menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

De moderne tuinen zijn echte woestijnen voor onze bijen.

Ga naar meest recente reactie

jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Geen bomen meer want ze verliezen bladeren en ons zindelijkheidssyndroom beveelt dat die absoluut onmiddellijk moeten opgeruimd worden.
Geen bloeiende planten meer want dan moet men zaaien en planten en soms zijn ze uitgebloeid ... .
Dan maar grassen, bodembedekkers en grint, maar zeker niet zonder antiworteldoeken want er zouden eens plantjes kunnen tussen groeien die we niet kennen, onkruid dus.

Allemaal Beestjes

vrijdag 18 december 2015 - 11:53
jdcoster

Jdcoster

Als er al eens iets zou kunnen bloeien, dan wordt het strak in de hand gehouden en kort genipt en geschoren.

Allemaal Beestjes

vrijdag 18 december 2015 - 11:58
jdcoster

Jdcoster

Nog nooit hadden we zoveel vrije tijd als nu, maar we willen hem vaak niet meer besteden aan tuinieren.

Allemaal Beestjes

vrijdag 18 december 2015 - 12:04
Thefizyx69

Tekst aangepast

Thefizyx69

Laat de bloemen maar bloeien bij mij. Maar de meeste mensen willen tegenwoordig een tuin maar er mag geen werk aan zijn. Ze laten zelfs een tuinman komen om de struiken te laten snoeien en het gras af te rijden. Bij mij mag er wat werk aan zijn en moet het gras niet precies even hoog gemaaid zijn.

vrijdag 18 december 2015 - 12:04
c j de k

C j de k

ziet er erg steriel uit allemaal
vrijdag 18 december 2015 - 12:12
jdcoster

Jdcoster

Gelukkig zijn er nog uitzonderingen
Mensen die de natuur niet dulden, maar heel bewust dicht bij huis halen. Die zich niet moeten verplaatsen naar natuurreservaten om van iets moois te kunnen genieten.
Mensen die zonder al de poeha rond de klimaattop al lang weten dat alle tuinen samen, even belangrijk zijn voor milieu en klimaat dan alle natuurgebieden samen.

Allemaal Beestjes

vrijdag 18 december 2015 - 12:14
jdcoster

Jdcoster

Ook voor passanten en bezoekers is het nog eens zo aangenaam.

Allemaal Beestjes

vrijdag 18 december 2015 - 12:24
satomi

Tekst aangepast

Satomi

Dat eerste soort tuinen zou eigenlijk niemand moeten willen. Niet alleen omdat het - zoals u zeer terecht opmerkt - woestijnen zijn voor bijen, maar ook omdat een dergelijke massale aanplant van 1 soort ziekten en plagen in de hand werkt. Daar zag ik onlangs nog een prima artikel over: http://gardendrum.com/2015/10/13/why-we-must-stop-mass-planting-now/
vrijdag 18 december 2015 - 12:26
satomi
vrijdag 18 december 2015 - 12:28
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Gelukkig eindig je positief. De rage van bijenplanten neemt hand over hand toe. En je wilt niet weten hoe het soms kan zoemen in cotoneaster hagen.
vrijdag 18 december 2015 - 12:45
jdcoster

Jdcoster

De manager van een supermarktje hier in de buurt belde een paar jaar geleden naar de brandweer omdat bepaalde klanten gedreigd hadden nooit meer te durven komen als hij niets deed aan die bijen op de parkeerplaats
De brandweer dacht dus aan een bijenzwerm en contacteerde mij als imker.
Toen ik daar aankwam, bleek het gewoon te gaan over een randje Cotoneaster damneri in volle bloei, fantastisch ruikend en enorm populair bij veel insecten, vooral zweefvliegen en ook bijen.
Die man was teleurgesteld dat ik niet meteen ingreep. Hij verwachtte waarschijnlijk dat ik een gifspuit zou bovenhalen.
Hoe wereldvreemd mensen toch geworden zijn.

Ik ben reeds lang niet meer langs daar geweest maar het zou gerust kunnen dat die Cotoneasters intussen gerooid werden. Misschien wel omdat er klanten bang waren van die 'zwarte vogels' die in de winter die 'rode bolletjes' op pikken en al eens op hun auto sch... .
vrijdag 18 december 2015 - 13:11
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

ik heb symphoricarpos dat word druk bezocht.

canadese guldenroede heb ik ook is ook een goede .
die plant is zo sterk en hoog .
dat die het van zelf overleeft in hoog gras.
een hoekje klaver is ook snel gezaaid.
vrijdag 18 december 2015 - 15:08
lentemode

Lentemode

Sprekende foto's zet je hier bijeen !
Geweldig artikel !
Stemt tot nadenken ...

Groetjes,
Mia

vrijdag 18 december 2015 - 23:19
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

vandaag was er een een hoop bij achtigen op de winterheide.
filmpje
http://sendvid.com/k4wrktn5
zondag 20 december 2015 - 13:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon