menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Wespen in de tuin.

Kleinedikken

Kleinedikken

Het valt me op dat er nogal wat wespen in de tuin zitten.
Maar ze lijken totaal niet lastig,agressief of zelfs maar geïnteresseerd in mijn koekje bij de koffie.
Ze zijn in tegendeel razend druk bezig op sommige planten. Ik neem aan dat ze bladluizen en andere insecten aan het opruimen zijn.
Klopt het dat wespen pas rond half augustus in zoetigheid geinteresseerd worden omdat ze dan overschakelen van een eiwitrijk dieet op een suikerrijk dieet?
Wat mij betreft mogen ze nog wat blijven, want ze verrichten erg nuttig werk en de lieveheerbeestjes laten zich blijkbaar niet zien..
dinsdag 25 juli 2017 - 17:58
Roeli

Roeli

Ja, dat klopt inderdaad. Wanneer de larven in het nest gevoerd worden geven ze daar een zoete substancie voor terug.
In Augustus zijn die volgroeid en moeten ze hun zoetigheid ergens anders weghalen.
Dan worden ze vervelend.
dinsdag 25 juli 2017 - 20:51
leerling

Leerling

Wanneer ze wel geïnteresseerd worden in zoetigheden, kan je ze eenvoudig weghouden door die zoetigheden af te dekken (bierviltje op een glas, stolp over een taart of taart binnen opeten...) en ze een eindje weg hun eigen limonade of andere zoete dingen aan te bieden.

In de winter sterft het grootste deel van het nest. Meestal overleeft alleen de koningin. Als je het nest laat verdelgen, overleeft ook de koningin het niet, zodat die het jaar nadien geen nieuw nest kan beginnen. En een gemiddeld wespennest ruimt jaarlijks miljoenen insecten op.
Spaart dus heel wat pesticiden uit.

Best geen wespenvangers ophangen. Daar verdrinken ook veel andere nuttige insecten in.

Als mensen in de buurt allergisch reageren op wespensteken, is het m.i. wel verstandig om het nest te laten verwijderen.
woensdag 26 juli 2017 - 00:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon