menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Regenwater

Ga naar meest recente reactie

StefanSantermans

StefanSantermans

Hallo,
Ik zou graag tips krijgen voor het volgende probleem. Twee jaar geleden hebben we een regenton geplaatst onder de grond. De ton is van polyester en is voorzien van overloop. Het water wordt aangezogen door een hydrofoorpomp. De enige vorm van filter is een "zuigkorf" aan het begin van de slang in de ton, om grof vuil zoals bladeren of steentjes niet mee aan te zuigen.
We gebruiken het water om de bloemen water te geven, de auto te wassen enzovoort, maar willen het ook gebruiken voor het toilet en het wasmachine. En dat is nu net het probleem.
Onze was ruikt niet fris, het water heeft een muffe geur en daardoor onze kleren ook. Het heeft niets te maken met stilstaand regenwater, want dat hebben we al getest.

Ik heb vernomen dat er bleekwater of javel aan toegevoegd wordt om die geur weg te nemen. Is dat zo? Heeft dat gevolgen voor de bloemen of de was? Hoeveel en hoe dikwijls moet dat erbij gedaan worden, we hebben een regenwaterton van 5000 liter?
Zijn er nog andere produkten of manieren om dit op te lossen?

Groetjes,
Stefan
vrijdag 21 juli 2006 - 20:32
martine

Martine

een oplossing weet ik niet, maar ... bleekwater of javel toevoegen en dan de was ermee doen? dat lijkt met wel heel gevaarlijk om verkleuringen te hebben, en ook voor de planten denk ik dat dit niet goed is. hopelijk weet er iemand anders wel een oplossing?...
Martine
vrijdag 21 juli 2006 - 21:32
hugo

Hugo

javel of bleekwater mag je zeker NOOIT toevoegen,, tenzij je en je planten en je wasgoed de vernieling wil inhelpen;;
wat je wel moet doen is op de afvoerbuis van je dak een vuilfilter zetten (er bestaan zelfreinigende, kost ongeveer 100€) die het vuil en bladeren en dergelijke meer afvoert;; in je regenput maak je bij het oppompen van het water best gebruik van een vlotterfilter, door het vlotterprincipe ligt de filter nooit aan de oppervlakte of op de bodem van de put en komt er geen bezinksel in;;

wat je ook eerst eens kan uitproberen is om bij het de soeling een scheutje azijn toe te voegen aan je spoelwater

groetjes


vrijdag 21 juli 2006 - 21:46
Victor44

Victor44

Ik denk dat je best gedurende deze droge periode je put eens leeg moet maken en grondig reinigen. Heb dit ook eens gedaan.Je moest eens weten wat een drek er op de bodem ligt door al het stof en de vogeluitwerpselen die er in terecht komen.
vrijdag 21 juli 2006 - 22:55
jdcoster

Jdcoster

En de dak goten niet vergeten.
Wanneer bepaalde bomen rond of boven het dak staan wordt het ook moeilijk. Ik denk aan berken met stuifmeel en zeer fijne zaadjes die makkelijk door de gootfilter gaan of kastanje waarvan de bloesems nu vallen en het regenwater gewoon bruin kleuren zelfs
zaterdag 22 juli 2006 - 11:15
Uvacrispa

Uvacrispa

Slechte geur ontstaat doordat het meegevoerde organisch materiaal wordt afgebroken door micro-organismen. Omdat er amper zuurstof aanwezig is in je regenwatertank gebeurt dit op een anarobe manier, wat als gevolg heeft dat er gassen vrijkomen zoals methaan en waterstofsulfide. bij lage concentraties geeft dit een muffe geur, bij hogere concentraties (of verwarmen) kan dit echte stank opleveren.
zaak is dus enerzijds aanvoer van 'vuil' te beperken door gebruik van een goede hemelwaterfilter en door voldoende zuurstof in het water te brengen. Dit kan gemakkelijk met een luchtpompje met borrelsteen (type zoals gebruikt voor vijvers). Deze pomjes verbruiken amper 10 W en zorgen voor voldoende circulatie in het water en dat het water zuurstofrijk wordt zodat er geen onaangename gassen kunnen ontstaan.
Op termijn een veel goedkopere en gemakkelijkere oplossing dan gebruik van chloor (en een stuk milieuvriendelijker en leuker voor je planten)
zaterdag 22 juli 2006 - 18:25
dejos_2004

Dejos_2004

wat ik mij afvraag, kan het water zuurstof arm worden bij toch wel zeer regelmatig gebruik? als toilet en wasmachine er zijn op aangesloten? of word je waterput niet bijgevuld met kraantjeswater bij een te lage stand?
wij gaan ook ze een waterput hebben in de toekomst daarom die opmerking even
ben benieuwd naar de volgende reacties

zaterdag 22 juli 2006 - 18:43
jp

Jp

Een regenwatertank zonder extra beluchting bv. zoals hoger beschreven is inderdaad zuurstofarm.
Bij frequent gebruik (bv. toiletspoelbak) heb je ook een grote tank nodig : 100 x spoelen = 750 à 1000 liter !
Het is zeer belangrijk dat regenwatercircuits & drinkwater strikt gescheiden worden.
Moeten dergelijke installaties niet gekeurd worden ?
maandag 24 juli 2006 - 23:06
Markie

Tekst aangepast

Markie

Stefan,
De voorfilter is het belangrijkste onderdeel van je regenwatersysteem.
Verder zeker geen spinnen (zo'n ding dat bladeren tegenhoud) in je dakgoten, de bladeren liggen dan te rotten in je dakgoot. Die voorfilter zorgt ervoor dat de bladeren en ander vuil doorspoelt naar de riool. Hier zie je een mooi voorbeeld van zo'n filter: http://content.wavin.com/WAXBE.NSF/pages/VRW125NL/$FILE/vrw125_web.pdf
Zit je op een gesloten riool, zet dan zeker een sifon op de overloop en op de vuiluitlaat van je voorfilter.
Bij een kunststoftank leg je best enkele betonstenen in je put, ongeveer 1 per m³ van 19*19*39cm.
Deze breken de zuurtegraat van het regenwater, en zorgen voor huisvesting van de "goede" beestjes, die het water helpen zuiver houden. Zonder die stenen krijg je ook vlug last met koperen leidingen en koppelstukken (oxidatie).
Is aan dit alles voldaan, heb je normaal heb je dan geen extra beluchting meer nodig.

Als je bevloeiingsslangen met klein debiet gebruikt in je tuin, kies dan zeker voor een hydrofoorgroep met expansievat, deze zijn veel zuiniger in verbruik.
Hier nog wat discussies over de pomp, en een originele vlotter voor de aanzuigslang:
http://www.bondbeterleefmilieu.be/agora/view.php?bn=bbl_lag&key=1145610226&first=&last=
dinsdag 25 juli 2006 - 21:23
hofknoeier

Hofknoeier

Markie die betonstenen moeten dat geen lavastenen zijn?
donderdag 27 juli 2006 - 22:26
Markie

Markie

Maakt niet veel uit, ongeveer hetzelfde effect. (maar andere prijs?) Alleen sierbeton met een glad oppervlak zou duidelijk minder goed scoren.
vrijdag 28 juli 2006 - 17:26
Uvacrispa

Uvacrispa

wat ik mij afvraag, kan het water zuurstof arm worden bij toch wel zeer regelmatig gebruik? als toilet en wasmachine er zijn op aangesloten? of word je waterput niet bijgevuld met kraantjeswater bij een te lage stand?
wij gaan ook ze een waterput hebben in de toekomst daarom die opmerking even
ben benieuwd naar de volgende reacties


Het is blijkbaar weinig bekend dat hemelwater in een ondergrondse tank zuurstofarm is. Ook kraantjeswater is zuurstofarm (evenals water opgepompt uit de grond).
Zelf ben ik niet zo'n voorstander om een hemelwatertank bij te vullen met 'leidingwater'. Ik adviseer mensen steeds om te kiezen voor een pompunit die automatisch overschakeld op 'leidingwater'. Deze systemen werken gewoon veel betrouwbaarder dan vlotters/voelers die in de tank zitten en geeleidleijk overgroeid geraken met bacteriën/blauwwieren. enkel wanneer je ze elke zes maanden kan testen (???) is dit op lange termijn een betrouwbaar systeem (ook voor vlotters).
vrijdag 28 juli 2006 - 19:54
semperfi

Semperfi

Als je regenwater niet zo fris ruikt, dan kan dit voor het toilet vermeden worden door toevoeging van "Blauwe Blokjes" in de toiletspoelbak.
B.t.w. ik zou nooit Javel ( bleekwater ) gebruiken ( buiten de W.C.) ... doet alles dood.
Misschien wel op een oprit waar niets en nooit meer mag groeien, en dan nog ...
Bob
vrijdag 28 juli 2006 - 20:11
bmt216a

Bmt216a

mijn ouders zitten met hetzelfde probleem. Bij onze drogist (zo heet dat in België) info ingewonnen en hij beweert dat het produkt 'O-clear' dit zou moeten verhelpen.

Hier de link naar de PDF procuktpagina .. http://www.realco.be/images/O-clear-nl.pdf

Alvast succes gewenst.

Ivan
zaterdag 9 september 2006 - 18:07
cooninx

Cooninx

Stank regenwater.
Heb ook geprobeerd met diverse producten: helpen wel, maar niet lang.
En ze zijn vrij duur: 10 euro om de 2 maanden en na `n regenbui extra
bijvullen. Heb sinds 4 dagen `n zeer eenvoudig en goedkoop vijverpompje
geplaatst (blaast zuurstof in de regenput). ^Kostprijs 11 euro.
En ik heb de indruk dat het regenwater nu al frisser ruikt
Wie meer info wil, mag me mailen [email protected]
vrijdag 7 augustus 2009 - 12:05
Etienne45

Etienne45

Ik heb een betonnen "hemelwaterput " van 5000 l met een hydrofoorinstallatie. Vlak voor de pomp zit een filter met fijn nylonweefsel . Deze moet regelmatig gekuist om te vermijden dat vuil in de pomp terechtkomt(afspoelen) . Daar waar het regenwater in de ton loopt heb ik een nylonkous over de buis bevestigd ook deze kous moet regelmatig gekuist, want ze zit vaak vol met minuscule stukjes vuil. In de dakgoten zitten boven de buis spinvormige filters, weer om te vermijden dat groter vuil in de buizen terecht komt.
Maar eens per jaar kuis ik de dakgoten en eens per jaar daal ik af in de leeggepompte put om deze grondig te kuisen ( slib op de grond- aanslag op wanden).Ik gebruik geen kuisproducten.
Ik gebruik het hemelwater alleen voor de WC's , de tuin ( grote)(met druppeldarmen) , en voor schrobben van de vloer, en wassen van de wagens. Met uitsluiting van alle andere bestemmingen (niet het wasmachine ! )
Het water in de WC is helder en reukloos, ( al 10 jaar) en vormt geen enkel probleem. De planten (zeker zuurminnenden ) zijn dankbaar voor regenwater en mijn verbruik aan kraantjeswater (veel gebruikt wasmachine ,bad,douche, keuken enz) bedraagt per maand gemiddeld 6 m3. (3 volwassen personen ) Toch de moeite waard !
PS : zo weinig mogelijk zonlicht inde put laten komen om algen te vermijden
zaterdag 15 augustus 2009 - 10:15
jankonings14

Jankonings14

Ik heb sinds enkele maanden een betonnen regenput van 7500L die aangesloten is op de wc's, wasmachine en buitenkraantje.
Voor de wc's en buitenkraantje is er geen probleem.
Maar wat betreft onze wasmachine hebben we volgende klachten.
Onze was ruikt niet fris en heeft een muffe geur en daardoor onze kleren ook. Is er een oplossing voor dit probleem ?

Grt,
Jan
zaterdag 17 februari 2018 - 12:58
jdcoster

Jdcoster

Eerst jij.
Hoe ziet uw dak er uit? Zijn de dakgoten al gereinigd? Wordt het water eerst gefilterd? Ben je zeker dat er geen vuil afvoerwater in die put terecht gekomen is met die hevige regenbuien onlangs? Hier blubten de toiletpotten wel op die dagen ... . M.a.w. waarlangs loopt de afvoer en zit die hoog genoeg?
zondag 18 februari 2018 - 01:50
Victor44

Victor44

Dit topic is al 12 jaar oud,zouden die problemen ondertussen al niet opgelost zijn?
maandag 19 februari 2018 - 12:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon