menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Vuurwantsen. Schadelijk of niet? Tegenstrijdige berichten

Ga naar meest recente reactie

rivebe

Rivebe

Hibiscus en vuurwantsen... schadelijk of niet? Ik vind tegenstrijdige berichten:

https://www.velt.nu/nieuws/vuurwantsen-doen-geen-vlieg-kwaad

https://m.hbvl.be/cnt/aid562299
dinsdag 6 april 2021 - 11:11
LT

LT

Heb ze ook in de tuin. Heb ook hibiscus, meerdere zelfs. Vind ze nuttig. Jouw 1e link is de juiste...
dinsdag 6 april 2021 - 11:22
rivebe

Rivebe

Bedankt @lt!
dinsdag 6 april 2021 - 12:46
WiPe

WiPe

Dat er vuurwantsen op die knoppen zitten, is geen bewijs dat ze daardoor niet uitlopen. dat de auteur in zijn antwoord schrijft dat ze 'blijkbaar' ook sap zuigen, geeft duidelijk aan dat hij/zij daar zelf geen ervaring mee heeft. dat antwoord lijkt le dus erg voorbarig.
woensdag 7 april 2021 - 11:09
tinekebeck18

Tinekebeck18

Uit eigen ondervinding: Onze buren hebben een hele rij hibiscus staan naast de afscheidingsdraad. Onze tuin zit vol vuurwantsen, ik vermoed dat die beestjes niet bij de draad stoppen en dus ook op de hibiscus van de buren zitten. Elk jaar bloeit de hibiscus prachtig, zelfs zonder dat er iemand ze onderhoudt (onze buren zijn nu meer dan een jaar geleden verhuisd en het huis staat leeg zolang) en terwijl ik zelf wel eens in de weg zittende takken royaal durf wegknippen. Dus samengevat: ongeacht dat we vergeven zijn van de vuurwantsen, bloeit de hibiscus elk jaar prachtig!
woensdag 7 april 2021 - 20:36
leerling

Leerling

Ik heb geen hibiscus staan. Wel een aantal andere Malvaceae. Tot nog toe geen problemen opgemerkt aan de bloemen.

Voor de rest twijfel ik nog over de onschadelijkheid van vuurwantsen. Hier zaten ze dit najaar o.a. weer massaal op de zaden van de Myrrhis odorata (roomse kervel). Omdat ik er vorig jaar geen bruikbaar zaad van had, heb ik er deze keer uit voorzorg een paar stelen met zaden uit gehaald. Het zijn de enige zaden die ik nu nog heb van die plant. De andere waren, net zoals vorig jaar, allemaal leeg. Leeg gezogen?
De plant zelf lijkt er geen last van te hebben. Die is weer aan het opkomen en heeft ook vorig jaar mooi gebloeid.

Beide artikels waar Rivebe naar verwijst schrijven ook dat vuurwantsen dol zijn op zaden.

Ik denk dat ik volgende zomer/herfst toch wat mutsjes ga maken rond zaden die ik liever voor mezelf hou.

woensdag 7 april 2021 - 23:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon