menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vreemde vondst

Ga naar meest recente reactie

Azoz

Azoz

Hallo iedereen,

ik vond gisteren iets in de tuin, naast mijn compostbakken... Weet iemand wat dit juist kan zijn?

Allemaal Beestjes

vrijdag 24 april 2015 - 08:22
jdcoster

Jdcoster

Een stukje raat van een oud wespennestje.
vrijdag 24 april 2015 - 08:29
Azoz

Azoz

Bedankt Joel, ik had al zo'n vermoeden, maar was niet 100% zeker.

Hou ik best in de gaten of er nog wespen in de buurt zitten, of houdt dit geen gevaar in? (kindjes in de buurt)

Ik ben, toen ik nog een klein ventje was, eens plat op de buik op een wespennest in de grond gevallen, en herinner mij dat nog levendig... Werd toen meermaals in de buik gestoken, allesbehalve leuke herinnering...

Grtn

Azoz
vrijdag 24 april 2015 - 08:35
Polplastron

Polplastron

Daar kan ik me wel wat bij voorstellen!

Toch moet je, ondanks je overweldigende, negatieve ervaring, goed beseffen dat wespen minder snel steken dan de meeste mensen geneigd zijn te geloven. Ze steken namelijk enkel als ze op een of andere manier in het nauw gebracht worden of als je hun nest bedreigt (en jij deed destijds onbewust allebei tegelijk, vandaar de reactie).

Je kan kinderen goed leren om om te gaan met wespen: mijn drie kinderen hebben van kleins af aan geleerd om 1) rustig te blijven (en dus niet te gaan slaan of zwaaien met de armen), 2) mond dicht te houden (vooral na het drinken van een gesuikerd drankje durven wespen nogal 'intiem' te worden) en vooral 3) nooit te drinken uit een blikje in de zomer. Wespen zijn nogal overmoedig aan het einde van de zomer en durven in hun overmoed wel eens in een biertje of colaatje te duiken en geraken er achteraf niet meer uit; als je dan drinkt .... Vandaar worden hier de glazen in de zomer afgedekt en dat werkt erg goed.

Het is beter je kinderen te leren omgaan met de natuur dan te proberen de natuur buiten te houden want dat is ... onbegonnen werk! Bovendien is zo'n wesp ook een echt wondertje en kan het ook leuk zijn om met de kinderen eens te observeren (op een voorzichtige manier) hoe zo'n diertje haar eten afknabbelt met die grote kaken.

Groeten,


Pol
vrijdag 24 april 2015 - 08:57
Azoz

Azoz

Begrijp me niet verkeerd, ondanks mijn negatieve ervaring ben ik me volledig bewust van wat je me komt uit te leggen.

Ik bedoelde vooral dat ik, als er bijvoorbeeld nog een actief nest zou zijn, dat dan wel graag zou weten. Dat ik dan tenminste daar rekening mee kan houden en een 'veilige afstand' kan bewaren.

Ik wil helemaal 'de natuur niet uit mijn tuin weren', wel integendeel. hoe meer leven hoe liever

grtjs

Azoz
vrijdag 24 april 2015 - 09:04
Polplastron

Polplastron

Ik had je vraag niet anders opgevat hoor!
Dat 'natuur weren' is iets waar ik regelmatig op wijs omdat het voor veel mensen toch vaak moeilijk blijkt om om te gaan met de dieren die in de tuin komen. Vaak is het niet meer dan angst voor het onbekende. Hierin ligt toch een grote taak bij het onderwijs en bij ouders om kinderen bewust te maken van en kennis te leren maken met de schoonheid, verscheidenheid en complexiteit van de natuur in de achtertuin. Helaas zijn steeds meer mensen vervreemd van deze natuur en kent een groot deel van de mensen (ook van collega-leerkrachten) het verschil niet meer tussen een wesp, een bij en een hommel. Vandaar mijn reactie, maar die was zeker niet specifiek op jou bedoeld hoor!

Groeten,

Pol
vrijdag 24 april 2015 - 09:44
Azoz

Azoz

Pol,

helemaal met je eens !

grtjs

Azoz
vrijdag 24 april 2015 - 09:51
jdcoster

Jdcoster

In de late herfst sterft een wespenvolk uit. De laatst geboren wespen zijn koninginnen. Ze proberen ergens beschut te overwinteren en vliegen rond deze tijd weer rond op zoek naar een geschikte plaats om een nest te beginnen.
Als er nu in uw buurt wespen zouden rondspeuren zijn dat de nazaten van dat volkje dat dit raat gemaakt heeft. Het zijn dus die koninginnen.
vrijdag 24 april 2015 - 16:18
Polplastron

Polplastron

Toch fantastisch hé; zo'n imker met al die kennis op het forum!
vrijdag 24 april 2015 - 18:33
Azoz

Azoz

Inderdaad, bedankt voor de deskundige uitleg. Daar heb ik iets aan!

Azoz
vrijdag 24 april 2015 - 20:16
leerling

Leerling

Volgens de brandweermannen die in een vorig huis ooit een nest zijn komen weghalen gebruiken wespen nooit een oud nest. Klopt dat?
maandag 11 mei 2015 - 02:15
Bombycilla
maandag 11 mei 2015 - 18:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon