menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Ratten in de tuin

Ga naar meest recente reactie

hermandm

Hermandm

Omdat mijn vrouw vorige week een rat in de tuin zag en we niet zo erg op deze beestjes zijn gesteld, zijn we op zoek gegaan naar informatie om deze ongewenste gasten te verdrijven/bestrijden. Daarbij botsten we ook op het artikel van Thomas (https://www.tuinadvies.be/artikels/ratten_en_muizen_weren). Blijkbaar zijn ratten slechtziend, maar vertrouwen ze op hun reukzin. Ik heb ondertussen al een inloopkooitje geplaatst, en wacht nu (on)geduldig op resultaat. Blijkbaar moeten de beestjes eerst even wennen aan de nieuwe (mensen)geur. Die tijd wil ik ze best nog wel gunnen, maar gezien de snelle voortplantingscyclus van deze indringers, krijgen ze ook geen eeuwen krediet. Heeft er iemand tips voor het efficiënt reinigen van zo'n valletje ? Als ze telkens een week moeten wennen aan de geur, dan dreigt de kolonie nog uit te breiden.
Oh ja: we menen te weten waar ze vandaan komen hoor. We hebben sinds kort nieuwe achterburen, en die hebben hun hele huis en tuin zowat verbouwd: hameren, boren, slijpen, graven met een kraantje, een (goed gevulde) serre, een tuinhuis en twee houtstapelplaatsen gesloopt, en ondertussen twee husky-honden in de tuin geïnstalleerd. Daar valt dus veel meer te ratten. De beestjes zitten nu helaas onder mijn tuinhuis. Not pleased Dank voor de eventuele tips.
maandag 14 augustus 2017 - 12:03
Roeli

Roeli

Hoeveel ratten hebt u eigenlijk gezien ?
Wat direct een paniek.
Het is geen verscheurend dier, hoor.
maandag 14 augustus 2017 - 12:59
LT

LT

Waar mensen zijn, zitten ook ratten en muizen...Cultuurvolgers. Er zijn nog steeds spullen te krijgen, die je kunt voeren. Kijk maar eens hier in de webshop.
maandag 14 augustus 2017 - 13:08
Pouketie01

Pouketie01

Als je geen hond of kat als huisdier hebt, kan je best gifkorrels gebruiken.
Inloopkooitje had bij mij geen succes, een echt rattenval met een klemmetje waar je een stuk kaas op legt wel! Steeds ontsmetten na vang van rat, want de volgende rat blijft het ruiken en dan komt die er niet in.
Succes!
maandag 14 augustus 2017 - 13:38
pplakke

Pplakke

hier in de gemeente ligt bijna op elke hoek van de straat.
in de beek zo een zwarte buis met rattengif in.
en hier zie ik weinig ratten .
dus zal wel werken het kan wel zijn dat de pros zwaarder gif hebben.
maandag 14 augustus 2017 - 15:43
leerling

Leerling

Als je vergif gebruikt, dan graag goed opletten dat er geen andere dieren bij kunnen. En als het even kan: niet gebruiken. Het treft namelijk ook dieren die ratten op hun menu hebben staan en die je dus zouden kunnen helpen om de populatie op zijn minst onder controle te houden. Zie o.a. https://www.natuurpunt.be/nieuws/bunzings-en-marters-zitten-onder-het-rattengif-20151021

Inloopkooien zijn ideaal, omdat je dan tenminste kan vermijden dat je dieren doodt die je niet wilde doden.
Je hebt in je profiel geen woonplaats of regio gegeven, dus weet ik niet waar je woont. Mocht het in de buurt zijn van Sint-Katelijne-Waver of Edegem, dan kan je de onze lenen. (Onze poes had een rat in onze veranda los gelaten en die rat hebben we daarmee gevangen. Lokaas was een stuk chocolade.)

Misschien een stom idee, maar als ratten niet van mensenlucht houden, zou je hen dan ook niet met mensenlucht kunnen verjagen?
Ze zouden het ook niet begrepen hebben op de geur van terpentine, cayennepeper, kamille en munt. (Zie http://www.rentokil.be/ratten/preventie-tegen-ratten/)

Of misschien een kat of hond als huisdier overwegen? Zie bv. https://pethelpful.com/dogs/Top-10-Dog-Breeds-Ideal-for-Catching-Rats.
Niet alle katten zijn jagers, maar misschien schrikt de urine in gebruikt kattenzand ook af. (Wij gebruiken organisch kattenzand. Iets op basis van stro. De harde uitwerpselen gaan de restafvalbak in. De rest gaat als mulch onder hagen en struiken die we onkruidvrij willen houden. Ten laatste tegen de lente is dat meestal weer verdwenen.)
dinsdag 15 augustus 2017 - 00:17
Pouketie01

Pouketie01

Leerling, ik heb zelf een jachthond rondlopen, maar ik heb ook regelmatig ratten hoor! Misschien dat een kat wel helpt tegen het verjagen.
dinsdag 15 augustus 2017 - 09:14
Roeli

Roeli

Ach, zo lang ze niet in huis komen heb ik er geen problemen mee.
Altijd kippen konijnen en cavia's om en bij het huis gehad en als je dieren hebt, heb je ook muizen en ratten.
dinsdag 15 augustus 2017 - 10:15
hermandm

Hermandm

Beste Roeli, mijn vrouw zag er 1. Ikzelf heb de snoodaards nog niet gezien, maar ik heb me laten vertellen dat als je ze overdag ZIET lopen, dat er dan behoorlijk wat beestjes zitten. Ik
zie wel een drietal pijpen (+/- 8cm) onder mijn tuinhuis, en heb ondertussen nog een vierde tunneltje ontdekt, dat iets verder doorloopt en bovenkomt in de beplanting.
maandag 21 augustus 2017 - 08:54
hermandm

Hermandm

Hoi Leerling, ik heb ondertussen een potje staan met overheerlijke korrels, en via de gemeente heb ik ook een zwarte buis gelegd, maar ze vermijden die dingen als de pest. Het lijkt alsof ze nog steeds een bepaalde geur herkennen. Nochtans draag ik steeds handschoenen als ik die dingen controleer.
maandag 21 augustus 2017 - 09:05
Pouketie01

Pouketie01

Dat ken ik! Heb hier net hetzelfde en ze beschadigen de planten door hun tunnels, planten staan los in de grond hierdoor. Volhouden met klemmen en gif tot ze uitgeroeid zijn. Ze zijn vooral 's nachts actief en je ziet er ene maar het is een hele familie die daar rondloopt.
Succes!
maandag 21 augustus 2017 - 09:06
hermandm

Hermandm

Dankjewel! Ben vastberaden om vol te houden.
Enig idee waarmee je best ontsmet?
maandag 21 augustus 2017 - 15:13
Pouketie01

Pouketie01

Ik ontsmet gewoon met water en zeep en spoel het goed uit en raak de klem nooit met blote handen voor de geur. Af en toe de klemmen van plaats veranderen en ook lokaas veranderen, kaas, chocolade, pindakaas of vogelgraan...!
maandag 21 augustus 2017 - 21:50
Patrikc

Patrikc

Zeker dat jullie je eigen smetvrees niet projecteren op de ratten ?
Ik heb de val nog nooit gereinigd en manipuleer die gewoon met blote hand, de ratten trekken zich er niets van aan want laten zich toch vangen.
maandag 21 augustus 2017 - 23:21
hermandm

Hermandm

Mooi zo, Patrick. Je geeft me hoop dat er ooit wel iets zal gebeuren met een klemmetje.
dinsdag 22 augustus 2017 - 10:10
hermandm

Hermandm

Ter info: vannacht even de wildcamera laten filmen. Een grote superschuwe rat, en twee of drie kleinere, minder bevreesde exemplaren. Maar aan de korrels, klemmen en buizen komen ze niet aan. Blijven hopen?
woensdag 23 augustus 2017 - 10:30
Patrikc

Patrikc

Een stukje brood, dat is het enige lokaas dat ik gebruik, maar het is niet elke nacht jackpot hoor, soms kan het zelfs dagen duren.
woensdag 23 augustus 2017 - 12:09
Pouketie01

Pouketie01

Zoals Patrick zegt is het niet elke keer prijs maar ze zullen wel in de val terecht komen, kan niet anders.
woensdag 23 augustus 2017 - 13:05
hermandm

Hermandm

Vannacht een kleine snoodaard verschalkt. Met stukje noot. Ook de blauwe bolletjes - nu aangeboden in de pijp - zijn verdwenen. We blijven hopen.
donderdag 24 augustus 2017 - 12:57
Pouketie01

Pouketie01

De aanhouder wint
vrijdag 25 augustus 2017 - 12:35
hermandm

Hermandm

Ondertussen twee exemplaartjes gevangen met de klassieke klem. De pijpen worden elke dag aangevuld met blauwe boontjes en elke morgen zijn deze weer verdwenen. Ook mijn mengsel van instant aardappelpoeder, bakpoeder en kaneel werd aangevreten. Vanmorgen echter geen beweging meer bespeurd rond de klemmen. Enigszins in de lijn van onze verwachtingen. Zouden de boontjes stilaan beginnen lonen?
zaterdag 26 augustus 2017 - 11:09
krissie

Krissie

Een beroeps rattenvanger zei me ooit dat eens je een rat in de tuin hebt gehad
je er altijd zal hebben .
Eens je denkt dat er geen meer zijn , dan toch niet opgeven met vergif te leggen maar dit het ganse jaar door doen .
Wat ook ratten aantrekt is een composthoop of compostvat , een gracht in de buurt , eten van kippen , konijnen enz ook van dieren van de buren .
zaterdag 26 augustus 2017 - 13:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon