menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Egeltje

Ga naar meest recente reactie

leerling

Tekst aangepast

Leerling

Niet alleen vogels hebben dorst.
We zien hier regelmatig een egeltje dat komt drinken aan de mini-vijvertjes en de lage plonsbadjes voor vogels.
Na het drinken trekt het egeltje een spoor door de Vinca minor om te zien of onze buitenkat aan de achterdeur nog wat brokjes heeft achtergelaten.

Een beetje verontrustend is dat dat overdag gebeurt. Egels zijn nachtdieren.

Vandaag realiseerde ik me waarom.
Het is al maanden kurkdroog hier. Hebben jullie nog slakken gezien? Of een 'normale' hoeveelheid insecten?

Je hoeft niet lang te zoeken voor je artikels vindt waarin gevraagd wordt egels een handje te helpen. Zie bv. https://www.tuindingen.nl/blog/egels/help-de-egel-tijdens-de-droogte

De recepten zijn eenvoudig:
- water (geen melk!!!! - egels zijn lactose intolerant)
- kattenvoer (geen vissmaak) - eventueel aangevuld met gedroogde meelwormen of insecten
- fruit (appels zijn tegenwoordig zo groot dat ik ze graag deel met vogels - en nu dus ook met het egeltje)
- misschien een ei

Dorstige egels komen ook af op vijvertjes. Door de droogte staat daar het water misschien wat lager dan anders en kunnen egels in het water belanden. Geen erg: egels kunnen goed zwemmen, maar kijk je even na dat ze ook weer aan wal kunnen geraken? (Een plank of wat stenen kunnen genoeg zijn om hen eruit te helpen.)

En kijk je ook even na of je robotmaaier egel-proof is? Zo niet, zet je hem dan 's nachts uit? (Zie o.a. https://www.egelwerkgroep.com/post/robotmaaiers-gevaar-voor-egels)

De meesjes zijn hier ondertussen uitgevlogen. Ook zij krijgen weer wat gedroogde meelwormen om de schaarste aan insecten wat te verhelpen.
maandag 1 juni 2020 - 23:33
Patrikc

Patrikc

Leuk leerling.

Het is één van mijn weinige tuinfrustraties dat er geen egel bij ons wil komen wonen. Tried every trick in the book.
maandag 1 juni 2020 - 23:54
leerling

Tekst aangepast

Leerling

@Patrikc
Ik begrijp je frustratie. Ook hier zijn er ruim voldoende schuilhoekjes, hopen van snoeihout met daarover zakken vol gewied onkruid, minivijvertjes die massa's dieren aantrekken, een grotendeels wilde(re) tuin waar vorig jaar in de moestuin naar mijn zin nog te veel naaktslakken rondkropen.

Hoopjes van oude bakstenen trokken wel padden en hazelwormen, de buitenpoes bracht ook spitsmuizen aan huis, maar het egelhuisje bleef leeg.

Alleen in het hokje dat we voor de buitenpoes hadden neergezet, vonden we op een keer uitwerpselen die wel heel erg aan die van een egel deden denken. (Sedertdien mijdt de buitenpoes het hokje.)

Voor we deze gast overdag zagen, hadden we hem ook niet opgemerkt.

Misschien eens proberen wat kattendroogvoer neer te zetten onder een struik in de buurt van een schoteltje met water? (Water dagelijks verversen)
Droge kattenbrokjes worden hier gegeten door de buitenpoes (= hoofdbestemmeling), eksters en dus ook dat egeltje. Poes en eksters eten hele brokjes op. Het egeltje laat verkruimelde brokjes achter.

Misschien krijg je wel bezoek zonder dat je het wist.
Hier verschijnt onze gast de laatste dagen rond 16:00.
dinsdag 2 juni 2020 - 01:02
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Goed idee Leerling om ons dit te herinneren

Lage waterbakjes had ik al gezet maar nog niet aan eten gedacht, dus heb ik tussen de hagen overal stukjes appels gestrooid. En hopen dat onze Chappie ze niet vindt want die is verzot op appels en peren.
dinsdag 2 juni 2020 - 16:13
Henk-Willem

Henk-Willem

Dank voor de tips!
Ik zag dus ook laatst een egel in de middag, schuifelend in de brandende zon. Ben dat niet gewend, normaal hoor of zie ik ze alleen véél later in de avond.

Allemaal Beestjes

dinsdag 16 juni 2020 - 19:08
leerling

Leerling

Goede tip, Minouke. De egel heeft een min of meer vast pad dat ook onder struiken en hagen gaat. Daar kunnen eksters moeilijker bij.

Altijd prettig om lezen dat er nog mensen oog hebben voor wilde dieren.

Verontrustend is wel dat er nu een dodelijke ziekte rondwaart onder de egels: https://www.nu.nl/dieren/6057449/droge-periode-versnelt-verspreiding-dodelijke-egelziekte.html
Als je er overdag eentje ziet, probeer dan na te gaan of het verschijnselen heeft zoals in het artikel beschreven.

Usutu onder de merels, een longziekte die de meesjes treft, en nu dit weer.
dinsdag 16 juni 2020 - 22:39
minouke

Minouke

oei, dat ook nog!
Dit jaar heb ik er geen gezien, verleden jaar had ik er 3 die overwinterden in de tuin.
woensdag 17 juni 2020 - 07:04
Henk-Willem

Henk-Willem

Ik zie ze weer meer, een goed teken hoop ik!

Allemaal Beestjes

zaterdag 27 juni 2020 - 00:04
Henk-Willem

Henk-Willem

De kat (niet van ons) is ook verbaasd
zaterdag 27 juni 2020 - 00:06
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Zo te zien is het een foto die je overdag hebt genomen. Egels zijn nachtdieren.
'k Zou toch proberen te achterhalen waarom die zich overdag laat zien.

Is het dier op zoek naar water?
Naast minivijvertjes, hebben we hier lage drink-/badderbakjes staan.

Komt het eten te kort?
Tot we gaan slapen staat er hier een metalen bakje met kattenvoer buiten op een stenen tegel (kan net zo goed het metalen dekseltje van een bokaal groenten/fruit ... zijn). Als een dier komt eten, horen we het meestal wel. Wanneer we gaan slapen halen we het bakje binnen, om te vermijden dat we ratten voeren.

Is het dier ziek?
Zie vorige link.
zaterdag 27 juni 2020 - 01:36
minouke

Minouke

een egeltje gevonden met bloed aan zijn oogjes Wij hebben hem onder struiken, in hoog gras gelegd met een beetje kattenvoedsel en water.
zondag 28 juni 2020 - 08:08
minouke

Minouke

Het egeltje is gestorven
zondag 28 juni 2020 - 12:21
leerling

Leerling

Dat is jammer, Minouke.

Hoe hard het ook klinkt, ik zou het nu in een plastic zak stoppen en meegeven met het restafval. Als het gestorven is aan die onbekende ziekte, is het nu vooral proberen om verdere besmetting te voorkomen.
Op de plek waar je het neergelegd had, zou ik ook geen eten meer leggen. Opnieuw om te vermijden dat andere egels er ziektekiemen oplopen.

Mochten andere mensen ook zieke egels vinden, dan vind je op http://www.zoogdierenwerkgroep.be/zorgen/opvang-zoogdieren wat uitleg over wat je dan kan doen.
Op http://vogelbescherming.be/wild-dier-nood/adressen-contactgegevens vind je ook adressen en telefoonnummersvan opvangcentra in België.
Op http://www.egelbescherming.nl/dier-in-nood/adreslijst-egelopvangcentra/ vind je de gegevens voor Nederland. (Toch wel jaloers als ik zie hoeveel meer het er zijn.)
zondag 28 juni 2020 - 12:47
minouke

Minouke

Bedankt Leerling, zal ik dus doen.
Ik was van plan om na het eten naar het Natuurhulpcentrum Opglabbeek te rijden maar het zou toch niet geholpen hebben vrees ik. Zelfs was ik deze morgen gegaan want het is ook nog 1u rijden.
zondag 28 juni 2020 - 12:59
leerling
zondag 28 juni 2020 - 13:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon