menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Duif vliegt tegen raam

Ga naar meest recente reactie

Kristien53

Kristien53

Beste,
Ik weet niet goed in welke categorie ik dit moet vragen ,maar gezien het om een duif gaat denk ik dat iemand mij misschien kan helpen...

Een tijdje geleden vloog er een duif tegen het raam van de veranda, heb het niet gezien maar zag wel een witte afdruk van haar veren...nu ik de ramen aan het poetsen ben krijg ik die witte afdruk niet van het raam...weet er soms iemand met welk product ik dit kan verwijderen ( heb zelf met detergent en glansspoelmiddel van de vaatwasser geprobeerd)
Heb nu ook raamstickers gekleefd om vogels af te weren.

Met vriendelijke groet,
Kristien
donderdag 7 oktober 2021 - 15:17
minouke

Minouke

Probeer eens met een gilette maar zonder te drukken om geen krassen te maken.
donderdag 7 oktober 2021 - 15:29
LT

LT

Duiven en parkieten hebben een soort poeder in hun veren. De tip van Chantal (Minouke) zou moeten werken.
donderdag 7 oktober 2021 - 16:16
Kristien53

Kristien53

Hartelijk dank dames, ik ga het eens proberen of het lukt!
Lieve groet,
Kristien
vrijdag 8 oktober 2021 - 09:26
PeterC

PeterC

Gebeurt bij ons ook wel eens. Nog een mooie foto van gemaakt met een zwarte doek als achtergrond vastgehouden door de bevallige assistente.

Ik herinner me niet dat er een probleem was om de afdruk te verwijderen. Gewoon water met wat detergent erin.

Allemaal Beestjes

zaterdag 9 oktober 2021 - 18:57
Kristien53

Kristien53

Dankuwel Peter, hele mooie afdruk, lijkt op die van mij!
Ik heb hem ondertussen toch van het raam gekregen
Mvg,
Kristien
zondag 10 oktober 2021 - 09:05
Dany

Dany

Wij hebben ook eens zoiets gehad en ook gewoon kunnen afwassen

Allemaal Beestjes

zondag 10 oktober 2021 - 14:49
leerling

Leerling

Vogelstickers helpen hier maar matig. Tenzij je ze heel dicht bij elkaar plakt, proberen vogels ertussen door te vliegen.

Wat hier wel helpt:
- Ramen niet lappen. Al dan niet alleen in periodes dat de jonge vogels uitvliegen of de trekvogels aankomen.
- Als je je ramen toch wil lappen, er verticale strepen op aanbrengen. Hebben we hier aan de achterkant van het huis gedaan met een birdpen. Dat is een markeringsstift met een transparante vloeistof. (https://www.nl.vivara.be/birdsticker-birdpen) De strepen staan zo'n 7cm uit elkaar (de dikte van de waterpas waarmee we ze gezet hebben), opnieuw om te vermijden dat de vogels er tussendoor willen vliegen. Na het aanbrengen van de strepen kan je de ramen gewoon zemen. Als je de strepen weer weg wil, kan je ze wegschrapen met het meegeleverde 'mesje'.
- Aan de voorkant van het huis hebben we ook een voederstation. Dat staat op minder dan 1m van het raam. Wanneer de trekvogeltjes aankomen, is er af en toe wel eens eentje dat nog geen raam kent, maar de afstand voederstation-raam is te klein om al snelheid te halen. Het blijft dan gewoon bij een lichte tik en het vogeltje vliegt meteen weer verder.
dinsdag 12 oktober 2021 - 23:12
LT

LT

Leerling, wat een goede tips . Dit zal veel dierenleed helpen voorkomen. Dank je wel
dinsdag 12 oktober 2021 - 23:26
minouke

Minouke

of gewoon witte gordijnen hangen.
woensdag 13 oktober 2021 - 05:52
leerling

Leerling

Gordijnen helpen inderdaad dikwijls ook, Minouke.
Hier weerkaatsen er veel groene bomen en struiken in het glas, waardoor dat hier te weinig helpt.
vrijdag 15 oktober 2021 - 17:28
PeterC

PeterC

Er vliegt wel eens regelmatig een vogel tegen het raam, maar tot nu op 15 jaar nog maar één dodelijk slachtoffer gevonden. Die sukkelaar was een glanskop, een soort mees. Ik was thuis en hoorde de tik. Het beestje was op slag dood.
vrijdag 15 oktober 2021 - 18:58
Kristien53

Kristien53

Hallo beste vrienden,
ondertussen zijn mijn vensters weer proper en de raamstickers helpen tot nu toe!
Toch hartelijke dank voor de tips!
Lieve groet,
Kristien
zondag 17 oktober 2021 - 17:32
PeterC

PeterC

Je reactie dateert van 17 oktober. Dat is 6 dagen geleden.
Het is nu ook niet zo dat er elke dag vogels tegen het raam vliegen. Meer iets van 1 geval per jaar of nog minder vaak.
Dus beetje geduld om te beoordelen of die stickers echt een verschil maken.
zaterdag 23 oktober 2021 - 18:36
leerling

Leerling

@PeterC
Onze ervaringen verschillen.

We wonen midden in het groen. Zeker wanneer de jonge vogels uitvliegen of de nieuwe trekvogels aankomen, hebben we hier verschillende aanvliegingen per dag.
Aan de achterkant van het huis gelukkig niet meer nadat we die strepen hebben aangebracht. En vooraan blijft het bij lichte tikjes tegen het raam, dat in die periodes niet wordt gelapt, nadat we het voederstation dicht bij het raam hebben gezet.
zondag 24 oktober 2021 - 10:41
Kristien53

Kristien53

Hallo beste vrienden,
na 3 maanden helpen mijn raamstickers toch !
Geen enkele vogel vliegt nog tegen het raam... ben heel tevreden...niet alleen voor mezelf maar vooral voor de vogels zelf :
Lieve groet,
Kristien
zondag 23 januari 2022 - 14:26
PeterC

PeterC

Goed om je ervaring te delen.
zondag 23 januari 2022 - 19:41
leerling

Leerling

Ik vind het artikel niet meer terug, maar iemand beweerde dat stukjes huishoudfolie aan de buitenkant van je raam kleven niet zo goed helpt.
woensdag 26 januari 2022 - 00:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon