menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

5 vd 6 koolmezen dood

silviajans12

Silviajans12

Dit jaar had ik door werken in mijn tuin wat later een nestje koolmezen dan anders.
Al snel kwam er een af en aan gevlieg op gang en een tweetal weken geleden hoorde ik gepiep uit het vogelkastje komen. Hoera!
Sinds zondag (dag nadat het 35 graden was geweest) zag ik minder af en aan gevlieg en hoorde ik ook minder gesjirp. Ik dacht mss uitgevlogen. Gisteren avond toch eens opgezocht en dat zou te vroeg geweest zijn. Deze middag zat ik in mijn tuin en zag ik maar 1 ouder vliegen. Hij gedroeg zich ook anders. Als ik heel goed luisterde hoorde ik zacht gepiep uit het nestkastje. Uiteindelijk beslist om nestje te openen. 5 van de 6 hadden het niet overleefd ???? ik heb na overleg met animal rescue service de dode vogeltjes verwijderd en het ene levende terug geplaatst. De mama of papa was even overstuur maar een klein half uurtje later begon hij alweer af en aan te vliegen met eten.. zo jammer want ik denk dat ze over een kleine week hadden kunnen uitvliegen. Wat zou er gebeurd zijn? Kan het de warmte geweest zijn? Of is het omdat 1 van beide ouders er niet meer is? Ik hoop zo hard dat dit sterk kereltje het gaat overleven ???? na de zomer gaan we het nestkastje op een nog meer beschutte plaats hangen… nu staat de zon er rond 17u op… maar bij 35 graden is dat mss toch te warm? Vorige jaren geen problemen gehad maar toen waren ze vroeger met hun nestje. Rip kleine lieve meesjes
dinsdag 21 juni 2022 - 20:31
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Eén vogelouder kan in zijn eentje geen 6 jongen grootbrengen.

Het zal geen prettig karweitje geweest zijn, maar goed van je dat je de dode jongen verwijderd hebt. Als die zouden gaan ontbinden, had het nog levende nestjong geen schijn van kans gehad.

Om het de overblijvende ouder wat gemakkelijker te maken, zou je levend voer kunnen aanbieden, maar als er genoeg insecten in de buurt te vinden zijn, lukt het waarschijnlijk zo ook wel.
(Geen gedroogde meelwormen/insecten aanbieden. Nestvogels hebben, zeker als het warm is, ook vocht nodig. Dat zit wel in levende insecten, maar niet in gedroogde.)

Periodes van hitte en droogte gaan alleen maar toenemen. Om 17:00 is de zon hier momenteel oncomfortabel warm. 'k Zou dus inderdaad het nestkastje uit de zon hangen.
Je hangt nestkastjes best beschut op, liefst met de opening naar het noordoosten (omdat de wind in de Lage Landen weinig uit die hoek komt) en met een vrije aanvliegroute.
Oktober is een goede maand om de nestkasten schoon te maken en te verhangen.
Meer tips op https://www.vogelbescherming.nl/actueel/bericht/nestkasten-plaatsen-en-schoonmaken

Laat je ons weten hoe het verder met dat kleine nestje gaat?
woensdag 22 juni 2022 - 00:57
silviajans12

Silviajans12

Vandaag geen ouder meer te zien. Voorzichtig nestje afgehaald en mijn enige overblijver is uitgevlogen ???? na de zomer bekijk ik of het huisje beter elders hangt. Bedankt voor het advies!
donderdag 23 juni 2022 - 19:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon