menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Vliegend ongedierte

Ga naar meest recente reactie

mia_heyl7

Mia_heyl7

bijen kennen we, en die zijn met uitsterven bedriegt, helaas,
wespen kennen we ook allemaal, lelijke en gevaarlijke supporters van Lierse of Genk
wat ik al enkele dagen vernietig, ken ik al sinds kidnertijd als pjeitsunsel,wij hebben altijd gedacht, dat het de wespenkonigin was, maar nee, nu weet ik beter,
heel groot,( 4 cm?) knalgeel/zwart, en maakt lawaai als een ventilator die warm loopt,
google heefct me een naam gegeven: HOORNAAR
veel groter dan de wesp, maar minbder agressief, ze steken, maar niet snel, maar het is pijnlijker ( allemaal volgens google,)
ik wil maar zeggen
ik heb er al een stuk of 10 naar de wespenhemel gestuurd.
wie heeft er ook zoveel?
vrijdag 10 juni 2016 - 11:03
LT

LT

Het valt best mee. Ze zijn véél minder agressief als gewone wespen. Hier komen ze in een afgestorven boom hout schrapen voor hun nest. Kan daar best dicht bij gaan staan en foto's maken...

Allemaal Beestjes

vrijdag 10 juni 2016 - 11:52
mia_heyl7

Mia_heyl7

mooie foto, maar als ze in de veranda rondvliegen op zoek, kan ik geen foto nemen, ofwel wachten, tot ze gaat zitten,?
vrijdag 10 juni 2016 - 12:00
Pouketie01

Tekst aangepast

Pouketie01

Die hadden wij in ons vorig huis ook. Ze maakten een vreselijk lawaai en zijn zeer groot en eng om te zien. Ze zijn niet echt agressief maar je moet zien dat je niet in hun vliegroute bent, want dan verstoor je ze en steken ze je!
vrijdag 10 juni 2016 - 15:01
jdcoster

Jdcoster

Bijten ????
vrijdag 10 juni 2016 - 16:47
Polplastron

Polplastron

ik heb er al een stuk of 10 naar de wespenhemel gestuurd.


Waarom?
vrijdag 10 juni 2016 - 17:42
Pouketie01

Pouketie01

@Jdcoster: ik bedoelde natuurlijk steken in plaats van bijten
vrijdag 10 juni 2016 - 17:55
jdcoster

Jdcoster

Voor wespen en hoornaars is het nog een beetje vroeg, maar hier is het volop 'hommeltijd' Er gaat geen dag voorbij of ik krijg wel een telefoontje van iemand die mijn nummer kreeg van de brandweer na de melding dat ze "een nest bijen in de tuin hebben".
In de praktijk zijn dat dan meestal hommelvolkjes, metsel- of zandbijen of ook wel eens ... zweefvliegen.
Soms kan ik mensen gerust stellen en overtuigen van ze te laten zitten. Maar vaak ook niet en dan zijn ze teleurgesteld omdat ik steevast weiger hommelnestjes te vernietigen.
Soms, als het avond is en de meeste hommeltjes zijn 'thuis' en ik voel dat ze die beestjes toch wat gaan aandoen, neem ik zo'n volkje mee naar mijn tuin. Dan geniet ik zelf van het aan - en afvliegen van die pluizenballetjes.
Het is ontstellend hoe weinig de mensen over de bijen-, wespen- en hommelsoorten weten. Dat wespen en hoornaars bijvoorbeeld nu momenteel, en dat nog tot augustus, bijna enkel leven van insecten en dus ook nuttig zijn is slechts door weinigen geweten.
vrijdag 10 juni 2016 - 19:01
Polplastron

Polplastron

Het is ontstellend hoe weinig de mensen over de bijen-, wespen- en hommelsoorten weten. Dat wespen en hoornaars bijvoorbeeld nu momenteel, en dat nog tot augustus, bijna enkel leven van insecten en dus ook nuttig zijn is slechts door weinigen geweten.


Inderdaad! Bovendien is het zo dat wespen en hoornaars geen mens kwaad doen als men ze met rust laat. Mijn kinderen weten intussen dat als er wespen rond de tafel vliegen (en dat is inderdaad meestal pas tegen augustus) ze gewoon even moeten wachten tot die weggaan zonder te slaan, te meppen of ... te panikeren.

Een aantal voorzorgen zijn overigens snel genomen: dek glazen cola, bier, ... even af met een bierviltje o.i.d. zodat er geen beestjes in kunnen "sukkelen" om nare ervaringen te voorkomen. Dek eten af zodat de dieren niet te snel worden aangetrokken en ... eet desgevallend de zoetigheden even binnen op i.p.v. op het terras: hiermee wordt veel nodeloze stress voorkomen zowel voor de dieren als voor de mensen.

En wat hoornaren betreft: vorige week heb ik er in het judo-lokaal nog eentje buitengezet d.m.v. een glas en een kartonnetje. Het dier liet zich vlot vangen en heeft mij bij het loslaten totaal genegeerd.

Kennis over natuur zou leiden tot meer respect en bewondering i.p.v. afschuw en angst.

Groeten,

Pol
vrijdag 10 juni 2016 - 19:19
lentemode
vrijdag 10 juni 2016 - 19:48
mia_heyl7

Mia_heyl7

Pol, dat men niet moet slaan en meppen, heb ik op 3 jarige leeftijd al geleerd, omdat papa bijen had
ik heb er 8 vermoord zeg maar, en ook 24 terug buiten gezet
ik zortg er wel voor niet bij hun angels te komen
want,..... bij niet onmiddellijke hulp, stik ik, om die reden deed papa zijn bijen weg
maar om de les te spellen, over niet kennende sorry, dat vind ik er over,
ik wokin midden in de bossen, en sorry
zaterdag 11 juni 2016 - 09:45
Polplastron

Polplastron

maar om de les te spellen, over niet kennende sorry, dat vind ik er over, ik wokin midden in de bossen, en sorry


Het was zeker niet mijn bedoeling om de les te spellen. Mijn "betoog" was ook algemeen bedoeld en niet op jouw of eender wie persoonlijk.
Het spijt me zeer als het een en ander anders is overgekomen.
zaterdag 11 juni 2016 - 10:35
jdcoster

Jdcoster

Eén op vierhonderd mensen zou allergisch zijn voor bijengif. Dat kan inderdaad problemen geven.
Het is eigenaardig dat hoornaars of wespen binnen komen. Ze moeten dus heel dicht bij het huis nestelen of in het huis zelf. Ik zou toch maar eens op onderzoek gaan en het dak en de buitengevels goed observeren. De volken van wespen en hoornaars zijn nu nog klein. Er is nu nog makkelijker iets aan te doen.
Hoornaars zijn ook niet zwart/geel maar bruin/geel volgens mij.
zaterdag 11 juni 2016 - 13:43
leerling

Leerling

Op kamp met de jeugdbeweging doopten we onze vingers in limonade en gingen dan rustig aan de vuilnisbakken staan. Wespen kwamen af op het lekkers en wij konden genieten van hun gekriebel en hen tegelijkertijd goed bekijken. Nooit een steek gehad.

Weinig mensen schijnen te weten dat wespen nuttige dieren zijn.

Weinig mensen schijnen te weten dat wespen een nest na het eerste jaar verlaten, waarschijnlijk om problemen met parasieten te voorkomen.

Bijen, wespen, hommels, hoornaars, vlinders, spinnen... die hier in de veranda sukkelen worden terug buitengezet. Wachten tot ze ergens binnen bereik gaan zitten, glazen potje erover, kartonnetje eronder en terug buiten ermee.

zondag 12 juni 2016 - 00:56
mia_heyl7

Mia_heyl7

en of ik weet dat wespen en bijen en misschien hoornaars nuttig zijn
zonder dit vliegende ongedierte ( niet de bijen ) zouden we geen fruit en groenten hebben
dinsdag 14 juni 2016 - 09:32
Mia89

Mia89

Leef en laat leven.....U bent maar tijdelijk te gast op deze aardkloot.

Allemaal Beestjes

vrijdag 17 juni 2016 - 09:06
LT

LT

Gisteren zat er eentje binnen...In glas met een bierviltje opgesloten...Buiten de vrijheid teruggegeven...
vrijdag 17 juni 2016 - 09:41
mia_heyl7

Mia_heyl7

en wat dat betreft, toen vader zijn vliegertjes had, lag ik opo m'n buik voor de kasten ik vond het machtig als ze met gekleurde pootjes binnen vlogen, ik had wel altijd een schaaltje om m'n hoofd,
vrijdag 17 juni 2016 - 10:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon