondag 3 augustus 2008 - 00:26
LOBU

LOBU

Ik heb de prijslijst van Van Den Bergh nog eens bovengehaald, perliet staat er op in zakken van 100L, vermiculiet niet terug te vinden.

Vermiculiet heb ik nog nooit gebruikt in de tuin en ik ken ook niemand die dit wel doet. Perliet is handig wanneer het substraat luchtig moet blijven (bv in grasdals) of wanneer het niet te veel mag wegen (bv op daktuinen of in bakken op daken).

Ikzelf durf wel eens gezonde tuinaarde mengen met potgrond in grote potten en bakken om iets meer duurzaamheid te geven aan de potgrond. (In Engeland zijn zo'n soil-based potgronden overal te koop, hier alleen vanaf 1 m³ (big bag of per vrachtwagen) en slechts zeer zelden in gewone zakken)
Bentoniet (kleimeel) gebruik ik voor planten die graag zware grond hebben en veel voeding verbruiken (zoals olijven en druiven,...), maar niet te veel anders kunnen in natte periodes de wortels gaan rotten.
Lavameel of lavagruis doe ik steeds bij mijn potplanten vanwege de vele mineralen die hier inzitten (druiven en kruiden gaan hierdoor ook intenser smaken).
In de onderste laag meng ik TerraCottem om vocht vast te houden.
Kalk (korrelkalk) bij planten die dit verlangen (Buxus, Lavendel, olijven, druiven, enfin bijna alle mediterrane planten)
Cocosvezel of turf bij zuurminnende planten. (Ericaceae, ...)
En natuurlijk een goed drainerend laagje onderaan (potscherven, steenslag (of grove dolomiet bij kalkliefhebbers) of geëxpandeerde kleikorrels)

Zoals je wel weet kan je al vele mengsels geprepareerd kopen, maar soms is het handig zelf de samenstelling toch wat bij te kunnen sturen en als je regelmatig wat nodig hebt is het ook een stuk goedkoper om het zelf te doen. (ik vraag mij trouwens vaak af hoeveel lava, ... er gemengd wordt onder die geprepareerde potgronden? zeker niet te veel heb ik de indruk!)
zondag 3 augustus 2008 - 17:10
polidor

Polidor

Hello,

Eindelijk zie ik nog eens een reactie op mijn topic.
Nu op wat wat niet gevraagd wordt kan niet worden geantwoord en zelfs als er iets gevraagd wordt krijg je heel dikwijls geen antwoord.Zelfs al stel je achteraf vast dat bepaalde deelnemers aan het forum de antwoorden wisten. Daarvoor is het forum zelf niet verantwoordelijk maar ik heb er genoeg van gecionfronteerd te worden met dergelijke mentaliteit. Dat is dan ook de reden waarom ik al een paar maand niks meer gepubliceerd heb of gevraagd op het forum.
En na de negatieve bemerkingen nu de positieve.
Vermiculiet zou te krijgen zijn bij een bouwfirma in Lier. Stuur een email ter informatie naar volgend email adres : [email protected]
En stuur mij even een email met informatie als het lukt of niet lukt.
Wel weet ik niet of deze vermiculite bruikbaar is in de tuinbouw of alleen in de bouw. Dat moet ikzelf uitzoeken nog. Ondertussen zoek ik ook nog verder. Waarschijnlijk geraak ik binnenkort nog aan een ander adres. Dat is dan voor een der volgende dagen. Volgens mijn inlichtingen zou de vermiculiet bij deze bouwfirma ongebeer 39 euro voor een zak van 100 liter kosten. (opgepast = prijs van voor de devaluatie v.d. munt! )
Enne.....ik wist dus niet dat tuinieren zoveel te maken had met geheimdoenerij.
Zijn wij duivenmelkers of tuiniers?
Of is het hier een wedstrijd om de dikste porei en of selder te kweken?
Groetjes.

Polidor
zondag 3 augustus 2008 - 23:05
Ouwepee

Ouwepee

Heb goed en adequaat nieuws:
Bij Van Marcke, een van de Sibli dealers (dak en bouwbenodigdheden)in de Belcrownlaan in Deurne:
Voor een zak van 100L vermiculite is de prijs 9.90 euro excl. BTW. Deze zijn uit stock leverbaar.
Met vriendelijke groeten
Dirk Van Reeth

VAM DEURNE
tel:03/3606080
fax:03/3260920
[email protected]

Dit berichtje zond ik ook door, samen met de Nestaan technische steekkaart, naar hogervermelde maalderij. Omdat zij een interessantere hoofdactiviteit hebben en zeer welwillend het product voor mij willen bestellen, wacht ik liever enige dagen. Overigens kan ik het daar gemakkelijker halen met de fiets, want een zak van 100 liter weegt slechts tussen 6,5 en 16 kg, naargelang de korrelgrootte.
Ook dank natuurlijk aan "LOBU", vermits hij me op het juiste spoor hielp.
Leo
maandag 4 augustus 2008 - 13:45
polidor

Polidor

Hello Dirk,

Dat vind ik nu eens straf zie! U spreekt van een prijs van 9.90 euro voor een zak van 100 liter (excl BTW) terwijl die bouwfirma uit Lier spreekt over bijna 40 euro voor eveneens een zak van 100 liter.
Nu weet ik niet of er verschil is tussen deze beide soorten vermiculiet. Moet zijn want anders is hier sprake van woekerwinsten! Eerstdaags neem ik terug contact met een leraar uit het beroepsonderwijs tuinbouw.
Tijdens de open-deurdag van de school stelde ik vast dat er in de plantenpotten en de grondmengsels door de leerlingen vermiculiet gebruikt werd. Daar ik deze leraar een paar speciale planten op zijn vraag ga bezorgen denk ik wel dat hij mij zal verklappen waar de school deze vermiculiet aankoopt en aan welke prijs.
Wat ik echter niet snap is dat ik steeds gehoord heb dat vermiculiet nogal prijzig is terwijl de door u genoemde prijs voor 100 liter van dat goedje mij absoluut niet prijzig lijkt want men moet voor gewone tuinaarde reeds meer betalen in de detailhandel.(per liter dan)
Mijn interesse is dus gewekt. In alle geval bedankt voor de info. Ik hoop eerstdaags meer te kunnen vertellen over mijn bevindingen. Voorlopig echter denk ik er niet aan om de vermiculiet bij die firma in Lier aan te kopen voor ik meer ervan af weet. Want bijna het vierdubbele van de prijs; indien het hetzelfde goedje betreft; lijkt mij geen handelswinst meer maar gewoon afzetterij dan.
Ik hoop dat het gesprek met die leraar verhelderend zal werken dus.
Groetjes.



Pol(idor)
maandag 4 augustus 2008 - 23:35
Ouwepee

Ouwepee

Hallo Pol,
Mijn naam is Leo, de Dirk in vorig bericht is iemand van Van Marcke, die mijn prijsvraag beantwoorde. In hetzelfe berichtje vind je hun gegevens. Je kan er zo naartoe rijden, het is naast Hoogmolenbrug, naast Van Pelt - bouwmaterialen en beton.
Gelukkig bestaat het internet en forums zoals dit, want in professionele (tuin)middens, schrijft men nogal eens gemakkelijk met dubbel krijt.
En nog: er bestaan geen soorten Vermiculiet, enkel verscheidene korrelgrootes. Prijs blijft hetzelfde. Voor potgrondvermenging is 0-2mm granulaatgrootte (naar het schijnt) het beste.
Gelukkig dat ik zelf dus een beetje zoekwerk verrichte, en niet naar jou Lierse suggestie ben gegaan?
Leo
maandag 4 augustus 2008 - 23:55
polidor

Tekst aangepast

Polidor

Dag Leo,

Vanzelfsprekend gelukkig dat u op mijn suggestie niet bent ingegaan. Ik prijs mezelf gelukkig er zelf tot op heden niet te zijn op ingegaan en een afwachtende houding te hebben aangenomen vooraleer ik verdere informatie had bekomen. U omschrijft het eufimistrisch dat er in bepaalde tuinmiddens met dubbel krijt wordt geschreven. Schijnbaar dus ook in den bouw want het betreft hier een bouwfirma.
Het wordt tegenwoordig een vast stramien dat eerlijk aan handel doen er niet meer bij is. Bij gebrek aan de nodige slagkracht van de nieuwe regering wordt er momenteel echt een loopje genomen in dit land met de consumptieprijzen. Zelf in vergelijking met de ons omliggende landen.
Voor zover natuurlijk; en ik blijf erbij; dat een vervierdubbeling van de prijs voor dezelfde grondstof nog te omschrijven is als een loopje nemen met de prijzen. Ik noem dit dus pure afzetterij.
Indien uw inlichtingen juist zijn stel ik mij serieuze vragen over al die betaalde ambtenaren van economische inspectie. Hebben die een taak te vervullen of hebben die een jobke?
Want het is niet mijn eerste vaststelling dat er in dit land meer maffiosie hun gang mogen gaan dan in de uiterste zuidpunt van Italië. Prijsbewust uw inkopen doen is de eerste vereiste om u na een paar dagen ongelukkig beginnen te voelen. Zeker als je beseft dat de evolutie aan onszelf als klant te wijten is. Er moesten meer prijsbewuste klanten zijn die hun bevindingen aan derden willen meedelen.
In alle geval bedankt nogmaals voor de info. Want ik heb reeds lang vastgesteld dat het niet vanzelfsprekend is om goede info te verkrijgen. We leven nu eenmaal in een maatschappij waar alles moet opbrengen; zelfs goede info. Trouwens ik vraag mij af hoeveel keer u zal "dank u" ontvangen voor uw gratuite inbreng op dit forum?
Met vriendelijke groeten.

Pol(idor)
dinsdag 5 augustus 2008 - 22:55
polidor

Tekst aangepast

Polidor

Zie hierboven.
dinsdag 5 augustus 2008 - 22:59
Ivy

Ivy

Ik gebruik altijd vermiculiet om m'n zaailingetjes af te dekken.Werkt prima,geen last meer van verwelking.Perliet meng ik door m'n

potgrond om te stekken,ook om te verplanten.Ik rij regelmatig mt de chunnel nr Engeland,dagtripje, en laad m'n koffer vol.Bij het vlaams zaadhuis nu toch ook verkrijgbaar,maar heel duur volgens mij.Ik denk dat ik ongeveer 6 euro betaal vr 10 liter.
Ik wil toch ook vermelden dat vermiculiet vr de tuinbouw gereinigd is tov vr de bouw.Groetjes!!
donderdag 7 augustus 2008 - 13:05
Ouwepee

Ouwepee

Dat reinigen brengt dus 500% meer op dan de Vermiculiet zelf?
Voor mij OK hoor, als je er zelf in gelooft. Er is bij mijn weten maar 1 Vermiculietfabriek in de wijde omtrek en die maken geen verontreinigde en andere hoor. Stel ik verkoop je 100 liter zuivere Vermiculiet en vraag je slechts € 3 per liter. Heb ik toch lekker even €30 verdiend!
Staat in Doornik, en wordt beheerd door Nederlandse mensen.
donderdag 7 augustus 2008 - 15:22
Ivy

Ivy

Sorry,tis me niet om het geld te doen,wel de kwaliteit.
vrijdag 8 augustus 2008 - 08:46
Ouwepee

Ouwepee

Je kan ook zuivere Vermiculiet (er bestaat geen andere, of je zou de jouwe als tweedehands moeten verkopen) kopen in bulk of in big bags en dan zakjes van 10 liter mee vullen. Verdien je nog veel meer en de Vermiculiet is alleen maar in aanraking geweest met de door jou uitgeademde en dus verontreinigde lucht. Prijs komt dan ongeveer op 1 Eurocent de liter.
Heb de indruk dat je aan het zeuren bent. Overigens, wil je zo zulk zakje van 10 liter eens inscannen en doorzenden? Gelijk welk formaat is goed, want heb zulke kleine verpakkingen nog nergens tegen gekomen. Hebben die mensen een soort kwaliteitsverbeterend proces of zoiets? Verkopen ze misschien ook spijkers op laag water ?
vrijdag 8 augustus 2008 - 10:43
polidor

Polidor

Ouwepee;

Ik ben het volmondig met uw stellingname eens. Eerlijk handel voeren is er tegenwoorduig niet meer bij.
Trouwens zolang ik hem niet opeet moet mijn vermiculiet niet gewassen of ontsmet worden.
Bovendien heb ik mijn planten nog nooit horen klagen dat er bacteriën in de grond zitten. Goddank zelfs wel! Maar u moet wel inkaderen dat er goedgelovige mensen zijn die geloof hechten aan alles wat de handel hen opdist en dit bij gebrek aan kennis om nonsens te onderscheiden van waarheid.
Dit betekent echter niet dat het mededelen van hun bevindingen op dit forum automatisch moet beschouwd worden als kwade trouw en of betrokkenheid bij een eventuele winstgevende handel aan woekerprijzen. Wie na uw kennisgeving en omstandige uitleg het nog wil houden bij dure; zogezegde gewassen vermiculiet; speelt natuurlijk met zijn centen en...... dat is nog niet bij wet verboden.
Ik ben in alle geval heel dankbaar voor uw tip en weet nu dat ik dubbel zal moeten opletten voor ik "gewassen en ontsmette" vermiculiet koop.
Ik zou u dank weten mocht u mij in persoonlijke email de juiste adressen van de verkopers van de beterkope "ongewassen" vermiculiet kon bezorgen.
Groetjes nog.
dinsdag 12 augustus 2008 - 21:43
Ouwepee

Ouwepee

Hallo Pol,

Zelf heb ik een zak van 100 Liter besteld en gaan halen bij maalderij Van Den Bergh in de Drie Eikenstraat 125 Edegem:
Rosetta en Danny Van Den Bergh 03 457 03 26 en ook: [email protected] Ik heb betaald 9.9 Euro plus BTW is afgerond €12.
Er is dus ook een dakbedekkingsfirma uit de groep van Marcke, in de Belcrownlaan in Schoten. Dat is volgens mij ergens aan Hoogmolenbrug, in de buurt van Van Pelt. Die vragen exakt dezelfde prijs, kopie van hun mail:
Geachte Heer,
Voor een zak van 100L vermiculite is de prijs 9.90 euro excl. BTW. Deze zijn uit stock leverbaar.
Met vriendelijke groeten
Dirk Van Reeth

VAM DEURNE
tel:03/3606080
fax:03/3260920
[email protected]
dinsdag 12 augustus 2008 - 22:38
polidor

Polidor

Hello Ouwepee,

Bedankt voor de info hoor. Ik ben er eigenlijk zeer verrast over. Want het is niet vanzelfsprekend dat goede info prijsgegeven wordt. Ik heb reeds een paar keer het tegenovergestelde meegemaakt; ook op dit forum. Dat is natuurlijk niet de fout van dit forum zelf; integendeel zelfs. Maar er zijn nu eenmaal mensen die ervan uitgaan dat een forum dient om aan inlichtingen te geraken zonder dat zijzelf ooit maar iets in de plaats stellen op datzelfde forum. Dat noem ik uiteraard dan geen echte tuinvrienden.
Vooral mijn bevindingen op de topic "alstroemeria - iets voor fanaten" waren nefast. Ze waren zelfs aanleiding tot het feit dat ik een tijdelijke "dégout" kreeg van het forum en mij had voorgenomen er niet meer aan deel te nemen. Ik heb het dan ook niet kunnen nalaten om een paar mensen duchtig mijn mening te zeggen via persoonlijke email; dit uiteraard na het verzamelen van de nodige bewijskrachtige gegevens die aantoonden dat ze het hele forum en dus ook mijzelf voor de gek hielden.
Gelukkig is er nog inbreng van mensen zoals jij die een verrijking zijn voor het forum.
Gelukkig ook heb ik destijds mijn hobby niet stopgezet wegens rancunes. Integendeel zelfs want het heeft mij aangespoord tot nog meer inzet zodat ik nu na de korte inloopperiode van vallen (en in de val trappen) en opstaan een mooie hobby heb uitgebouwd. Het forum heeft mij spijtig genoeg dienaangaande niets bijgebracht maar heeft mij wel ten gepasten tijde doen inzien dat ik het over een andere boeg moest gooien. Spijtig voor de goede intenties van de mensen die het forum hebben uitgebouwd maar zij kunnen ook niet beletten dat profiteurisme er gebruik van maakt.
Ondertussen heb ik reeds een fijne eerlijke vriendenkring uitgebouwd dank zij mijn tuinhobby.
Bepaalde mensen zullen daar echter nooit meer deel van uitmaken. Ik kies mijn vrienden zelf en die moeten voldoen aan vereiste voorwaarden. Vooral eerlijkheid is van belang.
Nogmaals bedankt hoor ouwepee. Het forum heeft nood aan mensen met uw levensvisie.
Groetjes.


Polidor
woensdag 13 augustus 2008 - 12:46
phvda

Phvda

wie vermiculiet wil, kan er bij mij komen ophalen, heb er over van isoleren zolder
0495 944218 - Oosterzele bij Gent
vrijdag 24 april 2009 - 10:48
FredinLier

FredinLier

Hallo allemaal

Ik prijs ons gelukkig op deze website te zijn beland. Sinds 2 maanden hebben we een mooi tuintje (10x7m) waar we nog het nodige plan voor moeten maken. We willen o.a. een kleine moestuin in bakken. Omdat we al gehoord hadden van een mengeling compost, potgrond en vermiculiet als bakvulling, kwam ik op dit forum terecht. Blijkbaar zou er geen verschil zijn tussen de vermiculiet voor de bouw en deze voor de tuin, maar na het raadplegen van deze link

http://www.makkelijkemoestuin.nl/blog/over-vermiculiet

weet ik het niet meer. Ook prijzen staan vermeld..
Wat denken jullie hierover?
Grtjs Fred
vrijdag 6 mei 2016 - 12:01
polidor

Polidor

Hou het best bij compost, koemest (korrel) en of paardenmest en vul aan met een weinig gemalen lava-gesteente in poedervorm voor wat betreft mineralen en sporenelementen.
Er is geen verschil tussen vermiculiet uit den bouw en deze voor de tuin.
Maar ik gebruik hem wel niet zelf. Meng wel steeds mijn kompost met een zeer kleine hoeveelheid kleigrond en zand. Maar hou het luchtig.
Geen verse compost gebruiken. Vertering ervan verbruikt teveel stikstof.
Zorg dat de compost dus minimaal 2 tot 3 jaar oud is.
vrijdag 1 juli 2016 - 00:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon