menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Serieus probleem

Ga naar meest recente reactie

corrielat

Corrielat

Hallo

heel mijn tuin zit vol met leliehaantjes,is dit bij jullie ook? of heb ik dat alleen??
ik heb geen lelies in de tuin, dus daar kunnen ze niet aan knabbelen, of lusten ze ook andere planten?zo ja welke?? is er een middel om ze rigoreus te verwijderen, ik ben wel benieuwd wat jullie er van denken, help!!!!!
zaterdag 14 april 2007 - 00:05
Tine

Tine

Corrielat, ze zijn dit jaar dan denk ik allemaal naar jou toegetrokken. Ik zal mijn leleis maar ook gauw controleren. eerst wachten tot de zon weg is, daar mag ik nog niet in.

Tine.
zaterdag 14 april 2007 - 01:42
schuurmans

Schuurmans

corrielat,
Heb je soms Fritillaria meleagris (kievitsbloem) in de tuin staan? daar zijn de leliehaantjes ook dol op. Ik ga bij deze beestjes altijd handmatig te werk, een velletje wit papier ,A4tje,onder de plant houden, dan even er doorheen met de hand en alles valt er uit. En dan snel opruimen. Spuiten kan ook maar in Nederland kun je als particulier niet aan het gewenste spuitmiddel komen.

grt
henk
zaterdag 14 april 2007 - 05:06
corrielat

Corrielat

Hallo Henk
ik heb inderdaad kievietsbloem in de tuin staan , maar die staat een heel eind verder, en komt nog maar een paar cm uit de grond, zou dat het probleem kunnen zijn? dan denk ik dat ik die bloem eruit gooi, ik heb hem als bol gekregen en vind hem eigenlijk toch niet mooi
zaterdag 14 april 2007 - 05:15
schuurmans

Schuurmans

corrielat,
Bij ons staat de kievitsbloem al meer dan een week in volle bloei en dit jaar nog zonder leliehaantjes.
Maar ja als je alleen maar leliehaantjes hebt en geen leliehennetjes, komen er ook geen nieuwe leliekuikentjes. Of zie ik dat verkeerd?

grt
henk
zaterdag 14 april 2007 - 05:34
corrielat

Corrielat

Grapjas ik heb tegen de leliehaan gezegd, ik geen haan......dan jij geen hennetje
maar dat jou kievietsbloem in volle bloei staat dat is toch wel heel erg vroeg, of is dat normaal ?
zaterdag 14 april 2007 - 05:42
schuurmans

Schuurmans

corrielat,
bedankt voor het complimentje, maar ik denk dat de natuur dit jaar een beetje vooruit loopt. hier zijn al jonge tortelduifjes en jonge merels in de tuin, maar ook de azalea's staan al vol open. voor mij gaat het veel te hard van stapel.

nogmaals
grt
henk
zaterdag 14 april 2007 - 05:53
Adrienne

Adrienne

Hoi corrielat,

Ze houden ook van keizerkronen dus ......
ik heb er al veel een kopke kleiner gemaakt.
Wel erg want het moeten letterlijk onder je schoenen knetsen
of ze zijn niet groggie !!!
zaterdag 14 april 2007 - 07:07
corrielat

Tekst aangepast

Corrielat

knetsen bah heb je daar geen ander woordje voor? knetsen, hoe kom je erop
trouwens ik ben meer beestjes tegengekomen , zie mijn andere topic a.u.b. en HELP HELP HELP
zaterdag 14 april 2007 - 07:09
Marinepik

Marinepik

Inderdaad lieve mensen zijn Leliehaantjes de rooie schurken van de tuin. Ze vreten al jouw lelie's en keizerskronen binnen de kortst keren op tesamen met de larven.
Je ziet ze vaak paren en zijn dan makkelijk te vangen. Knijp ze lekker fijn tussen je vingers om er zeker van te zijn dat ze echt dood zijn want deze beestjes zijn enorm sterk.
De larven kun je het beste bestrijden met Spruzit, het biologische middel op basis van een tropische Chrisanten familie. Dit werkt erg goed.
Theo
maandag 28 mei 2007 - 23:56
Spuddy

Spuddy

Zoals gezegt leliehaantjes worden aangetrokken door lelies, keizerskroon enkievietsbloem. Ze leggen hun eitjes in de bladoksel
dinsdag 29 mei 2007 - 00:26
corrielat

Corrielat

Zo, nu weet ik dan ook wat die vieze zwarte drap op mijn keizerskroon geweest is, bah
dinsdag 29 mei 2007 - 04:19
Esem

Esem

Zo corrielat dat is ook weeral geweten hé
hier kom je veel te weten hoor.
Esem,
dinsdag 29 mei 2007 - 07:20
hildavw

Hildavw

Als ik de leliehaantjes zie, neem ik 2 schopjes.
Een houd ik onder het beestje, met het andere sla ik het eraf en vang het op en dan plet ik ze tussen die 2 schopjes.
(Ik doe dat niet graag met mijn handen, ben nogal vies van die dingen)
Hilda
zaterdag 2 juni 2007 - 05:07
compostmeester

Compostmeester

Ik heb dit jaar een nieuwe aanplant gedaan van lelies,in het begin geen probleem,maar al vlug zaten ze vol met leliehaantjes,mooie en grote bloemen,dat wel,maar de stengels zijn kaal,alle bladeren hebben ze verorberd,als ik deze kevertjes zie,vang ik deze en knijp ze stuk,hallaas is of was dat maar een tijdelijk middel,al vlug zat er een nieuwe lading haantjes op,ik denk dat het veranderend klimaat er voor iets tussen zit,of dat er weinig natuurlijke vijanden zijn. keizerskroon en kievietsbloem,heb ik niet in mijn tuin. Spuiten met het ene of andere product haalt nu niet veel meer uit,de bloemen zijn reeds aan het verwelken.
vrijdag 15 juni 2007 - 16:20
hildavw

Hildavw

Momenteel is één stengel volledig kaal, zelfs de bloemknoppen hebben ze helemaal opgegeten !
Ze staan hier maar het tweede jaar, maar ik denk er aan ze na de bloei, als die nog komt met die veelvraten, weg te doen.
Maar ben ik dan ook verlost van die vervelende beestjes ?
Keizerskroon en kievitsbloem heb ik niet staan.
In de buurt van de lelies staat een cornus causa, gelukkig niet aangetast, teunisbloemen, weigelia, kerria en forsythia en dan nog wat kleine eenjarigen en primula's.
Zou ik, buiten het verwijderen van de lelies, nog iets anders moeten doen ?
Dank bij voorbaat
Hilda
vrijdag 15 juni 2007 - 23:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon