menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Duif vangen met vangbak

Ga naar meest recente reactie

brouwerke

Brouwerke

Ik heb op mijn dak zonnepanelen liggen. De panelen zijn aan de onderkant met electrische draden in de ruimte tussen de onderkant van de panelen en de dakpannen.
Nu is er een grote duif die daar nesten maakt op de draden en ik ben bang dat die mijn draden mettertijd zullen beschadigen of losmaken, en dat wil ik ten allenprijze voorkomen.

In mijn tuin komen kleine vogeltjes eten aan nootjes en ander voer wat ik daar ter beschikking leg. Af en toe komt die grote duif eens kijken of er iets te eten is van het eten wat de kleine vogeltjes morsen op de grond.

Ik wil die duif vangen met een vangbak of iets anders. Hoe maak ik de dichtklappende deur van de vangbak?
vrijdag 17 juli 2015 - 09:03
Bombycilla

Bombycilla

Idioot plan
vrijdag 17 juli 2015 - 13:12
Polplastron

Polplastron

Stel dan nog dat het zou lukken; wat zou je dan achteraf met die duif doen?
vrijdag 17 juli 2015 - 14:38
brouwerke

Brouwerke

@bombycilla
Als je niets beters kan zeggen heb ik uw raad niet nodig. Dus Idioot antwoord
vrijdag 17 juli 2015 - 15:40
Roeli

Roeli

Bombycilla gaf geen raad, hij gaf zijn mening.
En Polplastron stelde een vraag.

Als je het mijn raad wilt, moet je niet die duif vangen maar gewoon het nest weghalen.
evt. wegspuiten. Duiven maken een heel slordig nest dus het zit eigenlijk nergens aan vast.
En daarbij gaat het natuurlijk niet om één duif, maar vast en zeker om twee.

gr. Roeli
vrijdag 17 juli 2015 - 16:28
brouwerke

Brouwerke

Ik heb het nest al 2 maal weg gehaald vanonder de panelen maar die dui(f/ven) willen daar persé een nest hebben. Ze maken die van allerlei dunne takken die heel vast rond de kabels worden gedraaid. Op een ladder op ongeveer 7 meter hoog een heel karwij om dat weg te halen. Ik ben al 72 jaar, dus op de ladder is niet zo voor mensen van mijn leeftijd. Op de grond vangen in een kooi zal gemakkelijker gaan, hoop ik.
vrijdag 17 juli 2015 - 17:48
Roeli

Roeli

Kan je er niet een stuk plastiek of zo overheen spannen zodat ze er niet meer bij kunnen komen ?
Woont er niet een duivenfokker bij je in de buurt die je om hulp kunt vragen.?
vrijdag 17 juli 2015 - 18:31
brouwerke

Brouwerke

Een stuk plastiek er overheen spannen?????????
je moet eens naar een dak kijken wat vol ligt met panelen en je voorstellen dat je een bejaarde oude man bent en op het dak rondkruipt om rond de panelen plastiek te spannen. Iedereen zal je voor kompleet gek verklaren die je bezig ziet.
vrijdag 17 juli 2015 - 21:32
LT

LT

Neem een vishengel...Neem een maiskorrel....De rest kun je zelf bedenken....Soep of patee....
vrijdag 17 juli 2015 - 21:40
Tuinman65

Tuinman65

Ik zou die duif gewoon proberen te vangen en ze dan op eten of er een lekkere soep van koken
Leo
vrijdag 17 juli 2015 - 22:26
Roeli

Roeli

Hé, hallo, je bent nog een stukkie jonger dan ik, hoor.

Probeer evt. bij een dierenasiel een vangkooi te lenen.
vrijdag 17 juli 2015 - 22:54
leerling

Leerling

Als je die ene duif (of dat koppeltje) gevangen hebt, neemt de volgende waarschijnlijk zijn intrek als je niets doet aan de blijkbaar gunstige nestomstandigheden.

Als het afschermen van de zijkanten van die panelen moeilijk is, dan helpt het verminderen van het voedsel aanbod misschien.

Hier schermen we het voer af, zodat alleen de kleinere vogels erbij kunnen. Voer voor grondvogels gaat in een kooi (http://www.nl.vivara.be/product/id=61/beschermkooi_midi__maxi.html). Ander voer dat momenteel nog wordt aangeboden hangt boven die kooi of in een kastje waar grote vogels niet bij kunnen ( http://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/4834 - wordt verkocht voor eekhoorns, maar biedt te weinig bewegingsruimte voor die beestjes. 'k Vind het desondanks een leuk product, omdat de spechten er wel bij kunnen, maar de halsbandparkieten heb ik er nog niet in gezien.).

Hoe goed zijn die draden geïsoleerd? Misschien helpt een waterpistool of een tuinslang wel. Duiven houden niet van een nat nest.
zaterdag 18 juli 2015 - 00:20
brouwerke

Brouwerke

Het voer wat voor de kleine vogeltjes zoals koolmeesjes, aangeboden wordt zit in een kooi waar enkel de merels nog bij kunnen. Al wat groter is kan er niet bij. Ik heb al een vangkooi gemaakt van stevig gaas tuinafsluiting maar moet enkel nog de valdeur doen werken.

Tussen de panelen en de dakpannen (wat iets van maar 5 cm is) spuiten met de tuinslang is geen optie, zo hoog kan in niet spuiten en de dakgoot zit in de weg. Bovendien zit het nest bijna 1 meter hoger dan de onderste rand van de panelen, daar waar de kabel in het paneel naar binnen gaat.
zaterdag 18 juli 2015 - 06:43
leerling

Leerling

Heb je al op youtube gekeken? Bv. https://www.youtube.com/watch?v=_mGAed_NB5g Maar als je daar zoekt op 'pigeon trap door' vind je nog een stel andere varianten.
zaterdag 18 juli 2015 - 13:04
Polplastron

Polplastron

Als je die ene duif (of dat koppeltje) gevangen hebt, neemt de volgende waarschijnlijk zijn intrek als je niets doet aan de blijkbaar gunstige nestomstandigheden.

En net om die reden zei een ander, zeer wijs, man reeds:

Idioot plan.

Maar zoals dat wel vaker gaat, doen mensen precies wat ze zelf willen en nemen ze enkel raad aan die in het kader past van wat ze zelf al in hun hoofd hadden.
Een duurzame oplossing is echter niet zo moeilijk: maak de plek waar de duif nu nestelt minder interessant door ze af te maken met het een of ander. En als je dat zelf niet meer kan, laat dan een ander het doen.
De duif wegvangen geeft enkel ruimte voor andere 'huurders'.

Groeten,

Pol
zaterdag 18 juli 2015 - 14:36
Tuinman65

Tuinman65

Duiven zorgen voor overlast, laat dat duidelijk zijn.
Natiuurpunt heeft enkele jaren geleden zelfs aangeraden ze zo veel mogelijk af te schieten.
De dag die ze gekozen hadden (in januari) was het verschrikkelijk koud zodat de duiven zich niet lieten zien.
Ik hoop nu maar dat de ecologisten de bedoelingen van natuurpunt niet in twijfel gaan trekken want dat zouden ze ook nog durven.
Leo
zaterdag 18 juli 2015 - 22:36
leerling

Leerling

k Vind het nooit prettig om iets dat leeft dat leven te ontnemen. Zelfs als het om "onkruid" gaat. Zelfs als het om invasieve exoten gaat.
M.i. kan je het best voorkomen dat ongewenst leven er komt door ervoor te zorgen dat de omstandigheden waarin ze gedijen zo ongunstig mogelijk zijn, zonder dat het het gewenst leven aantast.

Misschien moeten er dingen worden uitgevonden als anticonceptiepillen voor ongewenste dieren. Maar waarschijnlijk mogen zelfs die niet al te efficient zijn, want bv. muizen staan op het menu van veel andere dieren die we wel graag houden.

Ik heb me vele jaren afgevraagd waaron Noah muggen meegenomen heeft op zijn ark, maar ik denk dat de enige wezens die ik momenteel de wereld uit zou willen de ziekteverwekkende parasieten zijn. Al moet ik zelfs dat nuanceren tot "voor mensen ziekteverwekkende parasieten". Veel parasieten houden ook andere dieren/planten in toom. En proberen ze ook ons in toom te houden?

@Leo
Wieden/afschieten lost problemen niet op als je er niet tegelijk voor zorgt dat nieuwe generaties "ongewensten" beduidend minder/geen kansen krijgen of dat ze niet elders beter kunnen floreren. Ook Natuurpunt weet dat.

====
Ik denk dat dit uiteindelijk de langere uiteenzetting is van Bombycillas 'idioot plan'.
Al zou ik hem willen aanmoedigen om die uitspraak, zeker voor jonge forumleden, te verduidelijken.

zondag 19 juli 2015 - 00:13
brouwerke

Brouwerke

Ik dank iedereen voor zijn/haar antwoorden. Als de duif of het koppel gevangen is laat ik het weten. Het is nu ook niet zo dat er hier hele drommen wilde duiven komen kijken of er iets te vinden is aan eten, daarom vermoed ik dat het om hoogstens 1 koppeltje gaat.
zondag 19 juli 2015 - 07:08
Wannus

Wannus

Het antwoord is hier al gegeven , de nesten steeds verwijderen tot
ze het opgeven , en dit duurt niet lang . Ik laat ze ook leven , en ik
rem ervoor als ze op de weg zitten met mijn wagen . En nog een
voordeel , we krijgen er gratis mest van .
zondag 19 juli 2015 - 08:17
brouwerke

Brouwerke

Wel Wannus, Jij mag voor mij die nest komen verwijderen zo dikwijls als nodig. Breng wel een hoge ladder mee, om tot op het dak te kunnen.
zondag 19 juli 2015 - 08:21
Thefizyx69

Thefizyx69

Begrijp niet waarom je vraagt hoe je dat kunt oplossen,als je toch de opties niet overweegt en je eigen zin wilt doen.
zondag 19 juli 2015 - 08:31
Roeli

Roeli

Nu wil ik het toch even voor Brouwerke opnemen.
Eigenlijk was de enige vraag die hij stelde .... of er iemand wist hoe je een dicht klappende deur aan een vangbak moest maken. De bak had hij zelf al gemaakt.
En daarom was mijn antwoord, ga eens praten met een duivenhouder.`Leerling heeft die oplossing ook al gegeven.
Als die duiven van een vlucht thuis komen, mogen ze ook niet meer naar buiten.
Die duiven kunnen er wel in, maar er niet meer uit.
Er is dus wel een oplossing voor.

gr. Roeli
zondag 19 juli 2015 - 09:13
leerling

Leerling

Nog een kleine bedenking: als je ze afvangt en elders weer vrij laat, is de kans groot dat ze weer terug komen. 't Zijn per slot van rekening duiven.

Als je ze doodt, hoop ik dat je dat op een zo humaan mogelijke manier doet.
zondag 19 juli 2015 - 11:09
Bombycilla

Bombycilla

Het blijft dus een idioot plan , vraag me af waar de arrogantie vandaan komt om alles te vermoorden wat ons een beetje dwars zit .
Vraag me af of het wel om een duif gaat , die passen namelijk niet in een spleet van 5 cm breed en ook draaien ze geen nest materialen om kabels e.d.
Ik weet niet hoe ze het in België noemen maar in Nederland noemen ze wat jij van plan bent stroperij en dat is hier verboden .
zondag 19 juli 2015 - 12:16
Roeli

Roeli

Dat ..nestmaterialen draaien om kabels.. komt mij ook zo vreemd over.
Net als het feit dat er kennelijk steeds maar één vogel te zien is.
Een koppel duiven is altijd samen .
En, zo als ik al eerder schreef, duiven maken een heel slordig nest.
Zo als Bom. zegt, zijn het wel duiven ?
zondag 19 juli 2015 - 14:25
zourky

Zourky

Welke vogel of duif het ook mag zijn , een stok of hengel met een stevige nylondraad of koord daar een aardappel aan men steekt de koord door de aardappel en onderaan bind men een stokje zodat de patat er niet afrijst , die patat steekt men vol met pluimen van kippen eenden ganzen wat je ook hebt laat dat bengelen zo dicht mogelijk bij het nest wat er ook in zit het zal verhuizen
Dus geen moorden en geen soep

Groetjes Richard
dinsdag 25 augustus 2015 - 07:44
leerling

Leerling

@Zourky/Richard

Klinkt goed.

Waar heb je die wijsheid vandaan?

Zou dit ook helpen voor halsbandparkieten? Die nestelen graag op dezelfde plaatsen als boomklevers en omdat halsbandparkieten wat later aan hun nest beginnen hebben die het nakijken. Als ik de halsbandparkieten in die vroege periode kan afschrikken hebben de boomklevers daarna misschien minder concurrentie.
zaterdag 29 augustus 2015 - 01:42
leerling

Leerling

@Brouwerke

Volgens http://www.dakgootpreventie.nl/vogels-onder-zonnepanelen-unieke-solarschroot-beschermt/ zijn vogelnesten on zonnepanelen een probleem dat wel meer voorkomt en dat ook het rendement van de zonnepanelen kan verminderen. Geen idee of hun oplossing afdoende is, maar misschien kan u contact met hen opnemen en meer info vragen?

Als je dan achteraf je bevindingen hier deelt, hebben we er allemaal weer wat aan.
zaterdag 6 augustus 2016 - 22:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon