menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

BIG PROBLEMS

Ga naar meest recente reactie

KATO

KATO

Hoi,

Wat heb ik problemen met mijn pergola begroeiing!!!!
Ik heb dus een tuinbank met daarboven een houten pergola... Eerst had ik hem volledig laten begroeien met bruidssluier, heel mooi maaaaaaaaaar telkens we aan onze tuinbank zaten te eten dwarrelden witte bloemetjes in ons bord. Héél vervelend. Vorig jaar heb ik dan mooie passiebloemen laten overgroeien, maar dit jaar werd elke bloem een passievrucht!!!!!! Resultaat elke dag een hoop passievruchten op de grond,...hopen opruimwerk, erin trappen,... de allermooiste bloem, maar weer een hele boel opkuiswerk!
Wie kan mij helpen om een leuke tip te geven om de pergola te laten begroeien zodat we de beste zonnewering hebben, heel 'picknick-vriendelijk' zonder veel vuil op de bank en op de grond??

Met héél veel dank voor de tips,
Katrien
woensdag 22 augustus 2007 - 21:24
ines

Ines

Ik denk dat U daarvoor dan beter een grootbladige klimop soort neemt,vb een Hedera colchica 'Dentata Variegata'. Deze maakt een heel dicht bladerdek met mooie overgangen in blad en geeft geen afval tenzij U moet snoeien omdat hij te groot groeit welliswaar na x aantal jaren.
Bij mijn ouders geeft deze een goede afscherming zonder afval.
Ook rozen, lonicera,clematis enz moet U opruimen, alles wat een overvloedige bloei geeft maakt afval.
woensdag 22 augustus 2007 - 22:41
frederna

Frederna

Wij hebben een druivelaar en die geeft als hij een paar jaren oud is een schaduwrijk en rustgevend plekje. Ook de aanplanting van een plataan geeft veel schaduw.
woensdag 22 augustus 2007 - 23:12
minouke

Minouke

kato, in de natuur vallen altijd bladjes, niks aan te doen zelfs klimop verlies er maar misschien kunt ge tussen pergola en plant (dak) een dunne gaas (kippendraad) spannen om het meeste vuil tegen te houden of gewoon een echt dak zetten
donderdag 23 augustus 2007 - 07:38
KATO

KATO

Bedankt voor alle tips!!

Ik zal er deze winter eens goed kunnen over nadenken...

donderdag 23 augustus 2007 - 07:56
Pieter

Pieter

Eventueel een Parthenocissus zetten?
donderdag 23 augustus 2007 - 12:43
KATO

Tekst aangepast

KATO

Merciekes! Heb ondertussen eens op google een afbeelding gezocht. Is dit wilde wingerd? Dan heb ik in feite maar in de herfst de afvallende bladeren en in de zomer niets van afvallende vruchten of bloemen op de picknicktafel...

Ik zag wel op enkele foto's bessen staan. Zijn deze bij alle soorten en vallen die af?

Thanks!!

Heel tof zo'n tuinadvies forum
donderdag 23 augustus 2007 - 13:09
Cavati

Cavati

yup
wij hebben ook een druivelaar voor de pergola

als je em goed begeleidt
is het prachtig

maandag 27 augustus 2007 - 00:05
KATO

KATO

Hoi,

Moet je hier geen snoeitechnieken enzo voor kennen? Vallen er dan niet te veel druiven af?

Thanks!
Kato
maandag 27 augustus 2007 - 08:17
Cavati

Cavati

Wij zijn de druivelaar momenteel nog volop aan't laten groter worden
dus snoeien enkel de lastige takken af

voor de rest vraagt ie bitter weinig onderhoud

misschien ligt dat anders als je ook effectief de druiven wil consumeren
maandag 27 augustus 2007 - 12:00
Tine

Tine

Als je er al een hekel aan hebt dat er iets uit de begroeing valt, zou ik ook geen druif nemen. Als die vrucht draagt, valt dat ook op de grond en anders zorgen de vogels er wel voor.

Tine
dinsdag 28 augustus 2007 - 10:33
KATO

KATO

Ik ben zo blij met alle goede raad, want als ik voor de derde keer iets zal planten wil ik dat het er voor altijd in kan blijven. Ik hield zo van mijn passiebloemen, maar echt waar, ik heb het nog nooit zo geweten, het is meer vrucht dan blad dit jaar en alles valt naar beneden, je kan er niet meer onder picknicken...
Indien ik een oplossing zou weten dat mijn passie geen vrucht meer kan voorbrengen mag hij z'n leven blijven hangen

Nogmaals erg bedankt voor al jullie goeie tips!!!
dinsdag 28 augustus 2007 - 11:48
Cavati

Cavati

de bloemen plukken?
dinsdag 28 augustus 2007 - 23:37
KATO

KATO

De meeste richten zich naar de zon, dus boven op de pergola en daar kan ik niet aan...
woensdag 29 augustus 2007 - 07:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon