menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Katten

Ga naar meest recente reactie

hildavw

Hildavw

Mijn 3 naaste buren, links, rechts en achter, en hun buren. Ze beschouwen onze tuin als hun tweede verblijf, ik vind dat niet erg, maar, die 3 buren hebben geen of amper borders en ik wel. Dus dan weet je al wat het probleem is.
Ik wel ze niet echt wegjagen met allerlei producten.
Zijn er planten waarvan de katten echt niet houden en die ik in de borders kan zetten op de plaatsen waar ze hun "visitekaartje" achterlaten?
Dank voor jullie raad.
Hilda
woensdag 29 april 2020 - 12:31
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Hoi Hilda

Welke planten ze niet graag hebben weet ik niet maar wel dat ze dol zijn op Nepeta (kattekruid). Dus dat moet je dan zeker niet planten in de tuin.
En een goed middel ..... zelf een kat nemen, die jaagt de andere weg.
woensdag 29 april 2020 - 12:45
LT

LT

Ik gebruik "kattenschrik". Strooi dat af en toe tussen de planten en op gazon. Ze komen wel, maar "knoeien" bijna niet.
woensdag 29 april 2020 - 13:04
lilyboskat5

Lilyboskat5

Nu in de verkoop van het perkgoed, verkopen ze ook een plant, genaamd VERPISS DICH, Coleus canina 'Scardy Cat Plant'.
Deze ruikt niet lekker en houdt katten en konijnen weg.
woensdag 29 april 2020 - 14:13
minouke

Minouke

Staat zelfs al in de plantengids Lily maar blijkbaar wordt het hier nog niet verkocht in de webshop https://www.tuinadvies.be/plantengids/7493/plectranthus-caninus
woensdag 29 april 2020 - 14:20
LT

LT

Hoeveel van deze planten per ...vierkante meter? Is er dan nog plek voor iets anders?
woensdag 29 april 2020 - 16:26
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Lou, naar wat ik vind op internet wordt zo een plantje erg breed namelijk 60-90cm, dus 1 à 2 /m²
woensdag 29 april 2020 - 16:43
LT

LT

Chantal, bedankt
woensdag 29 april 2020 - 20:10
hildavw

Hildavw

Ik gebruik al "stop spray" van Aveve , maar daar storen de katten zich niet aan.
En die planten zijn eenjarigen, dus in de winter helpt dat dus ook niet.
Op verschillende plaatsen heb ik al gekruiste stokken of stukken net gelegd, maar dat krabben ze ook weg. Slimme katten hé!
donderdag 30 april 2020 - 11:11
satomi

Satomi

Maar Plectranthus caninus ( kattenschrik ) helpt wel. M'n moeder heeft ze een paar jaar achter elkaar 's zomers in de voortuin gehad waar anders altijd een buurkat zat te krabben. Eenmaal geplant heeft ze daar geen kat meer gezien, de hele zomer en herfst niet, totdat de vorst inviel.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.vreeken.nl/841000-kattenschrik&ved=2ahUKEwjswPDfiKTpAhWBLewKHf4PAVAQFjAYegQIAhAB&usg=AOvVaw0abtCPlsPHvOt9VNznSiBG
vrijdag 8 mei 2020 - 12:35
LT

LT

Satomi. Het proberen waard...
vrijdag 8 mei 2020 - 13:26
MarcelVdm

MarcelVdm

Dag Hilda,

In principe is iedere "stinkende" plant goed om katten te verjagen.
Je hebt ooievaarsbek, citroenmelisse, en tal van andere.

Je kan ook stekelige planten plaatsen of een grondbedekker waardoor het voor hen niet meer interessant is om hun behoefte te kunnen doen.

De beste remedie die ik ken is wijnruit, en dan liefst nog gier van wijnruit.
Wijnruit is een meerjarige mooie decoratieve plant met gele bloemen, met een sterke geur waar katten niet van houden.
Volgens meerdere Franse forums is gier van wijnruit nog efficiënter. Alleen moet je dan een jaartje wachten om voldoende plantdelen te kunnen oogsten.
De gier zou ook interessant zijn bij het verjagen van slakken, woelmuizen en -ratten en ander ongedierte.

Ook oppassen met de plant zelf, ze kan bij sommige mensen heftige reacties veroorzaken op de huid.

groetjes,
Marcel
maandag 11 mei 2020 - 12:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon