menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Natuurpunt

Ga naar meest recente reactie

Pouketie01

Tekst aangepast

Pouketie01

Dat noemt zich dan voorzitter van Natuurpunt!
Illustratiebeeld.
iStock Illustratiebeeld.
De voorzitter van Natuurpunt Knokke-Heist heeft zich de woede van burgemeester Leopold Lippens op de nek gehaald met enkele dieronvriendelijke uitspraken. In een mail dreigt hij ermee honden af te knallen die rondlopen in de Zwinduinen en Polders. “In tijden van terreurdreiging ermee dreigen om mensen en dieren af te schieten, is absoluut onaanvaardbaar”, stelt Lippens.
Het bewuste mailtje van Stefaan Brinckman werd enige tijd geleden al verstuurd naar verschillende mensen van de milieuraad in de kustgemeente. In de mail is de voorzitter van Natuurpunt van Knokke-Heist bijzonder scherp en duidelijk. ’Graag tegen volgend weekend dus de mogelijkheid om een of meer van die honden te kunnen afknallen, dan halen ‘we’ de pers en is dit probleem voor enige tijd opgelost, of moet ik m’n scalpels meenemen”, is één van de meest opvallende passages.
De reden voor het schrijven was volgens Brinckman een aanvaring met enkele hondenbaasjes die zich niet aan de regels houden en met hun viervoeters gaan wandelen in verboden zones. Ook de vele hondenpoep was een doorn in het oog voor de voorzitter van Natuurpunt.
Burgemeester Leopold Lippens (Gemeentebelangen) kreeg de mail ondertussen te zien en reageert onthutst. “Ik vind dat de voorzitter van Natuurpunt er wel een zeer eigenaardige mening op na houdt die niet door de beugel kan. In tijden van terreurdreiging ermee dreigen om mensen en dieren af te schieten, is absoluut onaanvaardbaar. Knokke-Heist is een diervriendelijke gemeente en dat zal zo blijven”, aldus Lippens.
Bij Natuurpunt Vlaanderen willen ze eerst de bewuste mail nalezen alvorens uitspraken te doen. “Wij waren nog niet op de hoogte”, zegt woordvoerder Hendrik Moeremans.
vrijdag 13 juli 2018 - 16:54
minouke

Minouke

Die zijn zot aan het worden..... het succes stijgt naar hun hoofd.
vrijdag 13 juli 2018 - 19:50
LT

LT

Tja, die hebben zeker niets anders te doen...Ik ken ook zo'n "natuurvriend"...Alleen (milieuvervuilend) in zijn zuiperige "kever" naar de Pyreneeën....Om daar alles plat te trappen, omdat ie die roofvogel toch maar op de foto krijgt....
vrijdag 13 juli 2018 - 20:29
Roeli

Roeli

Toch beter een foto dan een kogel.
vrijdag 13 juli 2018 - 22:07
Tuinprins

Tuinprins

Is het niet vreemd dat mensen zich geen zorgen maken over de schade die honden aanrichten in bossen? Regelmatig komt het voor dat honden jonge reekalveren te grazen nemen en als de hondeneigenaren worden aangesproken op hun loslopende hond dan krijgt men vaak als antwoord "mijn hond bijt geen andere dieren". Ik kan de frustratie van die man van Natuurpunt goed begrijpen net zoals ik de tuinier goed kan begrijpen wiens tuin door de buurtkater wordt gebruikt als kattenbak.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat men honden of katten moet doden als die in bossen loslopen of andermans tuinen komen. Maar soms kun je gefrustreerd raken en dan zeg of schrijf je dingen die je beter niet had kunnen zeggen of schrijven. Maar de frustratie is invoelbaar.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 14 juli 2018 - 05:56
Pouketie01

Pouketie01

“Ik ga natuurlijk niet écht honden afknallen”
VOORZITTER NATUURPUNT NEEMT WOORDEN TERUG NA BOZE MAIL AAN MILIEURAAD
MATHIAS MARIËN 14 juli 2018 02u26
DEEL VIA FACEBOOK TWEET
Hier, in Park 58, mag wel gewandeld worden met honden. Maar ook waar het niet mag, gebeurt het, en dat stoort de voorzitter.
Benny Proot Hier, in Park 58, mag wel gewandeld worden met honden. Maar ook waar het niet mag, gebeurt het, en dat stoort de voorzitter.
KNOKKE-HEIST De voorzitter van Natuurpunt Knokke-Heist heeft zich de woede van burgemeester Leopold Lippens op de hals gehaald met enkele uitspraken. In een mail dreigt hij ermee honden af te knallen die rondlopen in de Zwinduinen en Polders. “Onaanvaardbaar in tijden van terreurdreiging”, stelt Lippens.
Het bewuste mailtje van Stefaan Brinckman werd enige tijd geleden al verstuurd naar verschillende mensen van de milieuraad in de kustgemeente. In de mail is de voorzitter van Natuurpunt van Knokke-Heist bijzonder scherp en duidelijk. ’Graag tegen volgend weekend de mogelijkheid om één of meer van die honden te kunnen afknallen, dan halen ‘we’ de pers en is dit probleem voor enige tijd opgelost, of moet ik m’n scalpels meenemen’, is één van de meest opvallende passages. Brinckman schreef de mail naar eigen zeggen na een aanvaring met enkele hondenbaasjes die zich niet aan de regels hielden en met hun viervoeters steevast wandelen in verboden zones. Ook de vele hondenpoep in parken en het Zwin is een doorn in het oog voor de voorzitter van Natuurpunt.
Boodschap duidelijk
Burgemeester Leopold Lippens (Gemeentebelangen) kreeg de mail te zien en reageert onthutst. “Ik vind dat de voorzitter van Natuurpunt er wel een zeer eigenaardige mening op na houdt die niet door de beugel kan. In tijden van terreurdreiging ermee dreigen om mensen en dieren af te schieten, is absoluut onaanvaardbaar. Hij zette bovendien tientallen mensen in kopie bij het versturen van zijn mail”, aldus Lippens. Stefaan Brinckman beseft ondertussen dat zijn uitspraken ‘ongelukkig’ waren. “Maar nu is de boodschap wel aangekomen. In het verleden probeerde ik al op verschillende andere manieren mijn ergernis duidelijk te maken. Zonder resultaat. Voor de duidelijkheid: ik zou nooit een hond neerschieten. Ik heb er zelf twee en ben dus zeker geen hondenhater”, aldus Brinckman. Toch doet de inhoud van het mailtje de wenkbrauwen fronsen. Zo staat er letterlijk te lezen ‘of de mogelijkheid bestaat een riot gun te lenen om eindelijk een deftig statement te maken tegen de ongeletterde, onbeschofte hondenbezitters in de Zwinduinen en Polders’. De voorzitter nuanceert nu die bewoording. “Nogmaals: dat was zeker niet letterlijk bedoeld. Ik was het die bewuste dag gewoon even beu en wou dat duidelijk maken. Als er borden staan dat er niet met honden mag gewandeld worden, waarom houden mensen zich daar niet aan?”, zegt Stefaan.
Afstand van uitspraken
Voor burgemeester Leopold Lippens maakt dat weinig verschil.
”Knokke-Heist is een diervriendelijke gemeente en dat blijft zo. Ik wil dan ook uitdrukkelijk afstand nemen van deze vreemde mail”, verklaart de graaf. Natuurpunt Vlaanderen reageerde gisteren sereen op de heisa. “De ironie in Stefaans mail is duidelijk verloren gegaan. Zijn bedoelingen waren zeker niet slecht. Hij meende het niet, dat heeft hij ons ook op het hart gedrukt”, zegt communicatieverantwoordelijke Joris Gansemans.
zaterdag 14 juli 2018 - 08:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon