menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Hommels compostbak

Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

Kunnen hommels een nest hebben in een compostbak? Ik ben juist bezig geweest aan de 2 bakken heb het een beetje omgeschept en water gegeven.. Weet niet eens als ik goed bezig ben maar daar gaat het nu niet om... Ineens vliegen en hoor ik hommels en niet maar 1 of 2. Ik heb er 6 gezien maar het klinkt alsof er veel meer zijn.. Kan het dat hommels zich nestelen in een compostbak?
maandag 29 april 2019 - 14:54
leerling

Leerling

Zou best kunnen.

Als het mogelijk is voor jou, zou ik die ene bak tot de late herfst met rust laten. Hommels (buiten de koningin) leven maar 1 jaar.

Eventueel kan je volgend jaar (late winter, vroege lente) in de buurt van de compostbak een andere nestgelegenheid aanbieden. Dat kan je eenvoudig zelf maken. Zo bv. https://www.zadenbibnoordlimburg.be/hommelpot-maken/
Als je aan nestmateriaal van muizen kan geraken (dierenwinkel, amfibieënwinkel...), dan is dat ideaal. Hommels gebruiken dikwijls oude muizennesten.
maandag 29 april 2019 - 21:14
Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

Ik kan de bak wel laten voor wat het is. Maar als ik er te veel last van ondervind ga ik wel contact opnemen met een imker.. Het n'est bevindt zich ook kort op de plaats waar we buiten spelen en eten.. Ik schat de grote van onze tuin maar op een meter of 7...
dinsdag 30 april 2019 - 06:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon