menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeien van buxus in een spiraalvorm

Ga naar meest recente reactie

Lilian

Lilian

Ik zou graag twee buxussen(twee aparte potten), die nu nog klein zijn, langs een spiraal willen leiden en dan ook deze snoeivorm aanhouden. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb namelijk geen idee hoe eraan te beginnen, normaal zijn die beneden breder gesnoeid dan in de top dacht ik maar als ik de spiraal bekijk is deze beneden net zo smal als boven ..

groetjes lilian
vrijdag 10 augustus 2007 - 15:28
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Er bestaan gedraaide metalen staven (of zoiets) die je leiden bij het knippen .

Ook voor andere vormen bv bol, beertje of eend enz
vrijdag 10 augustus 2007 - 15:52
Helianthus

Helianthus

Lilian ik denk dat die metalen hulpjes zoals Chantal al aangaf de enige mogelijkheid zijn om dat op een makkelijke manier te doen.
EN... héééél véééél geduld hebben

Groetjes, Gert.
vrijdag 10 augustus 2007 - 16:28
minouke

Minouke

geduld ... ik ben al meer dan 7 jaar bezig met een eend van 35 cm en nu pas aan de bek, en hij was al voor de helft als ik begon, tuurlijk hij stond tot verleden jaar in een pot en in volle grond gaat het vlugger (buxus)

te begrijpen waarom ze zo duur zijn in de handel
vrijdag 10 augustus 2007 - 16:32
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

ja als je zo 1 wilt kopen dan denk je potv....zoveel geld en dan besluit je er maar zelf aan te beginnen tot je de 1ste keer hebt gesnoeit en aan het wachten bent op de tweede keer ....

groeten Damy
vrijdag 10 augustus 2007 - 17:24
Lilian

Lilian

ik had in het tuincentrum zo'n spiraal gezien, gegalvaniseerd en 1,5 mtr hoog. Nou ja spiraal ... je kunt het niet echt een spiraal noemen.
Het is alleen lelijk als zo'n ding er jaren bovenuit steekt.
Ik heb nog zelfgestekte buxus staan en dacht het eens te proberen!
Ik kan me voorstellen dat ze duur zijn als het jaaaaren duurt voordat je een figuur hebt maar misschien toch eens het proberen waard

bedankt voor de hulp, groetjes lilian
vrijdag 10 augustus 2007 - 17:56
hildavw

Tekst aangepast

Hildavw

Op een tuinbeurs heb ik eens iemand gezien die een buxus in spiraal aan het snoeien was.
Daar kwam helemaal geen draad aan te pas, maar die man deed niets anders, denk ik.
Hij volgde min of meer de zijtakjes, en ging zo langzaam schuin omhoog.
Misschien in de lente eens kijken op een of andere tuinbeurs ?
groetjes
Hilda
vrijdag 10 augustus 2007 - 19:16
Fons

Fons

Een touw in spiraalvorm rond de buxus wikkelen en waar de koord ligt de buxus inknippen,eerst de buxus in kegelvorm opkweken.
vrijdag 10 augustus 2007 - 21:39
Lilian

Lilian

Ja Fons dat heb ik inderdaad ooit gelezen.
Ik zal ze eerst een aantal jaren proberen op te kweken in kegelvorm.
Waar de touw ligt inknippen en dan een ronding maken als ik het goed begrijp?

groetjes lilian
vrijdag 10 augustus 2007 - 22:47
annis

Annis

Zo heb ik het ook geproberd maar het is toch nog moeilijk om te doen. Maar hoe vaker je het doet hoe makelijker het wordt.
maandag 13 augustus 2007 - 19:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon