menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wormenhotel

Ga naar meest recente reactie

Morlo

Morlo

Ik denk er aan een wormenhotel te beginnen. Zij er al tuiniers die dit in de praktijk hebben gebracht ?
zondag 14 juli 2019 - 12:55
leerling
zondag 14 juli 2019 - 15:11
Morlo

Morlo

Dank voor uw reactie. Ik wil graag de wormenbak buiten plaatsen. Hoe doe ik dat met het deksel ? . Wel of niet perforeren ?
Ik las dat de bak gedeeltelijk zon zou moeten hebben. Nu lees ik dat donker het beste is. welke temperatuur kunnen de wormen het beste verdragen ?
maandag 15 juli 2019 - 12:16
leerling

Leerling

Als je de bak buiten gaat zetten, zou ik geen gaten maken in het deksel, tenzij je de bak onder een afdak kan zetten. Als het regent, krijg je waterinsijpeling en wordt de boel binnenin te nat. Ik zou dan wel een paar rijen verluchtingsgaten maken bovenaan in de wanden van elke bak. (De bakken wisselen, dus ze komen om beurten bovenaan te staan.)

Temperaturen tussen 15 en 25°C zijn ideaal.
Boven 30°C gaan de wormen dood.
Onder 10°C worden ze inactief en voeg je best geen eten meer toe.
Als het vriest, gaan de wormen ook dood.
Als de compostering goed verloopt, is het in de bak zelf warmer dan buiten. Daar hou je best rekening mee.
Als je binnen een plaatsje hebt, zijn de temperatuurschommelingen beperkter dan wanneer je de bak buiten zet.
maandag 15 juli 2019 - 23:26
Morlo

Morlo

Dank U voor het advies. Ik heb al veel over gelezen. Ik heb denk ik teveel keukenafval. Ook goed begrepen dat gewoon papier en licht versnipperd karton een goede aanvulling is, Ik ga de bakken in mijn plantenkas zetten gedurende de winter en begin de bak met mest van de boer. Daar heb ik grote aantallen wormen in gezien. Nogmaals dank voor het meedenken !
woensdag 17 juli 2019 - 12:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon