menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Extreme bladluis

Ga naar meest recente reactie

Irislisa

Irislisa

Goedemiddag,

Gister ontdekten wij een extreme vorm van bladluis (denken we) in de boom (een vlierbloesem boom) bij ons achter. Wij wonen in een bovenwoning en de boom staat in de tuin van onze onderbuurvrouw. Ons dakterras ligt dus direct naast de boom. Het is nu zo erg dat we nu niet buiten kunnen zitten, de ramen moeten dicht blijven want ze lagen in grote getalen dood op onze vensterbank. Ik denk echt dat het er duizenden zijn.
We hebben gister ook direct biologisch gif gekocht van Compo, maar dat lijkt (nog) niet te werken. Maar wellicht zijn we te ongeduldig. We kunnen ook niet overal bij, dus ik vraag me sowieso af of het voldoende is. Vooral omdat het zo extreem veel is.
Heeft iemand een tip wat echt snel werkt? Ik vind wel wat huis- tuin- en keukentips, maar omdat we nu niet buiten kunnen zitten en de ramen niet open kunnen doen dacht ik: wie weet zit iemand hier die positieve ervaringen heeft met een bepaald middel.

Groet!
donderdag 23 mei 2019 - 15:43
LT

LT

Met een sterke straal water spuiten.
donderdag 23 mei 2019 - 15:56
Irislisa

Irislisa

Ik heb de foto per ongeluk verwijderd (ik dacht ik upload een betere kwaliteit). Dus nogmaals.
En water heb ik inderdaad voorbij zien komen, maar lees ook veel dat dat een tijdelijke oplossing is?

Allemaal Beestjes

donderdag 23 mei 2019 - 15:59
molleke32

Molleke32

mijn rozen en jonge planten hebben er ook extreem veel last van.. ik spuit ze gewoon af met water.
donderdag 23 mei 2019 - 18:57
Tuinprins

Tuinprins

Wat je op de foto ziet zijn zwarte bonenluizen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_bonenluis


Het valt mij op dat er dit jaar zeer veel zwarte bonenluizen zijn (zie ze zelfs op fluitenkruid) en ook op dit forum zijn er redelijk wat meldingen.

Er af spuiten met water helpt maar ten dele. Vaak rollen de bladeren in waardoor je de luizen er met een waterstraal niet vanaf kunt spuiten.

Wat je kunt doen:

== gedeelte van takken waar luizen opzitten (voral de toppen van de takken) wegsnoeien en dan de waterstraal methode.
== biologische middelen (bijv. Spruzit van Ecostyle)
== chemische middelen


Gegroet, de tuinprins
donderdag 23 mei 2019 - 20:47
Dany

Dany

En als je er niets tegen doet wat is dan het uiteindelijke resultaat?
vrijdag 24 mei 2019 - 10:12
Polplastron

Polplastron

Het uiteindelijke resultaat hangt er vanaf hoe gezond de plant verder is. Een gezonde plant die op de juiste plek staat, kan best wat hebben. In dat geval is het uiteindelijke resultaat dat de mezen, heggenmussen en andere in je buurt goed te eten hebben en dat de "plaag" binnen een paar weken is opgelost en dat toekomstige uitbraken meteen onder de knoet worden gehouden.

Mijn rozen zitten ook goed vol; de mezen zijn gelukkig!
vrijdag 24 mei 2019 - 15:28
Dany

Tekst aangepast

Dany

Het uiteindelijke resultaat hangt er vanaf hoe gezond de plant verder is. Een gezonde plant die op de juiste plek staat, kan best wat hebben. In dat geval is het uiteindelijke resultaat dat de mezen, heggenmussen en andere in je buurt goed te eten hebben en dat de "plaag" binnen een paar weken is opgelost en dat toekomstige uitbraken meteen onder de knoet worden gehouden.

Dat is goed nieuws.
Dus de ideale oplossing tegen allerlei luizen is gewoon niks doen en over laten aan de natuur.
Momenteel heb ik ook wat planten die vol zitten met luizen en het is me al opgevallen dat er ook veel lieveheerbeestjes op zitten en ik heb ook veel mezen die bij mijn gebuur wonen.
vrijdag 24 mei 2019 - 18:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon