menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eikenprocessierups

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

We hebben een stel oudere eikenbomen en in eentje huist de eikenprocessierups.
Ik weet dat brandharen van die rups behoorlijk irritant kunnen zijn, maar zijn die rupsen echt schadelijk? Moet je die bestrijden?
woensdag 26 juni 2019 - 21:07
Tuinprins

Tuinprins

Daarover verschillen de meningen.

De brandharen kunnen, als ze in je ogen komen, leiden tot vervelende oogontstekingen.

De brandharen kunnen, als ze in je longen komen, leiden tot vervelende ontstekingen.

Een paar weken geleden kregen schoolkinderen in (ik geloof) Zwitserland ademhalingsproblemen toen ze de brandharen van de eikenprocessierups hadden ingeademd.

Over de jeuk die de brandharen veroorzaakt zal ik het maar niet hebben.

Probleem is dat die brandharen door de lucht gaan, dus ook als je niet direct met de nesten in aanraking komt kun je last krijgen van de aanwezigheid van de eikenprocessierups.

In mijn woonplaats worden de nesten in de bebouwde kom bestreden, met voorrang bij scholen, verpleeghuizen en drukke plekken zoals het station. De nesten worden behandeld als een soort chemisch afval en worden verbrand bij de afvalverwerking Rijnmond. In de krant stond afgelopen zaterdag een artikel over de eikenprocessierups waarin werd gezegd dat de brandharen 6 jaar lang overlast kunnen geven. Bij mij in de straat zie ik in 75% van de eikenbomen nesten van de eikenprocessierups. In de voortuin wat doen kan alleen met lange broek en lange mouwen anders onherroepelijk jeuk.

Bij jeuk op armen en benen: wassen met veel zeep en met een borstel over de plekken gaan waar het jeukt of scrubben. Daarna insmeren met anti-jeukcrème.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 27 juni 2019 - 06:33
lilyboskat5

Lilyboskat5

Plakband op de jeukplekken en eraf trekken, schijnt ook iets te helpen om de haren te verwijderen.
vrijdag 28 juni 2019 - 10:32
Carib

Carib

Wij hebben ook 2 grote zomereiken en in een er van zitten eikenprocessierupsen. Wij vermijden de boom gewoon en dat kan, want onze tuin is groot genoeg. Op zich zou ik het prettiger vinden als ze er niet zaten, maar er is kennelijk geen bestrijdingsbedrijf te vinden dat tijd heeft voor particulieren. Zelf bestrijden wordt ernstig afgeraden. Bovendien, als ik deze rupsen laat verwijderen, dan kom ik nog steeds iedere dag langs kilometers eikenbomen vol rupsen en meganesten, vlak naast het fietspad. Als je vraagt of het schadelijk is voor de bomen, dan valt me op dat er soms wel wat vraatschade te zien is aan een paar takken van een boom met een nest, maar net zo vaak is er aan de boom en het blad niets te zien. De boom lijdt er kennelijk niet echt onder.
vrijdag 28 juni 2019 - 18:57
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Bedankt voor jullie reacties.

Omdat de nesten dicht tegen de straat hangen, er hier veel fietsers en wandelaars komen en wegenwerkers een deel van hun materiaal vlak in de buurt hebben gelegd, ben ik toch maar eens gaan horen.

De brandweer verwijst naar de gemeente. De gemeente zegt dat het je eigen verantwoordelijkheid is en wijst naar een lijst van bestrijders. Maar zoals Carib al schreef, die laten allemaal weten dat ze geen nieuwe opdrachten meer aannemen wegens overbevraagd.
Iedereen raadt wel ten stelligste af om te proberen de rupsen zelf aan te pakken.

Ze zullen dus blijven hangen.

Misschien probeer ik het later op het jaar nog eens. Zoals Tuinprins al schreef, kunnen brandharen 6 jaar lang voor overlast zorgen. Misschien is er in de herfst tijd om oude nesten op te ruimen.

Ik heb ondertussen de wegenwerkers verwittigd.
Als iemand weet wat ik eventueel nog kan doen, dan hoor ik het graag.
Ik weet niet hoe zinvol het is om een bordje onder de boom te zetten met 'pas op, eikenprocessierups' op.

Aan de boom zelf zie ik niet meteen iets verontrustends.

De rupsen staan op het menu van heel wat andere dieren:
http://edepot.wur.nl/382736
https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=24456
Een extra argument om het wilde stuk tuin wild te houden en om het experiment verder te zetten om bloeiende 'onkruiden' in te zetten als bodembedekkers in delen van de rest van de tuin.

@Liliboskat5
Plakband op de jeukplekken en eraf trekken, schijnt ook iets te helpen om de haren te verwijderen.
En om welke haren gaat het dan precies?

Op tv zag ik onlangs een kort filmpje waar brandharen met een kleerroller werden verwijderd. Elders las ik dat je daar beter sterker spul, zoals duct-tape, voor gebruikt. Voor kledij die je niet op hoge temperaturen kan wassen lijkt me dat het proberen waard.
zaterdag 29 juni 2019 - 14:55
Carib

Carib

Als je weet dat er veel mensen in de buurt kunnen komen, zou ik er wel een bordje bij zetten. Onze boom staat gelukkig aan het eind van onze tuin waar niemand onverwacht kan komen. Er zaten overigens niet echt veel rupsen in en er is geen nest te zien.
Er wordt ook wel de tip gegeven om de nesten met haarspray of lijmspray in te spuiten, dan laten de haren niet los. Geen idee of het echt zinvol is.
zondag 30 juni 2019 - 22:47
leerling

Leerling

De reden waarom ik niet goed weet of ik zo'n bordje zou plaatsen, is dat ik zag dat mensen dan blijven stilstaan om het bordje te lezen en dan nog wat langer om het nest te zoeken. Dat lijkt me gevaarlijker dan wanneer ze er gewoon voorbij trekken.

Die lijmspray lijkt me wel wat, maar de nesten hangen gewoon te hoog.
maandag 1 juli 2019 - 00:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon