menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Er zit een rat in de veranda.

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Ongetwijfeld aangelokt door het vogel- en eekhoornvoer. Maar ik begrijp het niet goed. Eten was er in overvloed, maar moet zo'n beest ook niet drinken?

Gisteren hebben we al het eten dat nog in zakken of in kartonnen dozen zat in plastic emmertjes met deksel gedaan en alles hoog in een rek gezet.

Deze morgen lag het emmertje met gedroogde meelwormen en dat met pinda's op de grond. Het emmertje met meelwormen moet door de val open gegaan zijn. De rand van het deksel van het pinda-emmertje was vakkundig weggeknaagd tot hij/zij het eraf kon wippen. Slim en sterk beestje. Aangezien daar toch wat klimwerk bij te pas is gekomen, vermoed ik dat het om een zwarte rat gaat.

Vandaag dan maar een nieuwe poging gedaan om alles op te rommelen, het voer naar een kast buiten verhuisd en de veranda grondig schoon gemaakt.

Mocht dit niet het gewenste effect hebben, heeft er hier iemand ervaring met het afschriken of het vangen van ratten? Vallen die je kan aanbevelen? Dingen waar we best op letten?

Onze poes leek best geïnteresseerd in het beest, maar een rattenbeet kan kattenleukemie veroorzaken. Poes krijgt jaarlijks haar inenting, maar die schijnt niet 100% doeltreffend te zijn. (Onze vorige poes is aan die ziekte gestorven en we willen dat liever niet nog een keer meemaken.)
zondag 8 mei 2016 - 00:25
Figo

Tekst aangepast

Figo

De meest efficiënte vangkooi is bij mij de deze gebleken: (dit model toch, of groter, eerder een "kattenvangbak", en met een "schuifdeur" en een "kantelplaatje " dat door het stangetje de deur omhoog moet houden...)
http://www.kuiper-landbouw.nl/lc-aanbiedingen/rattenvangkooi.html
De mijne kwam trouwens niet van bij deze, maar van mijn gewone winkel/leverancier van tuintoebehoren. Kostprijs toendertijd een 50-60 euro...

Het 2de geklasseerde is deze :
http://www.edialux.be/nl/producten/weringen-vallen/muizen-en-rattenvallen/rattenvangkooi-gegalvaniseerd-

Welke je ook neemt: zorg dat het stabiel staat, niet gaat wiebelen als er een beest inkomt, dat betrouwen ze helemaal al niet. Leg er een zware klinker/betondal bovenop bijvoorbeeld, of als je ze buiten gebruikt: steek een paar stevige stokken door de zift om ze vast laten te staan. Buiten kan je eventueel enkele droge bladeren op de bodem gooien...

Succes
zondag 8 mei 2016 - 07:51
LT

LT

Goede info, Figo
zondag 8 mei 2016 - 08:46
Roeli

Roeli

Als er helemaal geen voer meer staat, gaan ze , volgens mij, uit zich zelf wel weg. Zoek wel even op waar ze langs naar binnen komen en stop dat dicht.
zondag 8 mei 2016 - 11:01
pplakke

Pplakke

ik zie poes staan misschien is er een katten luik .
waar ook de rat door gaat.

zondag 8 mei 2016 - 11:17
Louisa S

Louisa S

Beste Leerling ,
In onze Gemeente kan je een rattenvanger laten langs komen .... die geeft je raad !
Groetjes , Louisa
zondag 8 mei 2016 - 15:44
leerling

Leerling

@Louisa
Helaas geen gemeentelijke rattenvanger (al zie ik in de buurt van beken wel buizen met rattenvergif).

@Pplakke
Ook geen kattenluik. We hebben een kattenbel (een infraroodsensor die aan een tweede toestel (de bel) doorgeeft wanneer er iets door de straal gaat). Als de bel afgaat, gaan we even kijken of poes van de veranda verder naar binnen wil.
Soms gaat die bel af zonder dat we weten waarom. Een ekster die te dicht bij komt? Een blad dat binnen waait? Misschien ook wel een rat die beschutting zoekt?

@Roeli
We vinden nergens een gat waarlangs de rat binnen en buiten zou kunnen. Buiten de schuifdeur zelf, die bij redelijk weer overdag, als we thuis zijn, open staat.

@Figo
Bedankt voor je informatie over vangkooien. 'k Was inderdaad geneigd om zo'n ingewikkeld model te kopen. 't Is uiteindelijk deze geworden: http://www.brekz.be/muizen-rattenvallen/leefval-voor-ratten-met-deurtje.html, omdat ik ervan uitga dat een dier sneller een ruimte zal inlopen als het ziet dat het meer dan 1 uitgang heeft.

Eergisteren is onze rattenval toegekomen en gisterenmorgen hadden we ons ongewenst huisdier al te pakken.
Ze is een eind van huis uitgezet in het bos.
Eén groot gebrek aan zo'n kooien: er zijn geen handvaten aan zijn waarmee je ze kan optillen. Zo'n beest-in-het-nauw gaat aardig te keer. Gelukkig hebben kapstokken haken die je door de tralies kan steken zonder je vingers te riskeren.

We hebben ook haar nest gevonden achteraan in een lade van een kast. Daar zat ook nog een hele voorraad noten en bloembollen in. Ze had het nog een hele tijd uitgehouden.
Al blijf ik me afvragen hoe ze aan het nodige vocht kwam.

Een boel spulletjes die eigenlijk al lang weg hadden gemoeten zijn eindelijk de vuilnisbak in geraakt wegens in contact gekomen met rattenuitwerpselen (urine en faeces). Andere liggen te drijven in ontsmettingsmiddelen. Een paar dierbare souveniertjes zijn helaas niet meer te redden.

De veranda is nog maar eens grondig schoongemaakt met ontsmettingsmiddel. Poes kan weer vrij rondlopen.

Bedankt voor het meedenken, allemaal.
vrijdag 13 mei 2016 - 01:44
Roeli

Roeli

Gefeliciteerd met het vangen en vrijlaten van deze dame.

gr. Roeli
vrijdag 13 mei 2016 - 04:32
Figo

Figo

@leerling: dan heb je geluk gehad. Heb (had) er ook zo eentje, totdat er een rat zodanig in tekeer is gegaan dat het deurtje openwrongen is, Beest is toen wel ontsnapt. Heb sindsdien steviger exemplaren.

Over het vrijlaten: het zijn ziekteoverbrengers, en ze "kweken gelijk de konijnen"... De enige goeie rat is een dooie rat...mijn gedacht....
vrijdag 13 mei 2016 - 06:42
Roeli

Roeli

Als Ons Lieve Heer dat ook had gedacht, had hij de ratten niet geschapen.
Maar ja, ook met de mens heeft hij zich ( misschien ) vergist.
vrijdag 13 mei 2016 - 07:20
leerling

Leerling

@Figo
Als je ze dood wil lijkt het me dat je beter een type rattenval koopt die ze meteen doodt.

Ik ken geen diervriendelijke manier om ze te doden nadat ik ze levend gevangen heb en hou niet van foltering (laten omkomen van honger en dorst in de kooi en meer van dat fraais).

Dat beest kan er ook niet aan doen dat het ziektes overbrengt. Uiteindelijk kunnen de vogels en de eekhoorns die ik van de late herfst tot de vroege lente voeder dat ook.


vrijdag 13 mei 2016 - 12:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon