menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mijn compostvat

Ga naar meest recente reactie

rombaft

Rombaft

(sorry jongens, ik ben een leek in tuinieren)

Heb ik een twee maand geleden een compostvat gezet, eerst diende het uitsluitend voor restafval van de keuken, nu ook voor gras en wat andere troep.

het gras verteerd wel (dus volume zakt) maar sinds het gras erin is stinkt het spul wel, bovendien roer ik er af en toe eens in en er komt gewoon rook uit ?.??

qua beestjes zitten er massa's kleine vliegjes in (of iets dergelijks, vat open is zwerm die opstijgt) , voor de rest zie ik niet direct veel andere soorten (die kunnen natuurlijk in de hoop zitten).

en om de hoeveel tijd zou ik deze hoop eens moeten uitkuisen (dus de bodemlaag verwijderen) en vooral waar moet je met die laag troep naartoe ?
vrijdag 14 september 2007 - 09:14
Bowie

Bowie

Als je teveel gras ineens in het compostvat doet, begint dat idd te stinken. Je moet afwisselen met groen en bruin.
vrijdag 14 september 2007 - 09:33
annd6

Annd6

Die troep is hele goede compost voor je tuin!
Je kan inderdaad best afwisslen in materialen die je erin stopt, een beetje met laagjes werken.
Doe wat fijn snoeihout (hoe fijner hoe sneller het verteert) tussen je grasmaaisel.
Groetjes
Ann
vrijdag 14 september 2007 - 09:39
Lysianthus

Lysianthus

Ik ben het er mee eens dat die troep goede compost voor je tuin is, maar veel mensen waaronder ikzelf kopen eerst een compostvak en gaan er dan over leren hahaah.
Het is allemaal zo simpel niet en heel de biowereld maakt ons warm en slaat ons om de oortjes om zelf te composteren.
Nadat ikzelf een grooooooot compostvat van de stad had gekocht en de bijhorende gebruikswijzer las, heb ik het wijselijk weggegeven ( heel kleine tuin )
Je kan heel veel vinden op het web over composteren.
Succes!!!
vrijdag 14 september 2007 - 09:51
Esem

Tekst aangepast

Esem

rombaft ,
bij goed gebruik van een compostvat mag je geen reukhinder ondervinden.
De rook die uit je vat komt is normaal,de temperatuur in zo een vat kan tot 60° graden en meer oplopen.
Het beste is als je gazonmaaisel mee gaat coposteren dit te mengen met groffer afval zoals onkruiden en eventueel wat hakselmateriaal of wat snoeihout van de tuin.(goed mengen met de stipvork.)
Gazonmaaisel alleen gaat zeer vlug een compacte massa worden en gaat gisten vandaar de reukhinder.
Normaal is er bij je compost vat een stang bijgeleverd die uitloopt op een driehoek.
Met deze stang kan je regelmatig je materiaal in het vat een beetje omzetten voor een vluggere vertering.
Steek de stang in het materiaal draai het een kwartslag en haal de stang weer uit het vat,herhaal dit enkele malen en doe dit enkele keren per week.
Misschien kan je het best je vat terug leegmaken en het terug vullen maar neng je gazonmaaisel voldoende met groffer materiaal.
Compost is het zwarte goud van de tuin.
Trouwens ik composteer al meer dan 18 jaar met een zeer goed resultaat.
Gr Eddy
vrijdag 14 september 2007 - 09:58
annd6

Annd6

Lysianthus,
misschien is een wormenbak iets voor jou?
Die is afgesloten vanonder en veel kleiner en de vloeistof die je eruit opvangt is verdund (1 deel op 10 delen water) ideaal voor al je planten, binnen én buiten.
Groetjes
Ann
vrijdag 14 september 2007 - 10:02
Lysianthus

Lysianthus

Ann,


Dat was ook mijn keuze na de schrik die ik had opgedaan met dat groot compostvat, de bijhorende folder over composteren was heel nuttig, bij mij dient het alleen maar voor een beetje snoeiafval en keukenafval dat je trouwens, als je vers kookt, heel veel en vlug kan hebben en dat een grote besparing op je vuilzakken betekent.
Voor de plantjes is het ook goed voedsel, inderdaad , niks dan voordelen dus.
Bedankt voor je reactie
Groetjes
Lysianthus
vrijdag 14 september 2007 - 10:17
rombaft

Rombaft

ok, bedankt voor de antwoorden, het probleem is momenteel dat mijn tuin te nieuw is (nieuwbouw) en alles dus nog in aangroei is, heb nu net een haag geplant maar kan deze moeilijk beginnen snoeien want ze is nog maar 30cm hoog , vooraan heb ik een krulwilg gezet, maar deze is dan ook weer te jong en smal, enz....

maw, volgend jaar zal het misschien wat beter gaan, desnoods neem ik voorlopig af en toe eens wat afval mee van mijne thuis
vrijdag 14 september 2007 - 16:12
Spuddy

Spuddy

Die vliegjes die je in je compostvat hebt zou je niet mogen hebben. Dat is het teken dat er materiaal tussen zit die rot ipv verteerd. Meestal gaat het dan om keukenafval die er niet in mag zoals alles wat gekookt geweest is. Gekookte aardappelen, groenten, vlees ed. En daar krijg je ook geur van trouwens.
vrijdag 14 september 2007 - 17:21
rombaft

Rombaft

Die vliegjes die je in je compostvat hebt zou je niet mogen hebben. Dat is het teken dat er materiaal tussen zit die rot ipv verteerd. Meestal gaat het dan om keukenafval die er niet in mag zoals alles wat gekookt geweest is. Gekookte aardappelen, groenten, vlees ed. En daar krijg je ook geur van trouwens.


Nochthans we re niets van gekookt ingooien, alleen rouw overschot, wij zijn nogal groenteneters en hebben er nogal wat van (tomaat, komkommer, paprika, ....) .

Voorlopig moet het maar zo, eens ik wat meer gavarieerd tuinafval heb zal het probleem zichzelf misschien oplossen (wat ik afleid uit sommige antwoorden) hoop ik toch.
vrijdag 14 september 2007 - 18:46
fastmario

Fastmario

het best is het gras eerst ergens leggen wat te drogen
en dan in dunne lagen in compostvat gemengd met ander afval
vrijdag 14 september 2007 - 19:11
Lungsey

Tekst aangepast

Lungsey

Hoi,

Afgelopen voorjaar ben ik zelf begonnen met composteren. Ik vond deze info erg leerzaam:
http://zelfcompostmaken.blogspot.com/

Veel succes!
zaterdag 15 september 2007 - 06:37
compopier

Compopier

vele mensen schaften zich ooit een compostvat aan en velen hebben het alweer van de hand gedaan.
Reden : Stank.
Als men echter op een goede manier composteert heeft men geen stank maar ruikt uw vat naar heerlijke bosgrond.
In mijn vat durf ik mij hand steken , in de compost roeren en er eens hevig aan rieken.
In het compostvat van de buurman durf ik zelfs geen 2 meter in de omtrek komen. Vliegjes, ongedierte. Het lijkt zelfs of er uit de reten van dat compostvat teer uitkomt. Buurman gooit er dan ook alles in, van brood, gekookte aardappelen tot zelfs restjes vlees.
In een goed compostvat gooit men alleen maar ongekookt afval. Schil van fruit kan soms last geven van fruitvliegjes. Maar dat is de natuur.
Goed verluchten met de stok.
De geurhinder komt er, wanneer er geen lucht aan het compostbare kan. Zo sluit teveel aan gras de hoop af en treden er verkeerde bacterien in werking, de bacterien die geen zuurtsof nodig hebben. (Denk maar aan een beerput).
Het komt er op neer dat men een diversiteit aan afval in het vat gooit, goedverlucht en regelmatig ook afval bijgooit.
Compostvat mag ook niet te nat worden. Gooi er dan een beetje droog afval bij.
Ik ken zelfs mensen met een klein tuintje, met gras erbij ,die al jaren een compostvat naast de deur staan hebben en het nog nooit hebben moeten leegmaken (Compost vergaat immers helemaal).

woensdag 19 september 2007 - 15:52
semperfi

Tekst aangepast

Semperfi

sorry jongens, ik ben een leek in tuinieren

Rombaft is een leek... HaHa ............dan zijn we met z'een tweeën !

Mij hebben ze gezegd dat men best met twee compostbakken werkt : de half-verteerde afval kan verder rijpen in de tweede terwijl we de eerste terug vulen .....
Dit lijkt logisch maar is dat niet teveel van het goede?

Is het ook zo dat een open bak in de schaduw moet staan terwijl de plastieken gesloten best in de zon staat ?
Sorry, er is misschien reeds een antwoord op gegeven maar men kan niet alles lezen op deze boordevolle site met nuttige wenken. Ik wist bv. niet dat men best geen gekookte afval erin verwerkt.

Grutjes
Bob
woensdag 19 september 2007 - 19:45
semperfi

Semperfi

Oops, weer iets verkerds gedaan ... het citaat loopt verder in mijn tekst !
Niet te hard slaan , ik zal het nooit meer doen.
Bob
woensdag 19 september 2007 - 19:48
compopier

Compopier

Het is zo dat ik composteer in open bakken van 1,60m op 1,60m.
Ik heb er zo 4 staan. Ik verwerk dan ook een heleboel. De buurt weet waar naar toe met hun "gouden"afval.
Ik composteer ook in 1 compostvat. Maar dat is meer voor de "show".
Het is inderdaad wenselijk dat compost nog wat kan narijpen als hij klaar is.
Door mijn grote hoeveelheid rijpt mijn compost na in een grote bak.
Na een tijd wordt hij verdeelt in de tuin.
Ik heb wel nog 3 compostvaten staan, waar de overschot van compost ingaat. Kwestie van altijd wat bij de hand te hebben indien nodig.
Maar dat men nu 2 vaten moet plaatsen is misschien een beetje overdreven. Verse compost kan ook wel in de tuin verdeelt worden en dan zal hij ook wel narijpen.
woensdag 19 september 2007 - 20:08
rombaft

Rombaft

om de zaak te redden heb ik om te beginnen een groot stuk van mijn hazelaars gesnoeid, en wat fijn geknipt, had ook nog wat houthaksel liggen.

die houthaksel heb ik omgemengt met het gras dat er momenteel inzat, moest nog eens mijn gras afrijden dus zat natuurlijk weer met nieuw afgereden gras, bovendien nog jong gras (goeie maand oud) en dus met nog meer vocht dan ouder gras.

Soit, heb dan een laagje van dat hazalaarsnoeisel gelegd, daarop wat gras, daarop laag hazelaarsnoeisel , terug gras enz....

da's nu een paar dagen geleden, heb af en toe eens meet de stok in geroerd om te verlucht, de geur is al heel wat verbeterd allessinds, nog niet wat het moet zijn (ga er dus nie mijn hand insteken ) , maar veel beter wel, de hoop is een stuk luchtiger geworden.

Probleem echter, de hazelaarstruiken moeten hier en daar nog wel wat bijgeknipt worden, maar het gras blijft natuurlijk groeien, aangezien ik een jonge tuin heb, heb ik ook nog niet zoveel diversiteit constant voor handen, wat moet ik dan doen als ik terug gras heb maar geen ander spul ? En het is toch de bedoeling dat ik niet telkens met mijn gras naar weet ik veel waar moet gaan rijden, het is de bedoeling dat ik men gras zelf kan verwerken.

Een tweede open vat (dus ijzeren bak gemaakt uit roosters) kan ik eventueel wel bijzetten (van 1m op een halve of driekwart meter ) , is dit een oplossing, tijdelijk het gras daarin wat steken (maar als het er op regent is het natuurlijk ook direct een troep) .

woensdag 19 september 2007 - 20:56
compopier

Compopier

Als je het gras niet kan mengen met ander spul zal het ook gaan ruiken. Ook als het in een open bak wordt bewaard.
Ik denk dat het probleem de hoeveelheid gras is in vergelijking met uw ander afval.
Denk ook niet dat uw vat dat gras kan blijven slikken.
Misschien toch opteren voor een open bak en via via aan een beetje ander materiaal zien te komen en te mengen. Geen schrik hebben dat ge er teveel van krijgt. Als uw composthoop goed werkt (en dat doet hij zeker met een verscheidenheid aan materiaal) slinkt hij in een mum van tijd.

Wel tof dat ge blijft proberen en uw afval zelf probeert te verwerken.
Volhouden. Ge zult zelf wel zien wat kan en niet kan.

In een uiterst geval, de cursus compostmeester volgen. De naam alleen al.
woensdag 19 september 2007 - 23:41
rombaft

Rombaft

ok bedankt voor de verdere info,

Afgeven doen we niet he, het lijkt me iets fantastisch als men zijn eigen (tuin/keuken)afval compleet kan verwerken
donderdag 20 september 2007 - 00:25
Spuddy

Spuddy

Bob wat heb jij uitgestoken zeg!
donderdag 20 september 2007 - 04:49
semperfi

Semperfi

Ja 'k weet, denkelijk op het verkeerde knoppie gedrukt !
Ze gaan denkelijk de naam van de wet van Murphy vervengen door de wet vab Bob ..... als er iets verkeerd kan gaan dan zal dat ook gebeuren
Bob
donderdag 20 september 2007 - 11:08
Bowie

Bowie

Bob, je kan je eigen eerste bericht wijzigen.

Je hebt daar nl 2x 'citeer' tussen de vierkante haakjes gebruikt. Delete het 1ste en dan zou het probleem moeten opgelost zijn.
Enkel jijzelf kan je berichten wijzigen en de moderators ook.
donderdag 20 september 2007 - 11:17
jp

Jp

Beste Rombaft, misschien kan U opteren voor een andere manier van maaien?
Tegenwoordig zijn er grasmaaiers te koop in zowat elke tuinhandel die mits het plaatsen van een hulpstuk, kunnen mulchen (versnipperen van gras tijdens het maaien) of met de bak het gras kunnen opvangen indien nodig (bv. als het te hoog is om te mulchen). Diverse machines aan diverse prijzen, en met regelmatig mulchen bespaar je op gazonmeststof nog ook !
donderdag 20 september 2007 - 11:36
rombaft

Rombaft

Beste Rombaft, misschien kan U opteren voor een andere manier van maaien?
Tegenwoordig zijn er grasmaaiers te koop in zowat elke tuinhandel die mits het plaatsen van een hulpstuk, kunnen mulchen (versnipperen van gras tijdens het maaien) of met de bak het gras kunnen opvangen indien nodig (bv. als het te hoog is om te mulchen). Diverse machines aan diverse prijzen, en met regelmatig mulchen bespaar je op gazonmeststof nog ook !


daar had ik al aan gedacht, en ik kan mijn grasmahiene uitrusten met een mes om te mulchen, maar heb het eens opgezocht en het heeft toch veel nadelen hoor, je moet je gras extreem veel afrijden, en het gras dat op je gazon terechtkomt is eigenlijk niet zo'n goede meststof voor gras, na verloop van tijd komen er hardnekkige onkruiden in je gras.
donderdag 20 september 2007 - 14:25
Tessaria

Tessaria

Rombaft,

Is het geen idee om je afval te vermeerderen door de buurt in te gaan en ze hun keukenafval te vragen? Gemengd met je eigen gras krijg je je compost, je buren zijn hun keukenafval netjes kwijt,
èn je hoeft geen grasmaaier aan te schaffen die je gras kan verwerken tot mulch.

Succes, Ria.
donderdag 20 september 2007 - 15:21
semperfi

Semperfi

Thanks Bowie
donderdag 20 september 2007 - 15:22
rombaft

Rombaft

Rombaft,

Is het geen idee om je afval te vermeerderen door de buurt in te gaan en ze hun keukenafval te vragen? Gemengd met je eigen gras krijg je je compost, je buren zijn hun keukenafval netjes kwijt,
èn je hoeft geen grasmaaier aan te schaffen die je gras kan verwerken tot mulch.

Succes, Ria.


ik denk dat ik iets in die aard zal doen, geen keukenafval, maar er staan nog redelijk wat struiken in he wild bij ons in de buurt, als ik daar wat snoeisel afkrijg voor verluchting komt het wel goed, bovendien ligt het stuk naast ons nog braak, af en toe ga ik daar eens mijn gras op uitstrooien, dat verteerd op zeer korte tijd.

tegen dat het stuk naast ons bebouwd is, is mijn tuin ook al meer volgroeid en kan ik zelf meer diversiteit inbrengen.

bovendien ga ik gewoon eens een bak haksel naast het compostvat zetten, om dan beetje bij beetje te vermengen met het gras, ik denk dat het op die manier wel te doen is om mijn afval te kunnen verwerken.
donderdag 20 september 2007 - 19:26
Bowie

Bowie

Thanks Bowie


You're welcome.
donderdag 20 september 2007 - 21:40
PIRREWIET

PIRREWIET

hallo
ik heb ook niet zo n beste ervaring met composteren.
ik heb 5 jaar geleden 2 compostvaten aangekocht en ermee begonnen .maar ook het probleem van vlieges en stank .na enkele maanden ermee gestopt maar nu ze hier het diftar sisteem invoerenen per kilo moet betaald worden ben ik van plan om met goede moed er terug aan te beginnen .ben vorige week naar een demostratiepark van composteren geweest en uitleg gevraagt. ze raden mij aan om de compostvat op een houten palet te plaatsen zodat er voldoende lucht er langs onder bijkan en er ook het overtollig water weg kan .

M VG PIRREWIET
maandag 24 september 2007 - 19:03
rombaft

Rombaft

hallo
ik heb ook niet zo n beste ervaring met composteren.
ik heb 5 jaar geleden 2 compostvaten aangekocht en ermee begonnen .maar ook het probleem van vlieges en stank .na enkele maanden ermee gestopt maar nu ze hier het diftar sisteem invoerenen per kilo moet betaald worden ben ik van plan om met goede moed er terug aan te beginnen .ben vorige week naar een demostratiepark van composteren geweest en uitleg gevraagt. ze raden mij aan om de compostvat op een houten palet te plaatsen zodat er voldoende lucht er langs onder bijkan en er ook het overtollig water weg kan .

M VG PIRREWIET


ja, en ik denk dat het er in de toekomst niet beter zal op worden, afval kwijt raken zal duurder en duurder worden om de simpele reden dat er steeds meer mensen komen en dus meer afval en er steeds strengere regels komen welke zorgen voor steeds minder plaatsen waar je je afval kwijt kunt.

dinsdag 25 september 2007 - 01:03
Catgarden

Catgarden

Al eens gedacht om een deel van het grasmaaisel als mulch te gebruiken tussen je planten ?
Dat heeft voeding aan de grond, voorkomt verdroging van de aarde in de zomer, voorkomt dichtslaan van de aarde bij hevige regen en houdt onkruid tegen als de aarde bedekt is.

Die vliegjes zijn misschien fruitvliegjes, die heb ik soms ook in mijn compostvat. Ze lijken verzot te zijn op banane-schillen want daar zie ik ze toch altijd op.
Ik heb gewoon geleerd om mijn mond toe te houden als ik mijn compost verlucht, kwestie van geen fruitvliegjes in te slikken want hoe klein ze ook zijn wil ik ze toch niet opeten
maandag 8 oktober 2007 - 12:23
rombaft

Rombaft

eigenlijk nog wel een goede tip,

thx.
maandag 8 oktober 2007 - 15:33
wimmeke

Wimmeke

ik heb een beetje hetzelfde probleem als rombaft eigenlijk, in de zin dat ik NET mijn tuin aangelegd heb, en dus enkel groen afval heb...
(gras, onkruid, e.d.)...

het lijkt voor mij erg moeilijk om aan "bruin" of "droog" afval te komen...

ik heb namelijk geen hagen of bomen staan...

zijn er "vervangers" die even efficient zijn?

onbedrukt karton of papier? lijkt dat iets? of heeft iemand andere ideetjes voor een sukkelaar als ik die moeilijk aan droog of bruin afval geraakt...??

thanks upfront !



Wim
dinsdag 9 oktober 2007 - 17:45
PIRREWIET

PIRREWIET

dag wim
heb ondertussen 3 compostbakken aangeschaft via de gemeente
ik heb hier op het containerpark gehakseld hout weesten halen en er zo n 10 cm onderin gedaan om te beginnen. en heb nog extra in een bak gedaan en ga nu nog wat bladeren verzamelen zijn nu toch overal genoeg te vinden want nu met het leegmaken van de groentetuin heb ik ook meer groen afval dan bruin
mvg pirrewiet
dinsdag 9 oktober 2007 - 20:01
wimmeke

Wimmeke

hey - dank je wel pirrewiet...

ik had er nog niet aan gedacht om bij het containerpark eens te informeren...

zal dat direct eens doen se... wie weet geven ze dat hier bij ons ook ter beschikking...

Merci !!

Wim
woensdag 10 oktober 2007 - 10:11
Lino

Lino

Ik gooi de inhoud van het kippenhok (= mest en wat vlaslemen) ook in het compostvat.
Mag dat eigenlijk wel?
donderdag 7 februari 2008 - 08:34
Esem

Esem

Ik heb het al eerder geschreven,als je vliegjes in je composvat hebt ben je verkeerd bezig.
En het moet niet altijd zo zijn door er wat verkeert in te gooien ,het kan ook doordat je teveel in een keer van het zacht materiaal in je vat gooit.

Teveel keuken afval of te veel grasmaaisel kan leiden tot rotting ipv.compostering.
En het is deze rotting wat insecten en muizen aantrekt.
Door dat te veel van het zacht materiaal gebruik is,is er ook te veel vocht in een keer aanwezig ,dat zonder twijfel leid tot rotting.

Je moet een goed evenwicht hebben(zoeken) tussen het zachte en het droge hakselafval, zo krijg je een veel betere verluchting in je vat en zal het allemaal niet zo vlug gaan rotten.

Er is ook een stang bijgeleverd als je een copostvat aanschaft,gebruik deze dan ook zeer regelmatig om alles in je vat om te zetten en te verluchten.

Voor hen die het misschien nog niet zouden weten hoe ze zulke bijgeleverde stang moeten gebruiken.
Steek de stang in de compostmaterie draai de stang een kwart slag en trek deze terug uit het vat.
Herhaal dit enkele malen.
Herhaal dit een drietal keer per week.

En zoals hierboven al is aangehaald gebruik als je kan meer dan een vat,zodat je van tijd tot tijd van het eene vat kan omzetten naar het ander.
Hoe meer je omzet hoe vlugger alles composteert,hoe vlugger je compost hebt.
Door het omzetten breng je terug zuurstof tussen de compost(in wording) en deze stuurstof is echt nodig voor het organisme die alles moeten omzetten tot de uiteindelijke compost.

Daarom als je plaats heb wek je beter met compostbakken,aangekocht of zelfgemaakte ,met enkele paletten heb je al vlug een compostbak die toch enkele jaren mee kan gaan.
Zijn de paletten an enkele jaren aan het vergaan vervang ze door enkele andere en je kan er weer enkele jaartjes tegen.
Gr Eddy

Compost het zwarte goud van de tuin
donderdag 7 februari 2008 - 15:30
rombaft

Rombaft

Ik zie dat dit topic weer is opgerakeld, maar ik kan nu wel zeggen (natuurlijk mede dankzij de tips hier) dat mijn compostvat op en top is geworden,

- geen stank meer
- geen brij
- geen vliegjes

Zoals er hier ene zei, ik durf er nu zelfs mijn hand insteken (welke me vroeger iets onmogelijk leek) en de compost ziet trouwens mooi zwart.

Verder heb ik als persoonlijke (wel redelijk korte) ervaring dat je hoop beter een beetje te droog staat (dus beter teveel droge materialen, snoeisel, zaagsel, ...) dan te nat.
vrijdag 8 februari 2008 - 02:54
Lino

Lino

De verluchtingsstok is kapot (het driehoekje onderaan is eraf) Wij hebben wel twee vaten. Die gebruiken we soms om over te zetten, maar ook soms om een te grote hoeveelheid van hetzelfde te verdelen.
Niet echt perfect dus.
Zal ik dan maar helemaal opnieuw beginnen?

en dit:
Ik gooi de inhoud van het kippenhok (= mest en wat vlaslemen) ook in het compostvat.
Mag dat eigenlijk wel?


vrijdag 8 februari 2008 - 08:24
semperfi

Semperfi

Hey, klopt dat van die houten palet ? Kunnen de wormen er dan nog in.
BIj mij zijn er gaan vliegkes, geen stank maar ook geen compost. Alles schijnt te verdrogen.
Ik beschik over een open compostvat met bladeren erin im ( hopelijk ) binne twee jaar bladgrond te hebben.
Het tweedevat is een groen, gesloten ( van de gemeente) maar die krijgt geen water ....
Ik zie ook geen oplossing ....
Bob
vrijdag 8 februari 2008 - 16:59
Lino

Lino

Weet niemand hier het antwoord op?:
Ik gooi de inhoud van het kippenhok (= mest en wat vlaslemen) ook in het compostvat.
Mag dat eigenlijk wel?


Dit weekend hebben we de onderste helft van het compostvat over de moestiun verspreid. Het zag er goed verteerd uit.
Er zaten veel wormen in, echt trossen! Is dat een goed teken?
woensdag 13 februari 2008 - 09:18
Esem

Tekst aangepast

Esem

lino,
op je eerste vraag,de kippenmest in je compost vat kan zeker geen kwaad zolang het dierlijke mest is van planteneters,anders is het met vleeseters (katten,honden) deze mag niet op de compost.
Je tweede vraag ,de regenwormen vertellen je alleen maar dat je een zeer goede compost bezit,deze die biologisch in orde is.

Natuurlijk zal je geen regenwormen aantreffen in je compost als deze nog aan het broeiden is ,bij temperaturen die als alles goed is opgestart, kunnen oplopen tot 60 ja zelf tot 70° C.en meer.
De regenwormen zouden alleen maar gekookt worden.
Nee deze trekken maar lager gelegen plaatsen waar het niet zo warm is.
Onder je compost hoop in het zand,en bij een compostvat hetzelfde onder het zand of de stenen waarop je het vat hebt geplaatst.

Eens je compost gaar is verschijnen er tal van andere insecten zoals pissebedden en regenwormen,en nog tal van kevertjes die je compost nog verder onzetten naar een fijnder materiaal.

De hitte die onstaat tijden het broeiden wordt veroorzaakt door milioenen bacteriën die het grof materiaal omzetten naar bruikbaar materiaal voor de andere insecten,hierboven vermoemd.

Trouwens de regenworm is onmisbaar in de tuin net al de bij.
Wist je trouwens dat we zonder deze dieren geen voortbestaan zouden hebben op langere termijn?
Zo klein en onmisbaar voor de mens.
Gr Eddy,

Ps op de link hieronder kan je al een en ander lezen over compost. Open tuin 't Avondrood.
woensdag 13 februari 2008 - 13:17
Lino

Tekst aangepast

Lino

Bedankt Eddy
woensdag 13 februari 2008 - 16:56
Kopjetheeindetuin

Kopjetheeindetuin

Ik voeg ook wel eens een handje compostversneller toe. Maar mijn compost blijft altijd nog een beetje grof (grote stengels enzo). Ik verberg dat met een laagje 'gewone' aarde bovenop maar vroeg mij toch af of iemand weet of ik iets fout doe? Hoort het nog grote stukken te hebben? Ik knip vaak al dingen kleiner maar ja, ik wil ook niet bezig blijven, zeker als ik aan het einde van de zomer de restjes van de eenajrige, afgestorven planten erin doe, zoals pompoenranken, courgettestelen, tomatenstelen, koolbladeren, etc. Tevens vroeg ik mij af: is het goed als ik af en toe wat water in mijn ton spuit? Zeker als het warm is kan het er nogal droog uitzien. Ik heb zo'n draaiton dus ik draai hem wel af en toe even. ik wil niet natuurlijke processen verstoren natuurlijk door de tuinslang er eventjes op te zetten (eventjes hoor, niet te veel). en ik zet hem ook niet in de volle zon, hij staat in de schaduw, ik wil niet dat alle beestjes erin levend gekookt worden als de zon op zijn heetst is (heb al mieren, wormpjes, oorwurmen, kleine vliegjes, lieveheerstbeestjes en torren door de ton zien scharrelen.) Als het regent komt er niet echt water in de ton.
donderdag 17 augustus 2023 - 14:21
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Compostversneller is overbodig; alles wat nodig is om je tuinafval goed te laten composteren is in principe vanzelf aanwezig.

Grove deeltjes kan je uitzeven; ik zag hiervoor ooit mensen bezig met een oud rooster van een bed als zeeft. Of je kan je materiaal op voorhand zo goed mogelijk versnipperen met een hakselaar of (als het niet te houtige materiaal is) met je grasmachine.

Zelf vind ik die takjes niet zo erg; ze gaan gewoon mee in de border en mogen daar rustig op hun eigen tempo verder vergaan.

Met een "compostton" heb ik geen persoonlijke ervaring, dus over dat water geven durf ik me niet uitspreken. Wel is het natuurlijk belangrijk dat er voldoend vocht is zodat het rottingsproces niet stilvalt, maar bij te veel water verstikt de boel en gaat het zootje stinken. Als het echter voor jou lijkt te werken, zou ik zeggen: "Doe er meer van!"
woensdag 23 augustus 2023 - 17:57
PeterC

PeterC

Grotere stukken, grovere stukken, hardere stukken hebben gewoon meer tijd nodig om te vergaan.
donderdag 31 augustus 2023 - 22:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon