menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wilde braambessen

sabine

Sabine

onze voortuin is bezeten van deze wilde vruchten, hoe diep zouden die wortels liggen, we willen alles eruit kieperen en terug aanplanten, is het dan een goed idee om eerst een worteldoek te leggen ?
donderdag 20 juli 2006 - 12:33
Uvacrispa

Uvacrispa

Bramen hebben een enorm goed regeneratievermogen, dit betekent dat kleine stukjes wortel die achterblijven opnieuw zullen uitlopen.
Heel dicht geweven (en zwaar) worteldoek zal ze wel tegenhouden. Let wel als je in de toekomst opnieuw ongewenste planten op je gronddoek krijgt (bijvoorbeeld nieuwe bramen door vogels uitgezaaid) dan zal het vaak nog veel lastiger worden om de boel terug in orde te krijgen.
Zelf ruim ik de planten eerst met de hand op, teel er een jaar een leuke plant op waartussen ik vlot de ongewenste planten kan van tussen halen.
Het tweede jaar is die grond goed onkruidvrij, en pas ik een dikke mulchlaag van hakselhout toe tussen de gewenste planten. Dit is een veel natuurvriendelijkere oplossing en legt geen hypotheek op toekomstige aanplantingsplannen. (al eens gronddoek weggenomen tussen sterk uitgegroeide struiken, of planten met worteluitlopers...? )
donderdag 20 juli 2006 - 13:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon