menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mollen

Ga naar meest recente reactie

frederna

Frederna

Wij zijn het vreselijk beu!!!!!!!!!!!!!!
We hebben echt alles geprobeerd en het heeft veel geld gekost. Maar de mollen zijn er nog steeds. Al meer dan een jaar ploegen ze een deel van onze tuin om. Soms is het eens enkele dagen rustig en dan is er plots een uitbraak: 10 hopen in het gazon, tussen de planten en onder onze treurwilg.
Geurbollen, klemmen, vallen, trilapparaat, carbure, water,..........niks helpt.
Is er iemand die de mollen kan komen vangen tegen betaling? ( omgeving Gent)
woensdag 22 augustus 2007 - 23:07
fastmario

Fastmario

ik weet uit ondervinding( 5 jaar bij tuinman gewerkt)
dat er jammerlijk genoeg niet veel tegen te beginnen is
ge mag klemmen zetten wat je wil ze blijven terugkomen
donderdag 23 augustus 2007 - 18:35
frederna

Tekst aangepast

Frederna

Dat ziet er dus niet goed uit. Binnenkort gaan we met vakantie en ik ben al bang voor het slagveld erna.
Toch bedankt voor je reactie.
Erna
donderdag 23 augustus 2007 - 19:26
annd6

Annd6

Misschien uit te proberen, heb zelf nog nooit mollen gehad maar iemand gekend die zweert bij muntbollen: één keertje op kauwen en dan in de molshoop stoppen.
Het is inieder geval niet duur.....
Groetjes
Ann
donderdag 23 augustus 2007 - 20:22
boomke

Boomke

Ik heb al resultaat gehad met een vod gedrenkt in amoniak in een gat of gang te stoppen, oftewel stukjes worm in vergif te dompelen en dan in hun gang stoppen.Vroeger was dat een blauw poeder maar is nt meer in de handel, misschien eens navraag doen. succes
donderdag 23 augustus 2007 - 22:51
frederna

Frederna

Bedankt voor alle tips. Ik probeer ze zeker uit.
donderdag 23 augustus 2007 - 23:20
cetinel

Cetinel

ik weet niet of het helpt maar mijn vroegere buurman(oude meneer,is ondertussen overleden,was een schat van een mens)die stak motteballen in hun gangen??
vrijdag 24 augustus 2007 - 23:10
miema

Miema

Wij hebben hier al meer dan 20 jaar mollen ieder jaar opnieuw, heb al alles geprobeerd zonder
resultaat.Het is voor bij te wenen ben dikwijls al mijn zaailingen kwijt.

Groetjes Miema
zaterdag 25 augustus 2007 - 22:09
Spuddy

Spuddy

Je kan ook doen zoals mijn grootvader deed. s' ochtends om 4uur opstaan en aan de molshoop gaan zitten tegen de wind in anders ruiken ze je. Vooral nie bewegen. Afwachten met een shop in de hand. Bij het eerste licht zal meneer mol normaal komen piepen en dan... PATAT!
vrijdag 31 augustus 2007 - 01:37
Eadwine

Eadwine

Je kan ook proberen een plant in uw borders te zetten waarvan mollen niet houden.
Vb Wolfsmelk, Euphorbia lathyris

Deze plant is niet voor onmiddelijk resultaat maar wel voor blijvend resultaat .

In de plant zit een soort melkstof dat mollen niet kunnen verdragen.
Als je rondom de tuin, in 1 meter afstand zulke planten zet, met de opening
naar de buren zullen de mollen dus naar de buren vluchten, een jaar later
sluit je de opening dan met planten af en de mollen zullen nooit meer
weerkomen... Eens de mollen verdreven hoef je maar om de 2 meter nog zo een
plantje te hebben, dat is normaal gezien meer als voldoende.

tis maar een voorstel hé

groetjes,
Edwin
dinsdag 4 september 2007 - 15:41
semperfi

Semperfi

Ik heb al resultaat gehad met een vod gedrenkt in amoniak in een gat of gang te stoppen, oftewel stukjes worm in vergif te dompelen en dan in hun gang stoppen.Vroeger was dat een blauw poeder maar is nt meer in de handel, misschien eens navraag doen. succes

Dat blauw poederwas een Cyanzuurafgeleide , erg giftig voor iedereen, zelfs uw schoonmoeder ...
daarom werd het uit de handel geneomen.
Bob
dinsdag 4 september 2007 - 19:55
Jose47

Jose47

Hoi Erna,

Mijn oom beweert bij hoog en laag dat je gewoon de molshopen moet plattrappen, dus het zand niet verwijderen gewoon aanstampen en dat ze dan wegblijven ? Of het helpt weet ik niet, wij hebben ook altijd veel last van mollen en met de mollenklem kan mijn man er geen enkele vangen ..... wij gaan nu de tip van mijn oom toch eens uitproberen ....

Groetjes
Josée
zondag 9 september 2007 - 09:55
hypermaxx

Hypermaxx

ik heb sinds enkele weken ook een mol in mijn tuin, en dan heb ik mij een mollenklem aangeschaft. Dit kost bijna niets, dus daar moet je het niet voor laten.

We zijn nu 2 weken later, en ik heb reeds 2 mollen gevangen. Uiteraard zijn deze dood. Ik doe niet graag dieren dood, maar bij deze heb ik echt geen medelijden. Als ik ze probeer levend te vangen, en ergens in een veld uitzet, zal iemand anders er last van hebben.

Gewoon de klem in een gang van de mol zetten, en dan gewoon afwachten. De mol verschalkt meestal een keer of 3-4 de val, maar de aanhouder wint. Terug de gang schoon maken, en de klem er in zetten, en terug wachten...

en ja hoor.... 2 mollen in 4 dagen. Nu heb ik de klem terug gezet, en wacht nu af of er nog zitten.

Weet iemand of mollen in grote getallen aanwezig zijn of per 2 of ......
dinsdag 9 oktober 2007 - 20:05
Jose47

Jose47

Hoi Hypermaxx,

Knap van je, je mag bij ons ook een langskomen, het lukt mijn man maar niet om één mol te vangen.

Wat dat plattrappen van de molshoop betreft, mijn man heeft het 14 dagen gedaan en het helpt niét, hij deed het wel verkeerd zei mijn oom, je moet het elke dag een paar maal doen direct als de mol gewroet heeft .... had hij dus niet gedaan en hij moet gaan werken dus hij kan niet elke dag 3 à 4 maal erbij gaan staan kijken ....

Groetjes
Josée
woensdag 10 oktober 2007 - 18:18
frederna

Tekst aangepast

Frederna

Aan alle tuinliefhebbers,
Eerst iets positiefs! We hebben onze eerste mol gevangen!!!! En ..............gewoon met een mollenklem.
Net voor we met vakantie gingen, heeft mijn man er enkele ( inderdaad zéééééééééééér goedkoop) in de gangen geplaatst. Toen we terug waren was er geen hoop meer te zien en zaten de resten van het beestje incl. de wormen in de klem.
Maar op een andere plek is er nu een andere ( die van de buren) aan het graven. Die zoekt zijn vriendje waarschijnlijk! We hebben de rest van de geurbollen en stinksteentjes in de grond gestoken samen met nog wat klemmen. Hopelijk hebben we weer succes.
Groretjes
donderdag 11 oktober 2007 - 00:23
woutertordoor

Woutertordoor

Ik weet dat het een oud bericht is, maar toch een tip voor de tuinliefhebbers die problemen hebben met een mol in de tuin:
Ik ben pas verder geholpen door iemand van de firma exit mol. Die persoon beloofde me binnen de week van mijn probleem af te zijn. Na drie dagen was de mol effectief gevangen! Tot nu toe geen mollenactiviteit meer gezien.
Een aanrader dus
Wouter tordoor
Meerhout
Email van exit mol: [email protected]
vrijdag 19 september 2008 - 10:51
Jose47

Jose47

Hallo,

Wij hebben ons een trilapparaat aangeschaft met oplaadbare batterijen en zowaar géééééén mollennnnnnnn meer .......... ik moet nu na een half jaar wel met mijn apparaatje teug want het trilt niet meer zo hard .... enne .... er is een mol (of meer?) terug ..... nog wel niet zo erg , ze wroet langs de kanten maar ze is er weer .... dus ik hoop vlug het trilapparaat weer in de grond te kunnen steken.

Groetjes
Josée

PS Wouter, ik ga zeker eens navraag doen bij exit mol.

vrijdag 19 september 2008 - 15:17
Etienne45

Etienne45

Let op, dat "trilapparaat" werkt vroeg of laat averechts. Inderdaad dat trillen lokt regenwormen, de lekkernij voor mollen. Na wat verkenning is hij dat getril gewoon en heb je een mollenlokker eerder dan een mollen verjager of vanger.
Slechts één oplossing : de klassieke klem en blijven uitkijken elke dag opnieuw bij eerste molshoop ... niet wachten. Klem plaatsen. De geursteentjes werken tijdelijk maar je moet van binnen het perceel naar buiten werken, niet andersom of je sluit de mol op in je tuin,met al de gevolgen vandien...
Nadat ik op één jaar 8 mollen in mn klemmen had ben ik er al enkele jaren van verlost. Maar gezien de vroegere ellende is miin eerste werk na het ontbijt...mijn wachtronde.
zaterdag 20 september 2008 - 14:52
frederna

Frederna

Ik denk dat Etienne45 gelijk heeft wat die regenwormen betreft. Vroeger stak een collega van mijn elektriciteit in de grond om al trillend regenwormen te vangen om te gaan vissen. En aangezien deze op de menu staan van de mol....
Ik doe ook iedere dag mijn ronde in de tuin maar dan om slakken te vangen en te verdelgen. Deze beesten zijn ook een lekkernij voor mollen. Sinds ik hardvochtig vasthou aan dit systheem hebben we geen mollen meer gehad.
zaterdag 20 september 2008 - 17:01
Rita1960

Rita1960

Hallo,

Mijn opa ving wormen/pieren als volgt: spade in de grond en er tegen kloppen. Wormen komen boven.

Merels: staan te "dansen" ,wormen komen boven en "eet ze".

Mollen vangen: Klemmen zetten en iedere dag de klemmen controleren.

Enuh... mollen in de tuin......... maken de grond luchtig en het bewijst ook dat de grond in orde is!

groetjes,

Rita
zaterdag 20 september 2008 - 19:10
Etienne45

Etienne45

De grond is oh zo in evenwicht maar je gazon is naar de.....sjust ja
zondag 21 september 2008 - 18:54
Flurkie

Flurkie

Het kan ook op een andere manier.... Je neemt er gewoon vrede mee dat er dieren zijn die onder de grond leven en hoopjes maken.... dit doe ik al mijn hele leven en elke mol is welkom. Ik ga niet de grond te lijf met gif en vind het niet nodig mijn agressie te uiten op een mol met een spade om vijf uur s'morgens...... en ja, ..........ook ik ben gelukkig!
Groetjes, Flurkie
maandag 22 september 2008 - 17:40
verbena46

Verbena46

ook hier woelen de mollen er soms op los
'tklinkt ongelovig maar heb een poes die zo nu en dan een vangt
en ze brengt'm (dood) niet ver van de voordeur


groet Verbena
woensdag 24 september 2008 - 21:26
depauws

Depauws

Aan Jozef47
Een trilapparaat verslijt effectief.
Ik had er eentje die geen resultaat meer gaf, volledig gedemonteerd en dan gezien dat er binnenin iets versleten was, eigenlijk de ring die ronddraait en de trilling opwekt. het hart van het toestel dus.
Toestel had ongeveer een jaar gewerkt.

Groeten
Silvain
woensdag 24 september 2008 - 21:42
Jose47

Jose47

Hallo Silvain,

Ik vermoed ook dat het slijtage is maar het is pas van 8 februari , dus ik hoop dat er nog garantie op is. Ga morgen even bellen. Als het maar één jaar werkt is het toch duur.
Bedankt.
Groetjes
Josée
donderdag 25 september 2008 - 19:03
woutertordoor

Woutertordoor

Ik had ooit ook zo een trilstaaf. Het eerste half jaar liep het perfect. Daarna maakte de mol hopen bovenop de trilpaal. Veel kosten en milieuvervuiling voor niks!

groeten
Wouter
donderdag 25 september 2008 - 20:37
Rita1960

Rita1960

Hoi Verbena,

Koester je kat! want er zijn niet zoveel katten die mollen vangen!

Op dit moment heb ik dus geen katten die met mollen thuiskomen


groetjes,

Rita
zondag 28 september 2008 - 18:52
verbena46

Verbena46

hallo Rita

ja ze wordt dan ook vrij wat verwend door ons...
niet alleen mollen gaat ze te lijf ook...slangen
zelf "vipera's" pakt ze en doodt ze (deze zijn giftig!!)
en brengt ze steeds voor huis

hoe ze de mollen pakt begrijpen we nog niet
ze zit zeker te wachten tot ie boven de grond komt (dat is bijna nooit)
of als ze de aarde opduwen en ze 'm dan grijpt

groet Verbena


maandag 29 september 2008 - 21:00
Rita1960

Tekst aangepast

Rita1960

Hoi Verbena,

Vipera's (= ratelslangen??) waar woon jij?
De katten die ons vroeger de mollen vingen gingen bij een molshoop zitten en bleven net zolang wachten tot de mol "bijna" boven kwam en dan was het ... raak!

Groetjes,

Rita
maandag 29 september 2008 - 21:36
verbena46

Verbena46

hallo Rita

de vipera is geen ratelslang maar is erg gevaarlijk omdat ie giftig is
komt vrij veel voor in Italie, is maar kort en wat groen-bruin achtig wat gevlekt enz
in apr. komen ze te voorschijn met ook andere soorten niet giftig
woon op't platteland en 'tis altijd oppassen ook op de moestuin
maar die houden we goed schoon van onkruid en hoog gras enz.
in't voorjaar gaan ze hier wilde asperges zoeken en dan hoor je wel
eens dat iemand is gebeten met alle gevolgen vandien
vipera's bijten alleen als je ze stoort en als je er te
dicht in de buurt komt

grt Verbena

dinsdag 30 september 2008 - 14:48
Etienne45

Etienne45

Indien de slang een ellips-vormige pupil heeft noemen wij het een adder. Het dier komt ook voor in de Belgische Ardennen,meestal onder grote stenen. Of er bovenop om te zonnen.Eigenlijk zijn de dieren schichtig en met stok of schop eens op de boden kloppen verjaagt ze. De beten zijn inderdaad giftig maar ( in principe) niet levensbedreigend voor volwassenen. Nu, hoe dan ook...bij een eventuele beet ga je toch best naar een geneesheer.
Anderzijds let op, ook een mol bijt.Omdat zijn tanden binnenwaarts staan, maken ze wonden die moeilijk genezen. Dus het uitgraven met de schop...oke,als het je lukt maar als je hem tracht te grijpen, best met zwaar lederen handschoenen.
zondag 12 oktober 2008 - 17:48
semperfi

Semperfi

Je moet het beestje echt niet noodzakelijk in de ogen kijken, enfin ik zou het niet doen.
Als Verbena zegt dat het en Vipera is, dan is dat zeker een Vipère in het frans dus een Adder.
Deze heeft een mooie zig-zag tekening op de rug. De Gladde slang die we hier ook hebben heeft dat niet, is niet giftig maar dat belet hem niet van te bijten.
Maar zoals Etiene zegt zijn ze beiden erg schichtig en de trillingen in de grond bij het stappen zijn meestal voldoende om het diertje op afstand te houden.
zondag 2 november 2008 - 15:27
Ntone

Ntone

Mollen hebben een territorium, en door ze te vangen maak je plaats voor een andere mol. Dus eigenlijk is het dweilen met de kraan open.
De beste methode is zorgen dat er trillingen zijn van buitenaf. En dan bedoel ik niet het getril van zo'n vibrator-verdrijfapparaat, maar bvb stappen, grasmaaier die rondrijd, etc. Daarom zie je mollen meestal op de doodse momenten (najaar, vroeg voorjaar). We doen dan niks op de gazon, en zij worden dus niet gestoord.
Waarom zie je zelden tot nooit mollen op een golfterrein? Juist omwille van die reden. Die gazon wordt winter en zomer betreden en onderhouden.

Een ding dat ik heb gemerkt dat werkt is een robotmaaier. Ik verkocht vroeger van die dingen, en kreeg geregeld de opmerking dat sinds die er was de mensen hun mollenprobleem was opgelost.
zondag 9 november 2008 - 09:58
Rita1960

Rita1960

Best Ntone,

Ben het niet met je eens.
Beste is vangen met klemmen totdat het rustig is in het land.
En hoezo, met trillingen verdrijf je ze?? Schapen veroorzaken ook trillingen als ze lopen in de wei, maar je wilt niet weten hoeveel molshopen er ontstaan tijdens de schapen periode in de weide. Zelfs met het weiden van de paarden zijn de mollen bezig.
Alleen 1 pech je kunt geen klemmen zetten als je schapen/paarden in de weide hebt lopen.....

groetjes,

Rita
zondag 9 november 2008 - 20:54
Ntone

Ntone

Het enige wat je doet met klemmen is plaats maken voor nieuwkomers.

Trillingen zijn zeer onaangenaam voor de mollen. Zeker als ze onverwachts zijn. Ze wennen aan bvb een trilapparaat, maar als dit geregeld op een andere plaats gestoken wordt, zal het veel effectiever werken.
Schapen zorgen ook voor continue trillingen als ze rondlopen. En er is altijd wel een schaap of 2-3 dat rondloopt. Ook zijn deze trillingen zo verspreid dat de mol eraan went.

Nuja, je hoeft het natuurlijk niet met me eens te zijn
zondag 9 november 2008 - 21:02
Rita1960

Rita1960

Ben ik dus ook niet

groetjes,

Rita
zondag 9 november 2008 - 21:21
Ntone

Ntone

Zoveel is duidelijk
dinsdag 11 november 2008 - 13:38
semperfi

Semperfi

We lachen ermee maar 't is toch een raadsel.
Mijn tuin grenst al 18 jaar aan een wei. De wei was bevolkt met koeien en mollen, nu met schapen en
mollen.
Ik heb twee middelgrote honden die binnen- en buitengaan als ze dat wensen ( dus onregelmatig ) en geen mollen.

Een andere verklaring zou zijn dat mijn Golden Retriever op mollen jaagt. Ze begon soms als een wilde te graven op een plek waar niets te zien is ..... nu reeds jaren niet meer. Is er daar onder de grond dan een schooltje waar mollenkindjes leren waar ze wel en waar ze niet mogen komen ?
dinsdag 11 november 2008 - 14:57
nandie

Nandie

hallo mollenliefhebbers,
't is bij mij ook weer "prijs", hoe kouder de grond, hoe actiever de mol.
m'n twee poezen lukt het blijkbaar niet om ze te vangen.
Wat klopt van de remedie van de lege fles in het mollengat ?
zondag 4 januari 2009 - 13:38
JovanDreumel

JovanDreumel

Mollen zijn nuttige dieren, vreten emelten en engerlingen. Jammer genoeg ook regenwormen.

Als ze erg lastig zijn, dan vangen met een klem of de gangen vol water brengen. Maar beiden methoden moet je hardnekkig volhouden. Tegen de mollen zeggen: " De aanhouder wint".
zondag 4 januari 2009 - 17:40
nandie

Nandie

yo,

'k heb al wegwijzertjes gezet richting buren, maar in 't donker is het moeilijk leesbaar.
Vandaar dat ik de milieuvriendelijke toer wil opgaan met ouderwetse flessen in de grond te steken.
zondag 4 januari 2009 - 19:25
JovanDreumel

JovanDreumel

Dan zou je ook in een paar petflessen een stok met een vaantje kunnen zetten. Dan waait de stok op en neer in de petfles en dat maakt ook geluid en trilling (mits het waait)
zondag 4 januari 2009 - 19:30
Rita1960

Rita1960

@ Jo,

Da's een nieuwe oplossing een fles met een vaantje.

Rita
zondag 4 januari 2009 - 19:48
Boerke

Boerke

Nandje, een mol ziet niet goed dus wegwijzertjes in braille eens proberen.
Zelf ook al alles geprobeert.Molleplanten:Na een tijd de tuin vol planten en mollen. Glasscherven,omgekeerde fles in de grond maar toch blijven ze komen.
Ik moet wel zeggen dat bij mij een electriciteitsbuis,in het mollegat,met een fles over toch een beetje werkt(tot nu toch). Ik heb aan de fles 3 flappen aangebracht zodanig dat ze met de wind ronddraait. Nu nog het volgend jaar afwachten.
zaterdag 10 januari 2009 - 14:23
vanwim

Vanwim

Hulp,
In onze tuin, 6 meter op 20 meter heb ik niet één, neen, niet twee, neen niet tien, neen niet twintig, neen maar juist geteld 62 molshopen op 5 dagen tijd. De paddestoelen in de herfst hebben er geen vergelijk aan.
Wat kan helpen buiten een klem ?
zaterdag 17 januari 2009 - 15:24
Boerke

Boerke

Hallo Vanwim, 't is niet omdat je 62 molshopen hebt dat er 62 mollen zitten. Het zal een mol zijn die een hoge rug heeft(hm,hm,) die regelmatig, gemakkelijk bovenkomt.
Alle gekheid op een stokje. Wat kan er helpen.Dat vragen we nu juist ons af op deze topic. Je kan er bij gaan staan met een spade en als hij(of zij) wroet steek je. Maar dit is ook een kunst. Als je weet waar de mol wroet dan moet je stilletjes en,van horen zeggen, wind tegen naar de molshoop gaan. Dit omdat een mol zeer goed hoort en ruikt. De wind zou bepalend zijn voor de lijfreuk dat de mol riekt. Ik zeg wel van horen zeggen. Zou dit iemand kunnen bevestigen dat het zo is?
zaterdag 17 januari 2009 - 16:06
JovanDreumel

JovanDreumel

In zo'n geval alles op alles zetten. De strijd aanbinden met de 3 methoden die ik genoemd heb en dan komt er nog eentje bij en dat is gekheid, maar die 3 genoemde methoden niet.
+ 1 Als je ze met de schop gaat vangen: Zweetsokken uit en tegen de wind in, want die zweetsokken stinken 1 uur tegen de wind in
Maar de eerste 3 methoden helpen en niet denken nu is er een minder, maar doorgaan en volhouden tot de laatste zich ook niet meer laat zien.
Zoveel mollen zou er op duiden, dat er geen vorst meer komt zegt de volksmond. Maar meteen vraag ik me dan bij zulke gezegden af, duurt dat wegblijven 1,2,3, 4,5 dagen of weken en dan gaan we al tegen eind februari aan. Wat heb je aan zulke uitspraken???
zaterdag 17 januari 2009 - 16:16
krissie

Krissie

ooit zei een oude tuinder mij , dat je om van mollen
verlost te raken , je moet beginnen met ze te vangen .
En dan de dode mol terug in hun gang onder de grond te steken .
De geur zou andere mollen afschrikken .
Fabeltje ??? of waarheid ????
groetjes
Krissie
zondag 8 februari 2009 - 09:51
nandie

Nandie

Hallo,
in december is 'n mol begonnen met m'n grasperk te herschapen in 'n alpengebied.
Na zowat 7 meter en 10 bergjes heb ik in de laatste 'n petfles gestopt. Ik had de bodem afgesneden op 'n paar centimer na, zodat de wind erin kon blazen.
En je gelooft het of niet, maar mijnheer of mevrouw de mol heeft zijn/haar activiteiten gestopt. Ik hoop dat het zo blijft.
zondag 8 februari 2009 - 10:47
spinty

Spinty

Mollen vangen met een klem is niet moeilijk:

Ik graaf een gat van 30 x 30 cm op de plaats waar een verse molshoop gemaakt is,
Daarna zoek ik de 2 gangen en maak die vrij.
Dan plaats ik de klem.
ik neem dan 4 stukken wandtegel en plaats die aan beide kanten van de klem in een v naar de klem toe.
(Als de mol door de gang komt moet hij door de klem.)
Daarna moet het gat lucht dicht en donker worden afgesloten anders komt de mol niet.
Normaal duurt het bij mij Max. 2 dagen voordat de jongen "prijs" heeft.
groetjes

Mat

zaterdag 28 maart 2009 - 18:02
Heike

Heike

In onze tuin geen mollen, wél andere wroeters!!!

Allerlei Vragen ivm de Tuin

zaterdag 28 maart 2009 - 20:04
JovanDreumel

JovanDreumel

Is dat je tuin wel?
zaterdag 28 maart 2009 - 20:51
kobelco

Kobelco

wij hebben verleden jaar een huis aan gekocht met een nogal grote tuin,ik heb er uren werk in gestoken om het te krijgen zoals het nu is en tot grote ergernis op een morgen mols hopen te zien waren,op het forum las ik dat motte ballen effectief waren en ik moet bevestigen, sedert ik her en der motte ballen in de gangen hebgelegd heb ik geen mollen meer gezien in de tuin.

dus bij deze motte ballen zijn bij mij zeer efficient geweest
zondag 24 mei 2009 - 10:22
Paronoto

Paronoto

Als ik alle bovenstaande lees ...heb dat allemaal doorgemaakt en uitgeprobeerd en uiteindelijk de raad van een mijner buren gevolgd : Euphorbia, de hele lengte langsheen het gaanpad in mijnen hof, om de 5m ene links en dan ene rechts en sedertdien geen spoor meer van mollen...al 2 jaar te reke. Wel op letten dat de massa zaad zich NIET gaat verspreiden, op tijd uitknippen, enkele bewaren voor hernieuwd zaaien, het jaar nadien. Oppassen voor het giftig, plakkerig melksap!

Je kan het ok eens proberen met een franstalig dagblad uit te spreiden...de mollen komen boven om dat te lezen (!) en als ze geen frans verstaan stappen z'het af....
woensdag 12 augustus 2009 - 21:35
verbena46

Verbena46

las vandaag in een nl.dorpskrantje dat iemand een rode mol in z'n tuin had gevangen, kleur is oranje-rood
dat is toch wel zeldzaam


woensdag 12 augustus 2009 - 21:57
Paronoto

Paronoto

"een rode mol "

Dat is zeker een import uit Rusland...als je de "Internationale" speelt/zingt gaat hij rechtop staan....
woensdag 12 augustus 2009 - 22:06
Verhu

Verhu

vroeger had ik een hondje (45kg) en geen mollen.
nu geen hondje maar wel mollen.

misschien is er een verband tussen de twee!!!!!!!!!!!!!!

Een zeer goedkoop trilapparaat. Deze zijn te koop bij .............................

een kwartswekker, als deze afloopt blijf je ook niet liggen en wel uw mol ook niet. Meneer de mol kan wel de wekker niet afzetten.

Er is wel een ding dat je moet veranderen, de wijzers blokkeren zodat deze constant blijft aflopen.

Deze zit bij mij in een ijzeren doos en dan elke dag in een andere molshoop.

Succes
maandag 28 september 2009 - 10:00
Paronoto

Paronoto

Kattepis werkt ook uitstekend....
maandag 28 september 2009 - 17:15
rudyverstap

Rudyverstap

Ik heb twee honden en twee katten en die lopen (en doen hun behoefte) de hele dag in mijn wilde natuurtuin. De mollenbulten duwen helaas sommige zeldzame planten bovenwaarts en dat is jammer. Ook gevaarlijk die holten en hopen voor het verzwichten van de enkels bij mijn kinderen.
Ik wenste dat ik de diertjes zelfstandig kon vangen maar ik heb er helaas te weinig inzicht in en vorige week een professionele mollenvanger moeten inschakelen. Zijn gegevens vond ik op http://www.mollen.org. Die website kan misschien handig zijn voor mensen die niet er niet zo handig mee zijn zoals ik. Er is blijkbaar ook een recent boek dat alle wetenswaardigheden over de mol prijsgeeft. Misschien moet ik mij dat toch maar aanschaffen om kosten te besparen. Want die mollen helpen elk jaar weer mijn gazonnetje en bloemenweide naar de bliksem...
Ziehier een foto van mijn dochtertje! Zij is erg gefascineerd door die ondergrondse wroeter...
Veel tuinplezier nog!
zaterdag 10 oktober 2009 - 18:12
mollenoverlast

Mollenoverlast

ik kan iedereen leren mollenvangen, ik ben al jaren een bereopsmollenvanger, ik vang ze met klemmen en ik geef ook workshops over hoe een mol te vangen.


null www.mollenoverlast.nl
zaterdag 24 oktober 2009 - 14:57
severts

Severts

Van alle tips en ervaringen heb ik besloten de mottenballen maar eens uit te proberen. Ik probeer de mol nu systematisch uit de tuin en richting weiland terug te drijven, waar hij van mij wel mag wonen. Alleen, weet iemand of mottenballen niet schadelijk voor het milieu zijn? ik weet dat ze wel giftig voor mens en dier zijn, dus.. ik ben bang van wel.. Maar ik hoop van niet.
Anders toch maar op de knoflook over, maar dat lijkt me minder effectief
Groetjes, Saskia
zondag 1 november 2009 - 16:47
nandie

Nandie

hei,
bij elke eerste vriesdag/nacht zijn onze mollenvrienden op post.
en ook deze keer heb ik 't "petflessensysteem" toegepast.
't onderste van de petfles bijna helemaal afsnijden (zodat de bodem kan flapperen) en "de teut" (zonder stopsel) in het mollengat duwen.
fingers crossed, maar het helpt
zondag 1 november 2009 - 22:36
molweg

Molweg

Hallo aan allen.

Ik heb na veel zelf proberen met flessen, geluidjes, geurtjes, klemmen,... enz proberen die mol/mollen uit mijn tuin te verdrijven--zonder succes !
Heel mijn tuin ligt vol met hopen en regelmatig sla ik mijn voet om in die gangen DUS IK WAS HET BEU . Mollenvanger van Antwerpen laten komen en na 2 dagen waren er 3 mollen uit mijn tuin gehaald. Nu na 5 weken nog steeds geen last van mollen dus dikke proficiat aan de Mollenvanger van Antwerpen.
Voor zij die er ook genoeg van hebben http://www.mol-weg.be
woensdag 11 november 2009 - 15:45
Lorie

Lorie

Wat betalen jullie dan zo ongeveer aan een mollenvanger??
Ja, ze zijn hier ook actief.
dinsdag 9 februari 2010 - 16:33
molweg

Molweg

Hallo,

Ik kan u vertellen dat ik geen mollenvanger ben maar omdat de mensen van
mol-weg zo goed gewerkt hebben vond ik het niet meer dan juist dat ik dit wou vertellen aan alle lezers van dit forum. Zeer lange tijd heb ik vanalles geprobeert (flessen, look, elektrische rommel, carbur,...) en niets hielp. Het enige dat wel gebeurde was dat heel mijn tuin ondergraven werd met gangen terwijl het met de mollenvangers op 2 weken en 7 bezoeken van hen opgelost was. Geen molshopen meer. Wat de prijs betreft moest ik 110€ totaal betalen. Voor 7 bezoeken vind ik dit zeer schappelijk van prijs.

En aan Marianne wens ik te zeggen, spreek niet slecht over iets of iemand waar je geen verstand(houding) van/mee hebt.

Voor zij die het wensen http://www.mol-weg.be



Groetjes
dinsdag 9 februari 2010 - 23:28
nandie

Nandie

Awel !

Na twee jaar - omgekeerde petflessen-zonder-bodem, wegwijzertjes-naar-de-buren, enzo. Alles werkte perfekt, maar deze winter bij de eerste vrieskou heb ik terug 'n prachtige Alpenweide (af en toe met sneeuw). Blijkbaar is hun lievelingsweertje hoe harder het vriest hoe hoger de hopen.
M'n (allei nie van mij) petflessensysteem heeft het dit jaar niet volgehouden.
Ambetanterikken !


volgend jaar beter
woensdag 10 februari 2010 - 00:36
JovanDreumel

JovanDreumel

@ Nandle

Wat zijn Ambetanterikken. Dit woord staat niet in mijn woordenboek.
woensdag 10 februari 2010 - 12:59
printemps

Printemps

@ Jo

Daar bedoelen de Belgen zeer lastige mensen mee

mvg


woensdag 10 februari 2010 - 16:38
JovanDreumel

JovanDreumel

Zijn er wel lastige mensen?
woensdag 10 februari 2010 - 17:25
Paronoto

Paronoto

Mollen...op z'en "bordelais", zachtjes laten stoven..mmmm ..met gebakken patatjes en witloof...mmmmm
woensdag 10 februari 2010 - 17:34
JovanDreumel

JovanDreumel

Dat had ik al uitgedacht. Maar ik vind het een leuk woord.
donderdag 11 februari 2010 - 12:30
nandie

Nandie

allemaal mooi en wel voor de fanatieke letterneukers (zoals ik), maar 't alpenlandschap m'n de tuin wordt er niet beter op
dinsdag 9 maart 2010 - 20:21
Rita1960

Rita1960

ja en hier in het weiland.....

ook een alpenlandschap.. maar korte metten ermee...er moet mest in het land en dan is het geen alpenlandschap meer...

en passant.. worden dan alle "hopen" ge-egaliseerd

dinsdag 9 maart 2010 - 21:00
martinkist

Martinkist

Zijn jullie al bekend met deze techniek om mollen te verjagen? URL GEBLOKKEERD Het schijnt dat de mollen niet snel terug keren odmat de geur van het carbid een tijd lang blijft hangen.
donderdag 21 mei 2015 - 11:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon