menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Egel valt kip aan!

Ga naar meest recente reactie

Polplastron

Polplastron

Goeiemorgen allemaal,

Vannacht zijn we hier wakker geworden van een luid kakelende kip.
Bij nader onderzoek met de zaklamp, bleek het dat een egel in de kippenren was geraakt (Hoe?!) en een kip vasthad. De kip lag een heel stuk buiten het hok, dus ik heb een sterk vermoeden dat die egel haar heeft vastgepakt en helemaal naar buiten heeft gesleurd.

Dadelijk ga ik naar de dierenarts want ze is nog alert, maar lijkt niet meer te kunnen lopen. Ik zie niet meteen grote wonden o.i.d.

Dit is de eerste keer dat ik zoiets meemaak, maar blijkbaar zijn er nog gevallen bekend, leert Google me.

Niet meteen een vraag dus, maar gewoon even een kort verhaal om mijn complete verbazing te verwerken!

Groeten,
Pol
dinsdag 19 juni 2018 - 08:07
Pouketie01

Pouketie01

Oei nog nooit gehoord!
Succes met de kip, hoop dat die het overleeft.
dinsdag 19 juni 2018 - 08:44
Marei

Marei

Zou de kip misschien vastgegrepen kunnen zijn door de stekels van de egel?
En toen de egel er vandoor wilde gaan misschien ongewild meegesleurd zijn?
We zijn benieuwd naar het welzijn van de kip!
dinsdag 19 juni 2018 - 10:57
Pouketie01

Pouketie01

Op internet gevonden:

Een tijdje geleden zijn onze zijdehoentjes (toen 5 maanden oud) 's nachts door iets aangevallen, maar hebben de aanval overleefd. 's morgens lag het ganse hok vol witte pluimen... Vannacht ( ze zijn nu 6 maanden) opeens hels kabaal in het kippenhok... Ik vlieg naar beneden loop naar de kippen en zie in het donker dat er precies iets aan één van de kippen hangt... Ik terug naar binnen om een zaklamp te zoeken, terug naar buiten en wat blijkt. Een gruwelijke egel heeft mijn kip bij haar achterpoot vast en laat zich ook helemaal niet afschrikken door mijn aanwezigheid!!! Kip in pure paniek, ik ontzet, andere kip in shock... Gelukkig de egel eraf gekregen en kippen in hun hok opgesloten... Hopelijk sterven ze nu niet van de stress... Hoe hou ik die egel nu weg???
Even ter verduidelijking... Onze kippen zijn dus echt geen kuikens meer hè!!!!
dinsdag 19 juni 2018 - 11:35
Polplastron

Polplastron

Even ter verduidelijking... Onze kippen zijn dus echt geen kuikens meer hè!!!!


Hier hetzelfde! Onze kippen zijn dan wel krielen, maar onze haan durft echt wel beesten aan die twee keer zo groot zijn, maar gisteren ... zat hij gewoon op zijn stok (Kippen zien helemaal niets in het donker, dus veel kón hij niet doen hé).

Ik ben vanmorgen naar de dierenarts geweest. De kip heeft een spuit met ontstekingsremmers gekregen en zit nu in quarantaine. Gezien ze voorlopig nog niet loopt is het zaak om de vleesvliegen er af te houden. Ze ligt namelijk al snel in haar eigen uitwerpselen en daar zaten vanmorgen al eitjes van deze vliegen in!

Koesteren en verplegen dus! De kip zit ... intussen ... jawel, in onze woonkamer! (Als mijn vrouw vanavond thuiskomt, ...)

Groeten,
Pol
dinsdag 19 juni 2018 - 13:05
Pouketie01

Pouketie01

Ja, Pol, er gaat er straks eentje niet zo happy zijn maar het beestje moet nu alle zorgen krijgen.
Succes ermee!
dinsdag 19 juni 2018 - 14:00
Polplastron

Polplastron

Ja, Pol, er gaat er straks eentje niet zo happy zijn maar het beestje moet nu alle zorgen krijgen. Succes ermee!

Als je straks een topic ziet verschijnen "Vrouw valt man aan!", dan weet je hoe het hier gelopen is hé!
dinsdag 19 juni 2018 - 14:10
Pouketie01

Pouketie01

Haha, grappig Pol!
dinsdag 19 juni 2018 - 14:11
Tuinprins

Tuinprins

Mijn broer heeft dat in het verleden 2 keer meegemaakt. 1 keer was de kip zo toegetakeld dat die moest worden afgemaakt, de andere keer had die kip lichte verwondingen en heeft zich hersteld.

Is al flink wat jaren geleden en tegenwoordig heeft hij een kippenren die zowel egel- als vossenproof is. Zonder een zeer solide kippenren is het hier in Midden Brabant (NL) onmogelijk om kippen te houden vanwege vos, egel en diverse roofvogels.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 19 juni 2018 - 15:04
lentemode

Lentemode

Tof dat je dit met ons deelt...
Ook ik ben compleet verbaasd, nooit van gehoord...

En ja, op sommige plaatsen ben je best creatief ondernemend om je kippen uit de klauwen van heel wat onheil te redden, wil je van kakelverse eikes kunnen genieten...
Om het hierbovenstaand lijstje uit te breiden: steenmarters zijn ook geen goede kippenburen.
dinsdag 19 juni 2018 - 15:29
Carib

Carib

Ik kijk nergens meer van op. Ik zag deze week op internet een filmpje van een eekhoorn die met smaak de onderste helft van een grote muis, inclusief ingewanden, aan het opsmikkelen was. En met eigen ogen heb ik gezien hoe in mijn eigen tuin een rat een konijn aanviel en na een enorm gevecht doodde en meesleurde. Het konijn was groter dan de rat.
dinsdag 19 juni 2018 - 16:42
Polplastron

Polplastron

De veearts had er ook nog nooit van gehoord ... Toch straf!
dinsdag 19 juni 2018 - 20:18
Roeli

Roeli

Nadat onze kippen 1 x een aanval van een bunzing hebben doorstaan ( 1 dood ) hebben wij onze dieren altijd 's nachts opgesloten in het nachthok. Nooit meer slachtoffers gehad.
dinsdag 19 juni 2018 - 20:19
babsieNancy

BabsieNancy

Oesje,straks mogen we niet meer buiten komen.Ik heb het vorige lente gehad met een Kauw die mijn dalmatier ging aanvallen ,ik had het juist op tijd gezien,het scheelde gn seconde of hij had haar vast op de rug.Ik begon de schreeuwen en gelukkig vloog hij weg,We kwamen er allemaal met de schrik vanaf.Ofwel had die vogel een nest ,of reuzehonger.Onze Babs kon hem hem niet zien aankomen,kwam van achter haar.
Anders was het een hoopje pluimen
woensdag 20 juni 2018 - 16:30
angeliquem12

Angeliquem12

na paar weken af en toe gewekt te worden door doodsschreeuwen vanuit kippenhok... daarna kippen die niet meer binnen wilden slapen... eindelijk eergisternacht de boosdoener : een egel. Een flinke nochtans en die had een van mijn sussexkippen op menu staan... vreselijk wat een geschreeuw. Egel ingevangen, 's nachts om 3 uur even stukje gelopen en uitgezet.... en ja hoor... vannacht weer prijs... meneer of mevrouw was eer terug gebonjourd... nu weer ingevangen en vanavond ga ik paar kilometer met de honden met de scootmobiel en ga ik een mooi plekje voor de stekelbol zoeken.
8 kips slapen buiten en zijn doodsbang, van de leg... en 2 binnen op stok ( wat veiligste is want is meer dan meter hoog maar goed...
Ik wist ook niet dat ze kippen aanvielen, en mijn kippen zijn niet klein noch licht van gewicht.. als ik het niet met eigen ogen gezien had
woensdag 12 september 2018 - 15:43
lentemode

Lentemode

Wat een belevenis !
Hopelijk hebben al je raskippen het offensief van deze snoodaard overleefd...
Je hebt hem wel vakkundig (met liefde voor de natuur) verwijderd !
Applaus !

Mia
donderdag 13 september 2018 - 12:37
Polplastron

Polplastron

Inderdaad! Goed gedaan!
Ik weet echter niet of je er nu zeker van mag zijn dat die egel niet terugkomt; het zou best kunnen dat ze nogal honkvast zijn.
Onze kippenren is in elk geval intussen een beetje meer "egel-proof" gemaakt door elk gaatje te dichten. Ik zoek volgende week aan een nieuwe ren te beginnen met een nieuw hok en dan gaan we daar zeker het woord "egel" goed bij in het achterhoofd houden!
donderdag 13 september 2018 - 13:07
babsieNancy

BabsieNancy

Hopelijk leggen uw kippetjes nog en houden ze er gn nachtmerrie aan over anders heb je misschien stekel eitjes
Succes met de verbouwing
donderdag 13 september 2018 - 13:58
Polplastron

Polplastron

Haha ... Helaas zijn de kippetjes gestorven. Enkel de haan bleef over. Een haan alleen blijkt echter serieus neurotisch te worden dus ... eergisteren toch maar alvast nieuwe kippetjes gekocht hoewel ik eigenlijk eerst het hok in orde wilde hebben.
Nu ... terug een gelukkige haan, drie grote kippenkuikens en een hoop werk om die 's avonds in het hok te krijgen! En de haan ... die is gelukkig, maar hij krijgt er ook "grijze" pluimen van omdat die kleine bengeltjes zijn gezag serieus op de proef stellen!
donderdag 13 september 2018 - 19:38
angeliquem12

Tekst aangepast

Angeliquem12

De egel 2 kilometer verder uitgezet en dat is toch een serieuze wandeling voor zo'n diertje hoop ik..zodat hij niet terug komt. Omdat de buren op de hoek al hun kuikens kwijt waren, vermoed ik nu ook wel -een- egel(s).
De ren moest al nieuw gebouwd hier, alles lag al klaar.. maar de oude varkensschuurdeur die ingang naar binnenhok is, had al lang vervangen moeten worden, was net genoeg ruimte onder ontstaan door rotten van weersinvloeden dat er iets onderdoor kon wurmen.
Ik ben altijd gek geweest op alle buitendiertjes, anders zouden we niet met zoveel dieren op een boerenerf wonen, maar uiteraard moet zo'n diertje niet mijn kippenmeiden te lijf gaan .
Kippen zien geen steek 's nachts en als dan zo'n roofdiertje ze besluipt... brrrrr...
Hopelijk was het ook geen koppel... we zullen zien.. Ik moet de 'meiden' nog overtuigen om terug binnen te gaan slapen want liggen nog op klutje buiten te slapen... wat toch fris gaat worden 's nachts...
dus egels en kips gaat niet samen: een gewaarschuwd mens telt voor 2
vrijdag 14 september 2018 - 12:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon