menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mijn compostvat

Ga naar meest recente reactie

rombaft

Rombaft

(sorry jongens, ik ben een leek in tuinieren)

Heb ik een twee maand geleden een compostvat gezet, eerst diende het uitsluitend voor restafval van de keuken, nu ook voor gras en wat andere troep.

het gras verteerd wel (dus volume zakt) maar sinds het gras erin is stinkt het spul wel, bovendien roer ik er af en toe eens in en er komt gewoon rook uit ?.??

qua beestjes zitten er massa's kleine vliegjes in (of iets dergelijks, vat open is zwerm die opstijgt) , voor de rest zie ik niet direct veel andere soorten (die kunnen natuurlijk in de hoop zitten).

en om de hoeveel tijd zou ik deze hoop eens moeten uitkuisen (dus de bodemlaag verwijderen) en vooral waar moet je met die laag troep naartoe ?
vrijdag 14 september 2007 - 09:14
Bowie

Bowie

Als je teveel gras ineens in het compostvat doet, begint dat idd te stinken. Je moet afwisselen met groen en bruin.
vrijdag 14 september 2007 - 09:33
annd6

Annd6

Die troep is hele goede compost voor je tuin!
Je kan inderdaad best afwisslen in materialen die je erin stopt, een beetje met laagjes werken.
Doe wat fijn snoeihout (hoe fijner hoe sneller het verteert) tussen je grasmaaisel.
Groetjes
Ann
vrijdag 14 september 2007 - 09:39
Lysianthus

Lysianthus

Ik ben het er mee eens dat die troep goede compost voor je tuin is, maar veel mensen waaronder ikzelf kopen eerst een compostvak en gaan er dan over leren hahaah.
Het is allemaal zo simpel niet en heel de biowereld maakt ons warm en slaat ons om de oortjes om zelf te composteren.
Nadat ikzelf een grooooooot compostvat van de stad had gekocht en de bijhorende gebruikswijzer las, heb ik het wijselijk weggegeven ( heel kleine tuin )
Je kan heel veel vinden op het web over composteren.
Succes!!!
vrijdag 14 september 2007 - 09:51
Esem

Tekst aangepast

Esem

rombaft ,
bij goed gebruik van een compostvat mag je geen reukhinder ondervinden.