menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Honderden beestjes op dennenhaag

Ga naar meest recente reactie

Betsenaar

Betsenaar

Beste,

op mijn dennenhaag ( vraag me aub de naam niet ) zitten sinds een aantal weken of misschien wel langer vreemde beestjes. Ik kan ze het best omschrijven als die kleine beestjes die op de aardappelstruiken zitten maar dan in een véél kleinere versie.( ongeveer 0,5mm groot). Omdat mijn haag er erg onder lijdt en op sommige plaatsen al heel erg ros is heb ik besloten om met een insecticide te sproeien omdat ik de indruk heb dat de haag effectief aan het afsterven is. Ik heb een product meegekregen voor insecticiden, maar dit lijkt vooralsnog niet te helpen. Wie kent de naam van deze beestjes en zo ook de naam van deze dennehaag. Wie weet er raad? Bart [afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 23 mei 2007 - 04:15
Tim

Tekst aangepast

Tim

Als ik het goed kan zien, zijn het larve van het lieveheersbeestje.

Op de tweede foto is het beestje linksboven in ieder geval een larve van een lieveheersbeestje dat aan het verpoppen is tot een mooi LHB. Ze zijn niet schadelijk voor uw haag. Integndeel...Ik zou stoppen met die insecticide!

Hier is een foto van Kurt die een larve van een LHB laat zien. Ze kunnen ook lichter van kleur zijn.
Als het deze zijn dan mag u tevreden zijn dat er zoveel op uw haag zitten.

http://www.forum.tuinadvies.be/22_6625_larve_van_het_lieveheersbeestje.htm
woensdag 23 mei 2007 - 04:37
kurt

Kurt

Beste,

hier even de vrouw van Kurt, we bekeken net even samen jouw foto's en de 'verpoppende' larven worden snel mooie lieveheersbeestjes die graag luizen eten. Dit voorjaar hebben heel wat hagen zoals jouw Thuya-haag last van de TAKLUIS (behoren tot de grote familie van de bladluizen) na de tè zachte winter. De larven van de lieveheersbeesten eten echt heel veel takluizen op.

Takluizen zijn opvallend groot 2,0 - 6,0 mm lang en hebben lange poten. De kleur varieert van bruin tot zwart. Takluizen hebben verschillende waardplanten bijvoorbeeld coniferen (Cedrus Chamaecyparis, Cupressocyparis, Juniperus, Picea Pinus en Thuja) maar ook loofbomen (Populus, Quercus, Salix).

Ze komen het hele jaar voor, maar vooral in het najaar en het voorjaar kunnen takluizen veel schade veroorzaken. Door de zuigactiviteit van de takluizen verkleuren de takken en twijgen roodachtig tot bruin. Bij een zware aantasting kan afsterving van de schubben ontstaan.

Takluizen produceren veel honingdauw. Door de grote hoeveelheid afscheiding van honingdauw zijn in de luizenkolonies veel mieren en wespen te zien. Dit is ook een kenmerk bij de signalering. Op de honingdauw ontwikkelen zich roetdauwschimmels waardoor de planten sterk vervuilen.

In de natuur komen spontaan diverse natuurlijke vijanden van takluizen voor zoals lieveheersbeestjes, gaasvlieg, zweefvlieg, galmuggen, sluipwesp, roofwantsen, oorwurmen en vogels. Deze zijn veelal onvoldoende in staat een plaag te onderdrukken.

Mvg,
Bianca en Kurt
woensdag 23 mei 2007 - 05:06
Betsenaar

Betsenaar

Allen,

alvast bedankt voor de verhelderende uitleg die ik tot nu toe heb gekregen. Eerst en vooral wil ik even wat meer kwijt over de beestjes die op mijn haag zitten. Gisteren stond er een artikel in het laatste nieuws ( streeknieuws Hageland ) een artikeltje over deze beestjes. Het betreft een plaag in de omgeving van Tienen. Blijkt dat dit aziatische lieveheersbeestjes zijn die een aantal jaar geleden werden ingevoerd om de strijd tegen de luizen aan te gaan. Dat weten we dus al zeker!
Maar nu blijf ik met een aantal vragen zitten. De aanwezigheid van die lieveheersbeestjes verklaart dat er waarschijnlijk luizen op mijn haag zit. Nu weet ik dus nog steeds niet of dit juist de oorzaak is van het bruin worden. Ik heb met een insecticide gespoten. Had ik dit beter niet gedaan? In een ander artikel op dit forum lees ik (http://forum.tuinadvies.be/8_6408_Thuya_haag.htm) het volgende

"Tot twee jaar terug hadden we hetzelfde probleem , bruin worden en afsterven , opnieuw aanplanten, na een tijdje gingen ze dood . Tot iemand van een tuincentrum ons zei dat dit door een schimmel veroorzaakt werd .

We hebben dan voor het opnieuw aanplanten , eerst de plantgaten gemaakt en twee keer om de twee weken aangegoten met "Alliette ", dit is een product tegen het afsterven van o.a coniferen en heideachtige , je vindt het in de tuincentra en ook in de Brico , een maand later nog eens het product aangegoten .

Ik zou zeker nu al de haag aangieten met dit product en binnen een maand nog eens , na de behandeling gieten zodat het product in de grond trekt . "


Zouden het nu de luizen zijn of één of andere schimmel en wat raden jullie me aan?

Met vriendelijke groeten

Bart
donderdag 24 mei 2007 - 02:55
kurt

Kurt

Beste,

Het is altijd moeilijk voor een dokter om langs de telefoon een 100% correcte diagnose te stellen. Daarvoor zal hij steeds de patiënt persoonlijk willen zien,... Voor uw haag geldt uiteraard hetzelfde maar dan met een plantendokter Op basis van wat U schrijft en via foto laat zien wijst alles duidelijk in de richting van takluizen en niet op een bodemschimmel. Probeer eens een tak af te snoeien en zodat je die zeer goed kunt nazien op takluizen. Zie ook eens of de onderste bruine takken kleverig aanvoelen (=afscheiding van honingdauw van de luizen).

Ook al is er in uw streek een plaag van Aziatische lieveheersbeesten, toch zouden die niet massaal in uw donkere thujahaag zitten als er daar geen eten te vinden is.

Indien het een schimmel zou zijn dan gaat dat MEESTAL samen met ongewone grondwaterschommelingen van de laatste 6 maand. Dat kan afkomstig zijn van abnormale neerslag of droogte,... Normaal gezien sterven de planten dan ook geheel af en niet pleksgewijs.

Als je er zelf niet zeker van bent, neem dan nog enkele digitale beelden en ga daarmee + enkele afgesneden takken naar een tuincentrum in uw buurt. Die moeten U dan zeker verder kunnen helpen.

Veel succes,
Kurt
vrijdag 25 mei 2007 - 05:30
jp

Jp

Voorkomend kan er zich ook schimmel vormen op de honingdauw (plakkerig spul uitgescheiden door de luizen). De luizen bestrijden, dat rekent achteraf ook af met de secundair gevormde schimmels....
Veel succes
vrijdag 25 mei 2007 - 17:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon