menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Einde buxuxmot....vergeet het

Ga naar meest recente reactie

danny2

Danny2

Heb de laatste dagen ruim 100 motten gevangen maar nog veel meer niet.....
Telkens ik tegen de buxushaag kom vliegen ze op en probeer ik deze te vangen met een visnet. Gisteren toen de zon begon te schijnen zaten er ruim 50 zich op te warmen tegen de plastiek van de kap, met de vliegenmepper heb ik er toch de helft kunnen vangen....
Vanwaar ze blijven komen ik weet het niet, het lijkt alsof ik nog de laatste buxus uit de buurt heb.....

Groetjes Danny
maandag 6 september 2021 - 12:19
Tuinprins

Tuinprins

Omdat jij de laatste in jouw buurt bent met buxus komen ze massaal op jouw planten af...
dinsdag 7 september 2021 - 05:53
dries944

Dries944

Vraag me af waneer alle buxus weg is of deze mot zal uitsterven of andere planten zal beginnen te belagen?
dinsdag 7 september 2021 - 21:41
Polplastron

Polplastron

In de landen van herkomst (China e.d.) zal de mot ongetwijfeld gewoon blijven voortbestaan gezien de waardplanten daar voldoende voorkomen. Vergeet ook niet dat er o.a. in de Ardennen, Frankrijk en Italië ook wilde Buxus sempervirens voorkomt; het is niet wenselijk om deze wilde populaties van deze planten volledig te gaan verwijderen.

Overigens zijn volwassen exemplaren van Cydalima perspectalis (de buxusmot dus) ook occasioneel waargenomen op Ilex chinensis (= I. purpurea), maar deze wordt hier in onze streken volgens mij niet aangeplant. Ook op Euonymus japonicus en Euonymus alatus, beide kardinaalsmuts-soorten die hier vaak voorkomen, worden volwassen motten waargenomen. Maar schijnbaar slagen de rupsjes er in onze streken onvoldoende in om op al deze planten gezond te overleven. In Azië lijken ze deze planten wel aan te tasten.

Natuurlijke vijanden heeft deze soort enkel in het land van herkomst. Door de hoge dosis giftige alkaloïden die de rupsen produceren worden ze slechts weinig gegeten door vogels, spitsmuizen e.a.

Volledig "weg" zullen de motten dus nooit zijn, maar hun aantal zal wel afnemen gezien veel mensen hun buxushaagjes meer en meer vervangen door andere planten, zoals Ilex crenata, die niet op het menu van de rupsen staan.

Meer info, in het Engels helaas, vind je hier:
https://www.monaconatureencyclopedia.com/cydalima-perspectalis/?lang=en
woensdag 8 september 2021 - 09:44
dries944

Dries944

Is dit de buxusrups??

Allemaal Beestjes

vrijdag 10 september 2021 - 22:19
danny2

Danny2

Deze zijn geen buxusrupsen, weet niet zeker dewelke

Maar het einde van de buxusmot is nog niet in zicht, nu een maand later vang ik er nog elke dag 5 stuks, bij zonnig weer nog meer.
Qua bestrijding wordt dit dus hopeloos en zou je vele keren moeten sproeien, ik reken ook vooral op de vogeltjes maar merk dan dat deze hoofdzakelijk helpen als ze ook jongen hebben, nu zie je ze nauwelijks in de hagen.
Afwachten maar....

groetjes danny
zondag 3 oktober 2021 - 10:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon