menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hardnekkig

Ga naar meest recente reactie

schrik451

Schrik451

hallo allemaal

ik heb een vervelend probleem met een mij onbekende soort onkruid.
heb gehoord dat het een soort bosplant moet zijn .
het begint met een klein rood sprietje ,en verspreid zich overal.
als je het laat gaan worden het bijna bomen .
heb al vanalles geprobeerd , zelfs tegels eruit gehaald om bij alle wortels te komen ,
maar dat mocht ook niet baten . het blijftzich verspreiden .aaaaargh.
wie heeft een tip voor mij om dit euvel op te lossen .

groetjes frederique
woensdag 2 augustus 2006 - 08:02
florentina

Florentina

Japanse duizendknoop ?
woensdag 2 augustus 2006 - 09:01
schrik451

Schrik451

nee dit is het niet . he, ik wou dat ik er een foto van had.
het begint als een rodespriet .
de stengels blijven rood
groene bladeren met rode nerven komen er dan .
het kan wel twee meter hoog worden .heb ik vorig jaar gehad toen mn tuin nog niet klaar was.

wel bedankt voor je reactie .

groetjes frederique
woensdag 2 augustus 2006 - 10:51
hugo

Hugo

doet me denken aan ridderzuring

[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes
woensdag 2 augustus 2006 - 21:30
schrik451

Schrik451

nee helaas is het niet ridderzuring .
de plant heeft grotere bladeren en bloeit niet .
bedankt voor je reactie.
vrijdag 4 augustus 2006 - 09:12
shewa

Shewa

Goede morgen , ik vermoed dat ik de plant ken , maar ik ben de naam vergeten .
Ik ga er een foto van maken , alleen weet ik niet of het me vandaag nog lukt . Ik heb een druk week-end voor de boeg .

Shewa
zaterdag 5 augustus 2006 - 09:11
shewa

Shewa

Proberen of het me lukt de foto hier te plakken
[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 5 augustus 2006 - 23:26
shewa

Shewa

Het is me gelukt , ik weet niet of het duidelijk genoeg is , dit staat bij ons langs de straat , de gemeentediensten maaien die af en vooraan zie je de jonge planten en achteraan zie je de stengels van de oudere planten staan , ze zijn niet kapot te krijgen
zaterdag 5 augustus 2006 - 23:31
schrik451

Schrik451

bingo , dat is de plant .
niet kapot te krijgen dus. daar ben ik niet zo blij mee
. .heel erg bedankt voor je moeite .
dat word dus elke dag bijhouden .bleeeeeeh
zondag 6 augustus 2006 - 20:40
sugar

Sugar

hallo allemaal

ik heb een vervelend probleem met een mij onbekende soort onkruid.
heb gehoord dat het een soort bosplant moet zijn .
het begint met een klein rood sprietje ,en verspreid zich overal.
als je het laat gaan worden het bijna bomen .
heb al vanalles geprobeerd , zelfs tegels eruit gehaald om bij alle wortels te komen ,
maar dat mocht ook niet baten . het blijftzich verspreiden .aaaaargh.
wie heeft een tip voor mij om dit euvel op te lossen .

groetjes frederique


Als je de plant blijft vernietigen gaat hij steeds verder achteruit gaan en op een bepaald moment niet meer terugkomen.
Als dat niet lukt is er nog een oplossing : selectief een herbicide (bvb roundup) aanbrengen op de plant met een penseel...

sugar
zondag 6 augustus 2006 - 20:43
schrik451

Schrik451

dat zal ik proberen .ik had ook al in het hoofd om pure roundup rechtstreeks in de wortels te spuiten met een injectie naald .bedankt voor je reactie.
groetjes

frederique
zondag 6 augustus 2006 - 20:53
andre

Andre

Waarom altijd spuiten en dan nog met pure roundup

andre
zondag 6 augustus 2006 - 20:56
sugar

Sugar

Waarom altijd spuiten en dan nog met pure roundup

andre


Ik ben er ook 200% tegen . Deze plant krijg je anders gewoon niet klein. Heeft echt een soort van Zevenblad allure, maar is dan nog eens 10 keer groter

Rechstreeks aanbrengen van round-up (hoeft niet puur te zijn) is volgens mij een methode om zo min mogelijk te 'spuiten'

sugar.
zondag 6 augustus 2006 - 21:13
shewa

Shewa

Hier bij ons had mijn man een paar jaar geleden , het fantastisch idee om deze plant in de tuin te zetten ! Ondertussen is er al een groot deel verwijderd , zonder onkruidbestrijder , maar ik vond nu toch nog een jonge scheut tussen de rhododendros , wel al fel verzwakt .

Kent er iemand de naam van deze plant ?

Shewa
zondag 6 augustus 2006 - 21:31
Maxpowa

Maxpowa

Dat lijkt verdacht veel op het onkruid wat mij hier elk week een uur bezig houdt deze zomer. Inderdaad ook met geen enkele hoeveelheid handarbeid weg te krijgen. Bij het uittrekken blijven veel knopen in de grond vastzitten en ze zijn er soms niet uit te peuteren, de wortels lopen uit langs alle kanten, soms trekt ge en komt ge een halve meter verder uit waar de wortel afbreekt in de grond, die loopt dan kennelijk gezellig verder uit om een week later weer in meerdere knopen te zijn uitgebroken.

Als je de goede oplossing vindt, geen me dan AUB een seintje, heb nog nooit zo iets hardnekkigs tegen gekomen ('t is nog erger dan die bamboe die hier heer en meester is van het achterste deel van de tuin (niet begrensd bij het aanplanten door de vorige bewoners))

Groeten,
Steven
zondag 6 augustus 2006 - 22:36
schrik451

Schrik451

ik ben ook niet zo,n voorstander van chemische middelen,maar ik weet me gewoon geen raad meer.
maandag 7 augustus 2006 - 07:49
florentina

Florentina

Denk nog steeds aan Japanse duizendknoop, ook na het zien van de foto.
Die plant is hier ooit geïmporteerd ( oorspronkelijk uit China en Japan) en is niet meer uit te
roeien.In bepaalde landen verboden om nog aan te planten. De wortelstok is heel hardnekkig.

Als ik hem zie bloeien bij de spoorweg, vind ik het best een decoratieve plant, maar 't is goed
dat hij toch niet in mijn buurt staat.

De stadstuin van mijn dochter stond er ook vol mee , toen ze het huis (met tuin) kocht.
We hebben de duizendknoop handmatig uitgegraven. Gedurende 4 jaar werd de tuin altijd op
duizendknoop gecontroleerd. Gisteren heb ik nog eens een jonge scheut verwijderd.

florentina
maandag 7 augustus 2006 - 19:35
shewa

Shewa

Ik heb bij Google gezocht naar de Japanse duizendknoop en Florentina ik denk dat u gelijk hebt !
Dit vond ik ook over de bewuste plant : http://www.in-de-tuin.dds.nl/nl-tuinen/FAQ/faq_11.htm#japduiz

Shewa
maandag 7 augustus 2006 - 21:33
schrik451

Schrik451

inderdaad ,het is de japanse duizendknoop.ik heb het nagekeken.
de holle stengel was voor mij doorslaggevend.nu,we weten in elk geval waar we mee te maken hebben.
ik kan haast niet geloven ,dat mensen deze plant vrijwillig in hun tuin zetten.
het zou natuurlijk kunnen ,dat men niet op de hoogte is van de ontwikkeling van dit gewas.
. dan rest ons nu ,om een oplossing te vinden .
dinsdag 8 augustus 2006 - 07:25
sugar

Sugar


. dan rest ons nu ,om een oplossing te vinden .


Verhuizen ?

(dat is volgens velen de meest eenvoudige manier om van zevenblad af te geraken)

sugar
dinsdag 8 augustus 2006 - 12:55
bernard3232

Bernard3232

hallo,
Heb eens met succes overal uitschietende bamboe verwijderd, door zoveel mogelijk uitschietende planten aan te strijken met een borsteltje, gedrenkt in "Round up". Je moet de voorwaarden voor regenvooruitzicht wel trachten in te schatten. Want na gebruik moet het minstens 4 uur droog blijven.
groetjes
Bernard
donderdag 17 augustus 2006 - 09:41
Leentje

Leentje

Misschien een HEEL fanatieke bloemschikster worden
Gisteren waren wij een wandeling langs de Nete aaan het maken (zien dat hij nog overliep) en die plant staat gewoonweg overal langs de

De moed er toch maar inhouden

Groetjes,
Leen
donderdag 17 augustus 2006 - 15:44
Maxpowa

Tekst aangepast

Maxpowa

Injecties met round-up worden inderdaad hier en daar voorgesteld. Er bestaat zelfs een speciale injector voor, enkel en alleen voor gebruik tegen duizendknoop.

Natuurlijk kun je het zelf even goed met een gewone spuit.

Afgaande op wat ik gelezen heb, zou je dat moeten toepassen, net voor de planten bruin kleuren voor de winter. Op dat moment trekt de plant zoveel mogelijk herbuikbare grondstoffen terug uit de bladeren naar de wortels, als je dan roundup inspuit, voert de plant zelf dat naar de wortels, want deze plant kun je enkel bestrijden door de wortels aan te pakken.

Probeer wel je vingers te ontzien, want Monsanto mag dan wel beweren dat het een relatief veilig produkt is, ik vertrouw die gasten niet zo en daar zijn redenen genoeg toe.

Groeten,
Steven
donderdag 17 augustus 2006 - 17:04
Trigonella

Trigonella

wanneer u de plant gaat aanvallen met een of ander product dan is het gewenst dat u die plant intopt om de groei tegen te houden zoniet neemt hij niet genoeg product op ivm de hoeveelheid plantensap dat hij in zich heeft
Het reeds genoemde product zal voldoen maar u moet steeds bij hergroei opnieuw behandelen mogelijks
5 à 6 keer per jaar. Doe bij het product wat uitvloeier om beter contact te maken.
donderdag 17 augustus 2006 - 17:52
JovanDreumel

JovanDreumel

Het is een veelknopige (Polygonum cuspidatum). De plantenstengels worden veel bij bloemschikken gebruikt. Maar inde tuin is het inderdaad een lastige plant.
donderdag 17 augustus 2006 - 21:32
Maxpowa

Maxpowa

wanneer u de plant gaat aanvallen met een of ander product dan is het gewenst dat u die plant intopt om de groei tegen te houden zoniet neemt hij niet genoeg product op ivm de hoeveelheid plantensap dat hij in zich heeft
Het reeds genoemde product zal voldoen maar u moet steeds bij hergroei opnieuw behandelen mogelijks
5 à 6 keer per jaar. Doe bij het product wat uitvloeier om beter contact te maken.


Wanneer je de plant inspuit om de wortels aan te vallen, dan mag je niet toppen!

De buitenste buisjes in de plantstengel voeren water en voedingstoffen naar boven, de binnenste voeren het naar beneden (naar de wortels toe). Door te toppen onderbreek je deze stroming en zal wat je inspuit dus de wortels niet bereiken.

Steven
vrijdag 18 augustus 2006 - 19:49
schrik451

Schrik451

heel erg bedankt voor
die tip.straks was alles voor nix geweest.
groetjes frederique
zaterdag 19 augustus 2006 - 08:42
hildavw

Hildavw

hello allemaal,
vermoedelijk gaat het hier wel degelijk om polygonum, een "pest" van een plant.
Alle bermen staan er binnenkort vol van.
Kort houden en hem uitputten is de enige oplossing.
Een goede raad, als je hem gebruikt voor het bloemschikken, NOOIT op de composthoop gooien, anders blijft het een eeuwig probleem ! Na gebruik dus met het gewone huisvuil meegeven.
zondag 22 oktober 2006 - 19:14
sundance

Sundance

hallo allemaal

ik heb een vervelend probleem met een mij onbekende soort onkruid.
heb gehoord dat het een soort bosplant moet zijn .
het begint met een klein rood sprietje ,en verspreid zich overal.
als je het laat gaan worden het bijna bomen .
heb al vanalles geprobeerd , zelfs tegels eruit gehaald om bij alle wortels te komen ,
maar dat mocht ook niet baten . het blijftzich verspreiden .aaaaargh.
wie heeft een tip voor mij om dit euvel op te lossen .

groetjes frederique


Hallo,

In onze regio noemen wij die plant: Wandelende jood!
Wordt inderdaad veel gebruikt door bloemschikkers.

Groetjes,
donderdag 26 oktober 2006 - 11:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon