menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Zijdehoen & kat

Ga naar meest recente reactie

KipSib

KipSib

Hallo iedereen

Wij wonen in een kat-rijke omgeving en hebben zelf 3 katten.

Graag zouden we achteraan de tuin, tussen de garage & colstrop, een plekje maken om zijdehoentjes in te huisvestigen. Het is een rechthoekig stuk van 14 m^2 dat reeds is afgezet met een poortje (daar ze er vroeger een moestuintje hadden en de hond er niet bij mocht komen)

Mijn vraag is, hoeft dit ook overdekt te worden?
We zouden de zijdehoentjes graag laten loslopen in de tuin als we er zijn & in hun kippenren wanneer we niet thuis zijn. Maar we zitten te denken aan al die katten. Zien zij de zijdehoentjes als prooi? (door hun klein gestalte)
Een "dak" zal zeer onpraktisch worden om te installeren en we hadden er graag nog wat groen in geplant ook..

We wonen in de stad, dus zeker niet in de omgeving van marters of vossen, en echte vliegende roofdieren komen ook amper/niet voorbij.

Zijn er mensen met enige ervaring rond dit onderwerp?

Fijne groeten
KipSib
zondag 5 mei 2019 - 09:43
LT

LT

De ren met gaas overdekken, misschien een optie...
zondag 5 mei 2019 - 09:45
Polplastron

Polplastron

Ik heb hier Barnevelder krieltjes die ook regelmatig loslopen. De katten van de buurt wandelden hier regelmatig ook door de tuin, maar leken zich niet veel aan te trekken van de kipjes.
Het zal misschien wat van kat tot kat afhangen? Hier kwamen, voordat we ons hondje hadden, dagelijks toch zo'n 4-tal katten door de tuin...
zondag 5 mei 2019 - 10:29
Tuinprins

Tuinprins

Ik zou een net over de ren doen (zoals ze soms ook over fruitstruiken doen). Deze netten zijn niet al te duur en gemakkelijk zelf te doen (het net kun je bijvoorbeeld vastzetten met tie wraps).

Bij zijdehoenders heb je de krielvariant maar ook een type dat als 'groot' wordt omschreven. Of een kat een zijdehoen pakt weet ik niet, hangt misschien ook af van de honger van de kat (huiskatten worden doorgaans goed gevoerd) en de grootte van de kip. Ik weet niet in wat voor soort wijk je zit maar waar ik woon (buitengebied Midden Brabant, NL) kun je geen kippen houden zonder een goed afgemaakte ren anders vallen de kippen ten prooi aan vos, sperwer, havik etc. Vossen komen tegenwoordig ook gewoon in woonwijken en kunnen zelfs in steden leven (Londen heeft inmiddels een flinke vossenpopulatie).

Dus wil je kippen houden dan moet de behuizing in orde zijn. Tegen roofvogels afdekken met een net. Om de vos buiten de deur te houden moet de 'omheining' minimaal 2 meter hoog zijn en moet minimaal 30 centimeter in de grond zitten anders graaft de vos er onder door. Andere optie is om de kippen iedere avond op te sluiten in een veilig nachthok en 's morgens weer naar buiten te doen.


Gegroet, de tuinprins
zondag 5 mei 2019 - 11:12
minouke

Minouke

Katten lijken zelfs schrik te hebben van kippen maar het groot probleem zijn marters en vossen.
zondag 5 mei 2019 - 14:30
Roeli

Roeli

Zijdehoenkrieltjes zijn wel heel klein hoor. Ik zou het niet vertrouwen. Maar de "grote "zijdehoen is ook maar klein. Barnevelderkrielen zijn echt behoorlijk groter.
Beslist de ren overdekken. Alleen los laten wanneer je er zelf bij bent.
zondag 5 mei 2019 - 22:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon