menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Roofvogel

Ga naar meest recente reactie

Kleinedikken

Tekst aangepast

Kleinedikken

Gisteren om 16u zat ik rustig in mijn tuintje wat te lezen, toen een mus op de schutting landde met de bedoeling wat koekkruimels in te pikken .
Plots viel er van grote hoogte een roofvogel als een baksteen naar beneden, greep de mus, remde z'n val af, smakte tegen de grond en vloog vervolgens weg met zn prooi. Ik kon de wind van zijn vleugels voelen.
In enkele seconden was hij al zo'n 200m ver. Het betrof een relatief grote vogel, Formaat ekster, maar met een lichtbruin gespikkeld verenkleed.Ik vermoed een sperwer of een kiekendief. Het is de eerste keer dat ik zo'n vogel van zo dichtbij zie. Dit speelde zich af op een afstand van anderhalve meter.Doordat dit zo snel ging en zo dichtbij was ik toch flink geschrokken en had medelijden met dat musje. Later op de avond zag ik nog zo'n roofvogel rondcirkelen op een 30 m hoogte. Vlak in mijn buurt is er een gemeenschapsbosje en wat verder een speelpark. Zou het kunnen dat iemand met opzet zo'n roofvogels uitgezet heeft of kweekt om de recente duivenplaag in te dijken?
Sedert de boompjes wat groter zijn, stikt de buurt van de enorm dikke duiven die alles onderschijten en behoorlijk wat lawaai maken.

Ik heb een katje dat met haar 3.5kg wel wat op een jong konijn lijkt. Hopelijk zie ik haar op een dag niet door de lucht vliegen. Zou zo'n roofvogel katten pakken?
Sorry, maar ik ben nogal een piekeraar.

woensdag 20 juni 2018 - 10:34
Tuin Dina en Dany

Tekst aangepast

Tuin Dina en Dany

Ja is waarschijnlijk een Sperwer, had hij een grijze rug. Heb ik ook al in onze tuin gezien twee weken geleden. Dat zijn waarschijnlijk ook houtduiven die nemen momenteel met grote aantallen toe, eten graszaad en kakken dit dan idd overal uit. Een vriendin heeft zelfs een roofvogel een stadsduif zien opeten in haar tuin aan de Elizabethlaan. Nee hoor ze vangen geen poezen. Jammer dat musje er zijn er al zo weinig.
woensdag 20 juni 2018 - 12:09
Kleinedikken

Tekst aangepast

Kleinedikken

D&D, bedankt voor de toelichting.
idd jammer van dat musje.
Als kind vond ik ooit een aangeschoten kauw. Mijn vader kon heel erg goed met vogels om en heeft de vleugel gespalkt.. En een grote kooi gebouwd op het terras. Dat beest werd zo tam dat hij lang nadat hij terug kon vliegen steeds terugkwam naar zijn hok. Vaak liep hij dan in huis rond
Tot groot ongenoegen van mijn grootmoeder, die hem als hij voor de voeten liep voorzichtig opschepte met haar voet en hem een zetje gaf. Dan werd ie boos en pikte in haar hielen.
Elke dag als mijn vader thuis kwam van zijn werk ging die op zn hoofd zitten tot hij van zn fiets stapte en liftte zo mee naar binnen. Een jaar later had hij een vrouwtje gevonden en kwam steeds minder naar huis, totdat hij op een dag helemaal wegbleef.
(De kauw, niet mijn vader )

Vogels worden vaak als minder intelligent dan zoogdieren beschouwd,, maar als je ze van dichtbij volgt kom je toch tot andere gedachten.
woensdag 20 juni 2018 - 13:22
Tuin Dina en Dany

Tuin Dina en Dany

Ja dat is ook zo, maar ook de kauwen nemen in aantal toe. willen alle schoorstenen benestelen. Ook eksters nemen in aantallen toe door dat er niet meer op gejaagd word zoals vroeger. drie weken geleden heeft een koppel eksters ons merelnest uit de klimophaag uit geroofd, ben als een speer naar buiten gerend en heb ze alle 4 kunnen redden en heb ze naar het vogelasiel gebracht in Raversijde, want met een poes in de tuin schiet dat ook niet op
woensdag 20 juni 2018 - 13:37
Tuinprins

Tuinprins

Ja mensen, de natuur is hard. En hoeveel vliegen en muggen hebt U vandaag doodgemept?
woensdag 20 juni 2018 - 19:21
pplakke

Pplakke

ik vind hier ook wel af en toe pluimen en soms hele dode vogels die gevangen zijn. heb ze al wel eens zien vliegen en van ver op een tak zien zitten.nu deze winter zat er 1 op een dode stronk in de zon. dat is wel de eerste keer dit was op 50 m van huis en dus goed te zien.ik heb er een foto van. enkel is mijn fototoestel niet zo een goede zoemer dus lage kwaliteit.maar post hem toch maar even




nog een zoom weet niet of dit beter zichtbaar is

woensdag 20 juni 2018 - 20:30
Roeli

Roeli

Hier zie je ze dagelijks. Een eindje verderop was vanmiddag weer een tortel de pineut.
Duiven zijn ook zo vreselijk traag met opvliegen. Merels, spreeuwen en ook musjes zijn veel wendbaarder. Dus moeilijker te pakken.
woensdag 20 juni 2018 - 21:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon