menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Allemaal beestjes

FlorianK

FlorianK

Hallo allen,

Taxuskever, heel veel luizen, overal mieren, een paar muisjes, zilvervisjes (nou, vooruit, die zitten in huis dan) en nu weer leliehaantjes...

De taxuskevers heb ik vorig jaar met aaltjes besproeid, ook bij de buren.. Ik heb ze nu nog niet gezien, maar moet ik daar dit jaar voor de zekerheid een tweede keer voor langs?

Van de luizen hoopte ik dat de lieveheersbeestjes daar korte metten mee zouden maken. Die heb ik vanaf augustus vorig jaar in mijn tuin gehad, maar die zijn nu net een maand geleden allemaal vertrokken. Inmiddels staat er een feestmaal voor ze klaar, maar nu zijn ze er dus niet meer. Is het nodig om daar larven van te kopen?

Van de leliehaantjes heb ik begrepen dat ik ze gewoon zelf kapot moet maken. Moet ik daar een projectje van maken, of is een paar van die dingen niet zo erg?

De muizen in huis zijn inmiddels bestreden, maar ik zie er in mijn tuin nog geregeld eentje zich op een onbereikbare plek verstoppen. Moet ik die afvangen, of kan zo'n beestje geen kwaad?

En is het normaal dat er altijd wel vervelend ongedierte is, of zit ik teveel op te letten en maak ik me druk om niks?
En moet ik er iets aan doen, of gewoon de natuur zijn beloop laten?

Vriendelijke groet,
Florian



maandag 31 mei 2021 - 21:05
FlorianK

FlorianK

Vooruit, het levert misschien wel mooie foto's op.

(en inmiddels een rode streep op mijn tegels.)

Allemaal Beestjes

maandag 31 mei 2021 - 21:16
Tuinprins

Tuinprins

Als je erg op dingen gaat letten, dan vallen ze meer op (en kunnen soms tot obsessie worden ..).

Ongedierte was er altijd en zal er altijd blijven.

Leliehaantjes: vangen.
Hand eronder houden als je ze pakt want ze laten zich vallen, op hun rug, en omdat hun onderkant zwart is vallen ze op de grond minder op.

Muizen: kat kopen!
Als je veel bloembollen in de tuin hebt dan vangen want veel buitenmuizen lusten die graag.

Luizen: deels mee leren leven.
Als de luizen aantasting niet al te groot is dan handmatig dooddrukken.

Taxuskever: gebed zonder einde ....
Ik pas al jaren ieder jaar in august/september/oktober aaltjes toe tegen de larven van de taxuskever. Het is zo goed als onmogelijk dat alle larven in je tuin door de aaltjes om zeep worden geholpen, er zullen er altijd wel een paar uitgroeien tot kevers. Die leggen weer eitjes, die larven worden etc.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 1 juni 2021 - 06:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon