menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beesten invasie

Ga naar meest recente reactie

phili

Phili

Hoi,
hoe zit dat bij jullie, merken jullie ook dat er ineens heel veel beesten zijn, het lijkt net of alles ineens vol zit,
bloedluis op appel
zwarte luizen op artisjok
wit schuim met larve in gele fucsia
groenige beestjes op rode bessen.
Daar gaat mijn theorie over bestrijding, wat heb je aan afrikanen als ze nog niet bloeien, of indische kers die de luis aantrekt als die nog boven de grond moet komen.
Maar na die warme en nu natte tijd lijkt het veel erger dan normaal.
groetjes catootje
dinsdag 15 mei 2007 - 02:10
Plantadvies

Plantadvies

Je hebt helemaal gelijk Catootje. We hebben ook zo mooi weer gehad. Wat ik altijd doe, is de mussen lokken met lekkere broodkruimels of vogelvoer. Het vogelvoer doe ik een minuutje in de magnatron, dan kiemt het niet meer in de tuin. Ik strooi net genoeg tussen de beplanting, zodat de vogels moeten zoeken naar meer. En tijdens hun zoektocht, stuiten ze dan mooi op wat luizen en andere diertjes. Dat scheelt een hoop en het is nog gezellig ook. 1 mus is zo brutaal, die eet een broodkortsje uit mijn hand.
dinsdag 15 mei 2007 - 04:24
phili

Phili

Hoi,
goede tip van die magnetron, ik strooi ook altijd voer omdat ik het idee heb dat ze dat net even lekkerder vinden dan m'n plantjes,maar er schiet dan van alles uit de grond wat ik liever niet heb, maar afgelopen week streek er op het voer een hele zwerm kauwen neer en dat is minder want voor je het weet zit het stik vol met die beesten.
Maar m'n kippetjes hebben een vrije uitloop achter gaas en daar zitten de vogeltjes gewoon te wachten tot het voertijd is en dan zoeken ze niet verder, maar toch bedankt het is te proberen.
groetjes catootje
dinsdag 15 mei 2007 - 04:47
Esem

Tekst aangepast

Esem

Plantadvies,
mag ik je verbeteren met te schrijven dat Broodkruimels zelfs zeer slecht is voor de vogels.
Daar zit namelijk niets in wat voor de vogels als voeding kan aanzien worden.
Ze eten er wel van maar krijgen geen voeding binnen.
Gevolg volle maag entoch gaan de diertjes achteruit, wegens gebrek aan de nodige stoffen die ze niet vinden in verkruimeld brood.
Beter de tweede optie vogelvoer.
En alleen in de wintermaanden.
We doen meer kwaad dan goed als we de vogels blijven doorvoederen tijdens de zomermaanden.
Gr Esem,
dinsdag 15 mei 2007 - 05:01
phili

Phili

Hoi esem,

nu ben ik het niet met je eens dat het slecht is de vogels voer te blijven geven, ik heb in een artikel gelezen dat de vogels vooral tijdens de periode dat ze met jonge zitten het extra voer heel goed kunnen gebruiken, je moet alleen geen vetbollen geven, maar zaden of fruit is een prima aanvulling op hun dagelijkse behoeften.
Daarbij zal een korstje brood ook wel mogen, ik neem aan dat ze geen hele broden voert, maar gewoon een korstje wat overblijft ofzo.
Maar misschien zijn er nog meer reacties want je moet niet alles klakkeloos aan nemen wat geschreven staat, dus we zijn benieuwd toch?
groetjes catootje
woensdag 16 mei 2007 - 05:28
Esem

Esem

catootje,
natuurlijk zijn er altijd wel menings verschillen,
maar ik blijf erbij dat vogels voederen in de zomer zelfs een slechte afloop kan hebben voor de jonge.
Want hun maagje is niet bestand tegen broodkrumels ,
Met als alle gevolgen vandien.
Ook nog een verkeerde opvatting over het drinken geven aan de vogels in de winter.
Een open bakje geeft voor de vogels aanleiding om zicht te gaan wassen,en vooral merels doen dat, en daarna vriezen de dieren een stille dood.
Gr Esem,
woensdag 16 mei 2007 - 06:26
corrielat

Corrielat

Nu moet ik je toch tegenspreken Esem, doe ik niet gauw he, maar als je fruitballen koopt dan pikken ze die voor zichzelf, waarna ze met nieuwe energie weer insecten zoeken voor hun jonkies, ze geven de jonkies geen zaadjes, zo is mij verteld, die theorie staat mij beter aan, alleen wie weet wat wijsheid is he, misschien is er op het forum nog iemand die jou stelling kracht bij kan zetten ik wil dan graag mijn mening bijstellen, (nou ja graag) ik vind vogeltjes lokken met voer wel leuk ook in de zomer.
woensdag 16 mei 2007 - 22:47
Esem

Tekst aangepast

Esem

corrielat,
je moet me tegenspreken als je voelt of denk of er een andere mening op na houd.
Maar hier schrijf je zelf. ik vind vogeltjes lokken met voer wel leuk ook in de zomer
Dus dit doe je voor jezelf omdat je het leuk vind en omdat je zo de vogels beter kan bewonderen.
Laat eens een dier vrij dat in gevangenschap groot is gebracht,die houden het niet lang vol in de vrije natuur.
Zo is het ook met vogels in de vrije natuur door ze heel het jaar door te voeden, rekenen ze op dit voedsel En als je dan stopt door een of andere reden zijn ze terug aangewezen om het zelf te zoeken,
met alle gevolgen van dien.
Voor mij mag iedereen vogels eten geven hoor,ik geef dit louter mee als tip.
Ik hou van de natuur.
Gr Esem,
donderdag 17 mei 2007 - 05:16
corrielat

Corrielat

En ik van jou
donderdag 17 mei 2007 - 05:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon