menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dode kippen en loopeend

Ga naar meest recente reactie

Timoilsjt

Timoilsjt

4 kippen en 1 loopeend doodgebeten in de nacht van vrijdag op zaterdag.
1 kip was de hals doorgebeten en die lag ca. 20cm(!) diep begraven. Dit lijkt ons veel voor een steenmarter en dus eerder het werk van een vos. Doch, bij de buren zijn in dezelfde nacht hun 2 kippen ook doodgebeten. Zij zaten in een ren met 1 opening van 5cm wat dan weer te smal lijkt voor een vos.
De loopeend was ook begraven en stak enkel met het hoofd en poten nog boven de grond. Geen sporen van geweldpleging. De andere kippen lagen gewoon verspreid, zonder (zware) verwondingen. 1 kip lag ca. 50m verder in de tuin richting het huis, alsof ze proberen vluchten is (of meegesleept door hetroofdier).

We zouden nieuwe kipjes (en eenden) willen nemen maar ze graag beschermen.

Daarom 3 vragen:
1) op basis van bovenstaande beschrijving, hebben we te maken met een vos of steenmarter?
2) Zou dit het werk van 1 dier zijn of van een groep dieren?
3) We denken aan de aanschaf van ultrasoontoestellen, maar hebben wat schrik dat deze ook een negatieve invloed zullen hebben op onze kippen en eenden, wat niet de bedoeling is.

mvg,
Tim
zondag 8 november 2020 - 21:56
Patrikc

Patrikc

Pluimvee de grond ingesleurd, het hol in, zou volgens mij het werk van ratten kunnen zijn.

Dan laat ik in het midden of de ratten ook verantwoordelijk zijn voor de moordpartij of niet.
zondag 8 november 2020 - 22:58
Tuinprins

Tuinprins

Hoe hoog was het gaas van die ren bij de buren?

Zo op het eerste gezicht lijkt mij dit het werk van de vos.

Hier in Midden-Brabant, NL kun je alleen nog kippen houden als het gaas van de ren rond de 2.00 meter hoog is. Bij voorkeur aan de bovenkant een stroomdraad. Gaas moet ook 20--30 cm in de grond zitten anders graaft de vos er onderdoor.

Of je moet iedere avond de kippen in het binnenhok doen en 's morgens de deur of het luik openzetten zodat ze weer naar buiten kunnen.

Een vos is doorgaans alleen maar het is bekend dat die meestal meerdere dieren doodbijt, soms een echte moordpartij aanricht.

Of zo'n ultrasoon-apparaat effectief is weet ik niet en ook weet ik niet of de dieren daar last van hebben. Wat ik wel weet is dat schrikdraad / stroom werkt. Als een vos eenmaal stroom heeft gevoeld dan komt hij niet meer langs. Hiervoor heb je wel een schrikdraadapparaat (vast of mobiel) nodig. Deze maken een tikkend geluid bij iedere stroompuls wat als irritant kan worden ervaren.

In mijn omgeving zijn veel mensen met kippen gestopt omdat ze de vos een paar keer op bezoek hebben gehad.


Gegroet, de tuinprins
maandag 9 november 2020 - 06:08
Roeli

Tekst aangepast

Roeli

De goedkoopste en afdoende oplossing is gewoon alles 's nachts opsluiten. Gewoon 's avonds voeren in de ren en daarna in het hok en alles dicht. Dat werkte bij ons dus prima.
Ook de evt. haan kraait dan niet zo vroeg.
maandag 9 november 2020 - 16:02
PeterC

PeterC

Wij hebben geen kippen maar onze buren wel. Bezoek gehad van een vos. Alle kippen doodgebeten. Onze buurman was wakker geworden van het kabaal en heeft duidelijk een vos herkend.
Dat is hen twee keer overkomen en dan besloten om geen kippen meer te houden.
Vreemd is dat enkele huizen verderop de kippen al jaren los rondlopen op een groot stuk grond, en zonder enige bescherming. En die zitten er nog steeds.
maandag 9 november 2020 - 20:00
Timoilsjt

Timoilsjt

Beste, bedankt allen voor jullie reacties. De afsluiting is maar 80cm hoog dus een vos kan er zeker over. Verder kan ook een steenmarter door de openingen.
Waar de kip ca. 20cm diep lag begraven was er nog geen hol van ratten, dus de put is wel degelijk gegraven. Daarom vermoeden wij dat het een vos is.

Anderzijds zaten de 2 doodgebeten kippen bij de buren in een goed afgesloten ren, met enkel een opening van (cm onder het toegangspoortje. Perfect voor een marter mar naar ons aanvoelen te klein dan weer voor een vos.

Als een vos niet onder een hoogte van 5cm kan kruipen zou het dus een steenmarter moeten geweest zijn, maar dan vonden wij zo 'n diepe put (20cm) wel veel voor zo 'n 'klein' dier.

De kans dat er op 1 nacht zowel ene marter als vos gepasseerd is nagenoeg onbestaande, omdat het de eerste keer in jaren is dat er kippen dood zijn aangetroffen 's ochtends.

donderdag 12 november 2020 - 08:46
Roeli

Tekst aangepast

Roeli

Die loslopende kippen..... vliegen die 's avond misschien in een boom om te slapen ? Dan zitten die daar wel veilig.

Ook een bunzing valt kippen aan hoor en bijt ze dood. Dat is bij ons in het allereerste begin gebeurd. Sindsdien alles opgesloten. Nooit weer een slachtoffer gehad.
vrijdag 13 november 2020 - 12:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon