menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vogels voederen

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Ben ik de enige die zich vragen stelt bij de recente trend om almaar grotere voedersilo's te verkopen?

We krijgen hier veel vogels op bezoek (bij de recentse vogeltelling moest ik zelfs expliciet aangeven dat de getallen juist waren) die een hele waaier van voedsel krijgen aangeboden, maar een pindasilo waar zowat een kilo pinda's in kunnen? Of een mezenbolllenring waar 10 vetbollen in passen? Allemaal bloot gesteld aan de elementen.

Wat ik ook niet begrijp zijn de opstaande randjes aan de voedertafels of van die fancy voederchalets/hotels/cottages. Die kan je toch nooit goed schoon houden?

Het lijken mij recepten voor eten dat vies, slecht en rot wordt en dus een gevaar vormt voor de gezondheid van de beestjes die we proberen te helpen.
zondag 1 februari 2015 - 14:12
Bombycilla

Bombycilla

Ik denk dat wij te vaak voor de vogels denken , ze eten echt geen bedorven voer waar ze zelf ziek van worden
zondag 1 februari 2015 - 14:16
Marei

Marei

Ik heb helemaal geen voedersilo's nodig!
Ergens in november, afhankelijk van de weersomstandigheden, neem ik een kilo hard vet en laat dat smelten, roer er een passende hoeveelheid strooivoer, zonnebloempitten, pinda's, rozijnen en havermout doorheen, verdeel het over schoongespoelde melkpakken en vul deze voor ca. 8 cm.
Ik laat het allemaal weer hard worden en daarna scheur ik de pakken los en verpak de vetblokjes in opgespaarde sinaasappelnetjes.

De vetblokjes hangen we in een grote heester dichtbij bomen en zichtbaar vanuit de keuken. Ze komen allemaal: koolmees, staartmees, pimpelmees en zwartkop. Merels, vinken, spreeuwen, de grote bonte specht, het roodborstje en wat op de bodem terecht komt wordt opgeruimd door ring- en heggemus en de vinken en merels laten zich daar ook niet onbetuigd.

Na een paar weken, kort vóór alles op is, begin ik weer opnieuw en ik heb nog nooit gezien dat er ook maar iets bederft.
zondag 1 februari 2015 - 15:09
Roeli

Roeli

Mijn idee van vogels voeren

Allemaal Beestjes

zondag 1 februari 2015 - 16:34
zuurtje

Zuurtje

Wat een superleuk idee Roeli, zelf verzonnen ?
zondag 1 februari 2015 - 18:22
Roeli

Roeli

inderdaad.
Ik had zo,n bezem gekregen en vroeg mij af wat ik er mee kon doen.
zondag 1 februari 2015 - 18:44
leerling

Leerling

@Bombycilla

Ik denk dat wij te vaak voor de vogels denken , ze eten echt geen bedorven voer waar ze zelf ziek van worden


Of nemen we onze wensen te graag voor werkelijkheid?

Even zoeken op het net levert genoeg links op die waarschuwen voor salmonella, aspergillose, trichomonas, vogelpokken en meer van dat fraais die een rechtstreeks gevolg zijn van bedorven vogelvoer of slechte hygiene op of rond de voedertafel.

Een paar links:
nze-campagnes&Itemid=229' rel='nofollow'>http://www.vogelbescherming.be/site/index.php?option=com_content&view=article&id=587:hygiene&catid=99nze-campagnes&Itemid=229
http://www.vogelbescherming.be/site/index.php?option=com_content&view=article&id=635&Itemid=121
http://www.nwhc.usgs.gov/publications/fact_sheets/coping_with_diseases_at_birdfeeders.jsp
http://birding.about.com/od/Birdseed/fl/Keeping-Birdseed-Dry.htm
maandag 2 februari 2015 - 00:29
jdcoster

Jdcoster

Moest je weten wat er hier allemaal hangt voor de vogels en toch ... . Ze scharrelen even graag tussen de rotte bladeren in de border, in de laag compost die ik op de moestuin heb gelegd en in de stalmest van de konijnen.
Vogels hebben voldoende ervaring om zich geen ongeluk te eten denk ik.
maandag 2 februari 2015 - 00:34
thijsdegraaf

Thijsdegraaf

Bij die plastic silo's begint het onderste laagje zaden inderdaad snel te rotten als het een vochtige zachte winter is. Mijn houten hangende silo maak ik regelmatig schoon als het geregend heeft. Verder gooit vooral de boomklever het zaad over de rand (zie onderste foto), waardoor hij leeg is voordat het kan gaan schimmelen en vinken, turkse tortels, houtduiven enz ruimen de gevallen korrels op.
Ik heb vandaag wat foto's gemaakt. Het is een beetje behelpen, want ik moet het doen met mijn macrolens voor insecten.
Groeten, Thijs

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 3 februari 2015 - 16:14
Marei

Marei

Een paar jaar geleden heb ik eens vetbollen gehaald in de dierenwinkel die niet opgegeten werden door de vogels. Daaruit heb ik toen geconcludeerd dat deze vetbollen waarschijnlijk oud zijn geweest. Ik heb ze weggehaald en vervangen door eigengemaakte, het werd snel weer druk zoals vanouds.
Hieruit heb ik ook gemeend op te mogen maken dat de vogels niet zo dom zijn om oude rommel te eten.
dinsdag 3 februari 2015 - 16:30
thijsdegraaf

Thijsdegraaf

Vorige winter liepen de zaden in de vetbollen bij ons in de winter uit, omdat het veel te warm was. De vogels hadden er ook totaal geen interesse voor. Ik heb ze toen weggedaan. We hebben toen geen enkele dag vorst gehad in Noord-Holland.
Het is nu ook niet echt koud, maar de bollen zijn toch dit jaar meer in trek. We hebben twee stalen veren waar je ze in kunt stoppen.
Een meesje vandaag:
[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 3 februari 2015 - 16:50
Roeli

Roeli

Voedersilo's gebruik ik nooit. Inderdaad, omdat het voer er vaak vochtig in wordt.
Elke morgen, om ongeveer 9 uur. is het bij mij voedertijd.
2 Halve plakjes brood in de broodrekjes. Een bakje voer onder de voertafel.een bakje onder een afdakje en hier en daar een handvol in de tuin.
Ik voer alleen 's morgens.
Mijn buurman verzorgt zijn kippen tussen de middag en mijn overbuurvrouw is altiijd om een uur of twee bezig.
De vogels worden dus de hele dag , door ons drieën , met mate , gevoerd. Ze hebben hier een leven als een luis op een zeer hoofd. ( die luis zouden ze ook nog wel even meenemen )
Water is er ook altijd. Vooral de laatste tijd. Overvloedig zelfs.
En voor 9 uur is er altijd een lijster die alvast een paar stukjes brood komt bietsen.
Daarbij 2x in de week een halve pot pindakaas en de nodige vetbollen en pinda's.
Nee, ze komen hier niets te kort.
dinsdag 3 februari 2015 - 17:45
Bombycilla

Bombycilla

Er worden de laatste jaren veel vetbollen verkocht van slechte kwaliteit.
Deze worden ook niet gegoten met heet vet maar koud geperst,vandaar dat de zaden in deze bollen gaan uitlopen , zaden die met heet vet zijn overgoten lopen niet uit.
woensdag 4 februari 2015 - 08:38
satomi

Satomi

Wel, ik had hetzelfde euvel als Marei. Vetbollen gekocht, maar de vogels haalden hun neus er voor op. Dat was wel te begrijpen, want die bollen stonken een uur in de wind als ze uit de verpakking kwamen, terwijl ze voorheen alleen wat naar vet roken. De kleur was ook heel anders, beetje geel/bruin i.p.v. crème/geel.

Dit jaar zelf "vetbollen" gemaakt met zaden, walnoot en goedkope muesli met rozijnen, dat gemixt met het gesmolten, ongezouten frietvet en in blokken en vormpjes gegoten; jeetje, ze zijn als het ware al bijna op voor je weer naar binnen gaat. Erg leuk om te zien. 's Morgens nog wat oud brood in stukjes erbij en het feestmaal is weer compleet.

Mevrouw Merel zit dan klaar, en de twee heggemussen scharrelen ook al rond. Dan duurt het niet lang meer, of de eerste meesjes en meneer en mevrouw Vink melden zich. En de kauwen natuurlijk, die ondertussen uitgefiedeld hebben hoe ze dat vetblokhuisje vast moeten pakken om er wat lekkers uit te halen. Zó leuk om het allemaal te zien, dan vliegen alle zorgen met de vogels mee.
woensdag 4 februari 2015 - 10:53
thijsdegraaf

Thijsdegraaf

Vroeger maakten we ze ook zelf, maar dat is alweer een tijd geleden. We deden dan het vet met zaden in halve uitgeperste sinaasappels. Nu moeten ze het maar met de gekochte bollen doen. Ik koop er nooit meer dan vier tegelijk.
Verder hangen er pinda's in een netje en een gazen container met pinda's in dop. Daar zijn behalve de mezen vooral de vlaamse gaaien en de bonte specht gek op.
Ik heb ook nog een Voederhuisje waarin ik elke dag wat zaad doe. Als het niet snel genoeg gaat met de voedercontainer leeg ik die daar. Maar dat is nu niet nodig, want hij is al bijna weer leeg.
Ik had net nog wat foto's gemaakt. Vanwege de macrolens kan ik de foto's niet van te ver weg nemen, daarom is het ook wat rustiger dan normaal. alleen het roodborstje maakt dat allemaal niet uit. Die zit altijd bij me in de buurt als ik in de tuin ben.
Eén foto van een merel, die de gevallen zaadjes opeet en een foto van een roodborstje in het voederhuisje.
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 4 februari 2015 - 13:08
Wannus

Wannus

Ik koop mezenbollen overal waar ik ze tegenkom , en nog nooit problemen
er mee gehad . Ze vechten ervoor .
Een goeie uitvinding van Roeli .
Ik gang de voederhuisjes aan draden , maar oppassen met zaden .
Vooral voederhuisjes op staander , het ongedierte kan er bij .
woensdag 4 februari 2015 - 14:19
Roeli

Roeli

Ja,Wannus, ik hang pinda's, vetbollen etc. ook aan draadjes, maar wel aan ijzerdraadjes.
Als je die dingen aan touwtjes hangt, hebben kauwtjes heel snel door hoe ze een lekker hapje omhoog kunnen trekken. Het is een vermaak om te zien hoe handig ze daarmee zijn. Met ijzerdraad lukt ze dat niet. En , uiteindelijk ligt er voer genoeg op de grond, onder struiken enz. om hun hongerige maagjes te vullen.
woensdag 4 februari 2015 - 14:28
jdcoster

Jdcoster

Nog een ander systeem ...:[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
woensdag 4 februari 2015 - 16:10
Bombycilla

Bombycilla

Hier zit geregeld een bosmuisje op de mezenbollen die geraken er via een draadje ook wel op. prachtig gezicht !
woensdag 4 februari 2015 - 16:23
thijsdegraaf

Thijsdegraaf

Ik heb ook nog een silo voor gepelde pinda's liggen van gaas, maar die gebruik ik op dit moment niet. Die van jou heb ik nog nooit gezien. Dat andere ding vind ik heel apart.
Leuke foto's!
Bosmuizen hebben we hier niet. Het blijft bij huismuizen, huisspitsmuizen en egeltjes. Een keer... jaren geleden... hebben we een verdwaalde eekhoorn in de tuin gezien. Voor die beesten wonen we te veel in het dorp.
woensdag 4 februari 2015 - 16:24
Claudia69

Claudia69

Ik heb een glazen silo onder een open fietsstalling voor de kleinere vogels (wordt nooit volledig gevuld en regelmatig gereinigd) en strooi voor de andere vogels strooivoer en meelwormen op het dak (elke dag een kleine portie die opgegeten geraakt). Dat lusten ze liever dan mezenbollen uit de winkel.

Allemaal Beestjes

zondag 8 maart 2015 - 22:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon