menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Insectenhotel.

Ga naar meest recente reactie

EJM

EJM

Ik heb een klein insectenhotel hangen.
Die is nu bijna volgeboekt, althans de solitaire bijen kamers.
Vorig jaar waren er al wat gaten dichtgestopt, en die zijn het hele jaar dicht gebleven, en nu nog steeds.
Wanneer graven de jonge bijen zich uit?
Of wanneer kan ik er van uitgaan dat er geen bij meer uitkomt, en zelf de gaten weer open maken.
Anders hebben ze natuurlijk niet veel meer aan het insectenhotel.

Allemaal Beestjes

zaterdag 5 mei 2018 - 11:22
LT

LT

Moeilijk te zeggen....Hier komt de Grote bonte specht helpen...
zaterdag 5 mei 2018 - 13:55
Roeli

Roeli

Maar ik geloof dat dat toch niet de bedoeling is, Lou
zaterdag 5 mei 2018 - 15:42
leerling

Leerling

Al helemaal niet als wilde bijen op Rode Lijsten verschijnen...

Aan de voorkant een blokje hout op elke hoek en daar volièregaas aan vastmaken (bv. knellen tussen het eerste en een tweede blokje), voorkomt dat ze in vogelmagen verdwijnen. Al zijn dat niet de enige kapers op de kust.

@EJM
Je kan daar moeilijk een tijd op plakken, omdat verschillende soorten bijen in verschillende periodes actief zijn. Op deze site vind je daar wat meer info over: http://www.wildebijen.nl/vliegkalender.html
zaterdag 5 mei 2018 - 20:04
EJM

EJM

Dat een specht ze opeet is eigenlijk wel de wet van de natuur, die moet ook eten.
En inderdaad zijn er andere kapers op de kust, bv de sluipwesp, en die hou je niet tegen met gaas.
En het is ook de wet van de natuur.
zaterdag 5 mei 2018 - 21:25
leerling

Leerling

Als het om niet bedreigde dieren zou gaan, zou ik je gelijk geven, EJM. Maar wij zijn degenen die de boel om zeep helpen. Een helpend handje teruggeven lijkt me het minste wat we kunnen doen. Uiteindelijk is dat toch ook wat jij doet door het insectenhotelletje op te hangen?
zondag 6 mei 2018 - 01:10
EJM

EJM

Inderdaad Leerling, de mens is de gene die de boel om zeep helpt, daar kan die specht niks aan doen, die heeft er niks mee te maken.
Voedsel vinden is voor dieren tegenwoordig ook moeilijk, dus ik snap best dat die specht daar gebruik van maakt, en is ook zijn goed recht.
Is misschien de reden waarom hij nog niet op de rode lijst staat, is een slimme opportunist.
Want het verbaasd mij dat ze zo talrijk zijn, met al die ontbossing.
Want de mens is ook de gene die de voedselketen om zeep helpt.
Even overdrijven maakt duidelijk, als jij in Afrika woonde, deed jij ook een moord voor een rijstkorrel.

De mens denkt dat ze slim zijn, maar ze zijn gruwelijk dom, want we zijn onszelf om zeep aan het helpen.
Ik moet er niet aan denken, hoe duur niet zelf bestuivende groente en fruit gaan kosten als al de bijen zijn uitgeroeid, en alles met de hand bestoven moet worden.
zondag 6 mei 2018 - 09:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon