menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

'n pleidooi voor wespen

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Gisteren in het nieuws: de brandweer kan de aanvragen om wespennesten te verdelgen niet volgen.

Ik begrijp dat er goede redenen kunnen zijn om een wespennest te verwijderen: een gazon waar jonge kinderen spelen, nest in de buurt van iemand die echt allergisch is aan wespengif.
Verder kom ik niet.

Waarom in andere gevallen geen brochure uitdelen om mensen uit te leggen:
- hoe nuttig die beestjes zijn: een nest kan meer dan duizend andere, dikwijks schadelijke, insecten opruimen - per dag.
(scheelt enorm in schade - en in het gebruik van pesticiden)
- dat een nest maar 1 jaar wordt gebruikt
- dat een nest vergassen ook de koningin doodt
- dat, met uitzondering van de koningin, wespen maar 1 jaar leven
- hoe je steken kan vermijden
(beestjes met rust laten, zoetigheden afdekken - een bierviltje/aluminium-/vershoudfolie... met een rietje erdoor helpt al veel)
- dat vergast worden niet meteen een diervriendelijke dood is
(in zoverre dood gemaakt worden ooit diervriendelijk kan zijn)

Zoek je eens even naar 'wespen nuttige dieren', voor je de brandweer belt?
maandag 30 juli 2018 - 00:54
Joukje Smeding
maandag 30 juli 2018 - 11:20
kriestien

Kriestien

Tijdens het keren van de composthoop ontdekte ik een zwerm wespen, als ik de hoop weer gewoon dicht doe zullen die dan volgend jaar spontaan weg zijn of moet ik iets anders doen ?
maandag 30 juli 2018 - 15:27
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Die wespennest (geen zwerm) zal volgend jaar spontaan weg zijn.

Ik zou die wespennest niet terug dicht doen maar uit de buurt blijven.
maandag 30 juli 2018 - 16:11
leerling

Leerling

Al naar verwezen bij een topic over hoornaars, maar hier ook op zijn plaats:
het UZA heeft nu een behandeling tegen wespenallergie die maar 2,5 uur duurt: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/08/01/wespenallergie-op-enkele-uren-tijd-behandeld-in-uza/

@Kriestien
Bedoel je met 'een zwerm' dat je een nest verstoord hebt, of dat er veel wespen zaten?
Als je een wespennest verstoort, inderdaad niet zelf proberen te herstellen. Die beestjes begrijpen niet dat je misschien goede bedoelingen hebt.
Als er veel wespen zaten, dan lagen er misschien dingen op je compost die voor hen aantrekkelijk waren? (Vlees of visafval, insecten, spinnen... Als het laatste broed in hun nest al is uitgekomen, wat met dit uitzonderlijk weer best kan, kunnen ze nu ook al op zoek zijn naar zoetigheden, zoals fruitresten.)

Een wespennest wordt maar 1 jaar gebruikt door wespen. Vermoedelijk willen ze op die manier infecties door mijten en dergelijke tegen gaan.
vrijdag 3 augustus 2018 - 15:21
Roeli

Roeli

Vorig jaar had ik een wespennest in de muur bij het terras. We zijn gewoon een stukje opgeschoven en hebben er helemaal geen last van gehad.
Maar een paar jaar geleden zat er een nest in de muur en die sukkels kwamen de kamer in plaats van dat ze naar buiten gingen. Dat ging me echt te ver. ik kon niet eens meer bij mijn computer zitten. Toen heb ik toch maar iemand laten komen. Dat was huisvredebreuk.
vrijdag 3 augustus 2018 - 21:53
kriestien

Kriestien

Ik heb de composthoop weer dichtgemaakt (Gelukkig niet gestoken door een wesp). Er vliegen nu redelijk wat wespen rond maar ik laat die nu met rust en hoop dat ik er volgend jaar geen meer heb. Het is een beetje vervelend als we op het terras zitten maar toch eerst liever zonder gif proberen.Bedankt voor jullie reacties !
vrijdag 3 augustus 2018 - 22:51
leerling

Leerling

@Roeli
Jammer wel, maar dat begrijp ik.
Waarschijnlijk was de uitgang naar buiten verstopt geraakt en hebben ze een nieuwe weg gezocht.
Heel mooi dat je die andere hun gang hebt laten gaan.

@Kriestien
Normaal gaan wespen pas mid- tot eindaugustus op zoek naar zoets. Dit jaar zijn ze vroeger, waarschijnlijk omdat er te weinig eten te vinden is voor een volgend broed.

Staat je composthoop in de buurt van je terras? Dan kan je proberen resten van fruit of andere zoete dingen niet meer op je compost te gooien (eventueel in een gesloten emmer bewaren tot later, maar het zal gaan gisten en stinken) of de hoop af te dekken met bruin karton (kan je laten liggen, zal mee verteren) of desnoods met plastic (in de late herfst weer verwijderen, anders riskeer je stukjes plastic tussen je compost te krijgen).
Als je dicht bij huis composteert, is een gesloten compostvat misschien een betere keuze.
Compost trekt altijd heel wat diertjes en dieren aan. Zelfs zonder wespenest in de onmiddellijke buurt, zullen er wespen uit de verre buurt op af komen. Met een gesloten vat heb je minder ongewenste bezoekers.

Voor de rest: etenswaren en glazen of blikjes met zoete drankjes of alcohol afdekken.
(Als er wespen in de buurt zijn, gebruik je best een glas of desnoods een rietje i.p.v. uit blikjes te drinken. Een wesp die in een blikje gekropen is, zie je nl. niet. Uitkijken met alcohol drinken via een rietje. Je wordt er sneller dronken door.)
Eens een wesp weet waar er wat te eten viel, zal die nog een hele tijd die plek komen inspecteren in de hoop op meer.

vrijdag 3 augustus 2018 - 23:51
Debusse Claudine

Debusse Claudine

Ik ben het volledig met U eens,laat die dieren met rust tenzij te storend.Ze hebben hun nut in de natuur en zijn prima bestuivers...
zondag 5 augustus 2018 - 12:37
babsieNancy

BabsieNancy

Ik moest vorige zomer ook een nest uit noodzaak laten weghalen,ze hadden een nest onder de wortels van Hortensia .Als er toch een wesp ontsnapt komen ze het jaar erop terug met een gans leger.
De imker komt ze graag halen met nest en al en geeft ze een ander plaats in de natuur


zondag 5 augustus 2018 - 18:25
leerling

Leerling

@Babsie
Wespen gebruiken een nest maar 1 jaar
Alleen de koningin overleeft de winter.
Als er een wesp ontsnapt bij het verwijderen van een nest, zal die geen nest meer hebben en gewoon wat eerder dood gaan.

Imkers zullen met plezier een bijenzwerm komen halen. Voor hen is dat een waardevol nieuw volk.
Een wesp is geen bij.
Misschien zijn er imkers die tegen vergoeding wespennesten komen verwijderen, maar dat gaan eerder uitzonderingen zijn.

Ik heb nog nooit gehoord van een wespennest dat verplaatst wordt. Verwijderd en elders vernietigd wel.
M.i. kan je een wespennest geen andere plaats in de natuur geven. Wespen zijn gewend naar de plaats te vliegen waar hun nest is. Dat verplaats je niet eventjes.
zondag 5 augustus 2018 - 18:59
babsieNancy

BabsieNancy

Mijn schoonzoon zijn nonkel is imker en die heeft onze zichtbare nest aan de dakgoot meegenomen Onbeschadigd verplaats .
Om zoiets uit mijn duim te zuigen ben ik al te oud hoor
zondag 5 augustus 2018 - 20:15
babsieNancy

BabsieNancy

Btw wij zijn 3 jaar geleden naar Mexico geweest en daar hebben we de fauna en flora gelezen over de Honingwesp.
Boeiend
zondag 5 augustus 2018 - 21:34
Roeli

Roeli

Babsie, ik heb een vraag.
Zat dat wespennest nu onder de wortels van een hortensia, of aan de dakgoot. ?
zondag 5 augustus 2018 - 22:03
leerling

Leerling

@Babsie
Ik wil best geloven dat een imker een wespennest wil verwijderen voor familie of tegen betaling.
Dat het nest onbeschadigd verplaatst is, is wat moeilijker. (Als dat nest aan de dakgoot vastzat, kan je het alleen onbeschadigd weghalen als je een deel van de dakgoot meeneemt.)

Weet je nog hoe het nest eruit zag? Wanneer (welke maand en als het kan ook het jaar) hij het verplaatsts heeft? Naar waar hij het verplaatst heeft? En wat er achteraf van het nest geworden is?

Het is niet mijn bedoeling je verhaal in twijfel te trekken, maar wat meer info kan anderen misschien helpen betere keuzes te maken.

Honingwespen kende ik nog niet. Een snelle blik op Internet leert dat ze honingwespen worden genoemd, omdat ze, zoals honingbijen, hun larven voeden met stuifmeel en nectar. Ik vind niet meteen terug dat ze ook echt honing maken?
Ze schijnen vooral in woestijnachtige gebieden te leven in Afrika, en in Noord- en Zuid-Amerika.
't Is momenteel kurkdroog, en de klimaatopwarming belooft weinig goeds, maar laat ons hopen dat de woestijnvorming niet tot hier rijkt.
maandag 6 augustus 2018 - 00:14
babsieNancy

BabsieNancy

Goh ik moet u teleurstellen da weet ik allemaal niet meer.
Iedereen zijn job en Hobby .En ik zal eens zoeken op internet,kgeloof wel dat ze honing geven maar die zou giftig zijn.
Geniet van je dag ,ga ik ook doen
maandag 6 augustus 2018 - 09:11
babsieNancy

BabsieNancy

En roelie het waren 2 nesten klinkt misschien verwarrend
maandag 6 augustus 2018 - 09:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon