menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Slijpsteen

Ga naar meest recente reactie

Limoncello

Limoncello

Ik heb een slijpsteen gekocht om mijn scharen terug te scherpen. Na een stuk of 5 messen en scharen begint die slijpsteen gladder en gladder te worden.

Mijn vraag; hoe kuis ik die slijpsteen?
maandag 15 oktober 2007 - 11:40
semperfi

Semperfi

Ik weet niet hoe dat ding heet, maar er bestaat een envoudig toestelletje : een as waarom een aantal draaibare stalen zeshoekjes staan, het draait mee op de slijpsteen en hakt terug wat reliëf op de steen.
Een of andere ijzerwinkel zal dat ding nog wel hebben,
Bob
maandag 15 oktober 2007 - 11:54
Tine

Tine

Ik heb juist altijd gedacht dat een slijpsteen glad moest zijn. De stenen die ik ken, waar mijn vader en anderen hun messen op slepen, waren allemaal glad ,alsof ze gepolijst waren, zo mooi. Er werd ook altijd water bij gebruikt. Zelf gebruik ik voor mijn messen wel een soort rasp, welke ik bij een messenspeciaalzaak heb gekocht.

Tine.
maandag 15 oktober 2007 - 12:02
kimbo

Kimbo

het is normaal dat een steen gladder wordt. hoe gladder de steen hoe beter de kwaliteit van het scherp van je mes. als er uitstulpingen zijn in de steen dan maakt dit diepe krassen op je mes en dan krijg je geen recht snijvlak.
een slijpsteen kuis je telkens na het slijpen in een zeep sopje, dan gaat bijna al het ijzervijlsel uit de steen. dit is gewoon om hem proper te kunnen opbergen en om geen ijzer ophopingen te krijgen, die dan weer kunnen krassen.

sommige stenen zijn inderdaad gepolijst dit zijn wetstenen, en dienen op uw scherp te onderhouden.

slijpt je steen nog steeds goed?


maandag 22 oktober 2007 - 13:03
Limoncello

Limoncello

De steen slijpt nog goed. Er zijn nog kanten die 'nieuw' zijn, waar ik nog kan op schuren.

Ik dacht dat zo'n slijpsteen zoals schuurpapier moest aanvoelen...
maandag 22 oktober 2007 - 13:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon