menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rups wordt vliegje

Ga naar meest recente reactie

Pieterke67

Pieterke67

Het is deze eerste keer dat ik dit tegenkom, maar misschien is het wel iets alledaags. Graag jullie hulp!

Ik stelde een paar weken geleden dikke groene rupsen vast op mijn doorgeschoten broccoli-plant. Ik heb die laten staan omdat ik eens wilde kijken hoe de bloemtjes eruit zien en hoop er misschien nog wat zaden van te recupereren.
Dus op zich niet erg dat er rupsen op zaten, want de broccoli was al geoogst. Ik haalde de rupsen eraf en heb ze in een potje gestoken omdat ik wel eens wilde weten wat er uit zou komen. Ik vermoedde koolwitjes of iets dergelijks.

Tot mijn verbazing legden de rupsen op een bepaald moment een soort van "eitjes" (of zijn het poppen?). Ik dacht dat rupsen zich insponnen en daarna verpopten tot vlinders…
De "eitjes" waren zeer hard, langwerpig en zwart. Ze waren bedekt met een gele harige laag. De rupsen zijn direct daarna afgestorven.

Na een week of drie zijn deze "eitjes" nu uitgekomen… mijn potje zat vol met vliegjes! Ik begrijp er niet veel meer van… om welke soort gaat het hier???
vrijdag 12 september 2014 - 22:27
Patrikc

Patrikc

Pieterke, uw 'eitjes' waren uitwerpselen, uw rupsen/vlinders zijn dood en nu zit je met strontvliegen.
vrijdag 12 september 2014 - 22:33
Pieterke67

Pieterke67

Is dit nu als grap bedoeld of een serieuze reactie?!

Ik kan nu nog wel het verschil zien tussen uitwerpselen en "eitjes" he. Het potje was trouwens afgesloten, dus er kunnen geen strontvliegen bij! Het zijn trouwens heel kleine vliegjes type rouwmug.

In de buurt van elke rups was zo'n afzetting van "eitjes" te zien.
vrijdag 12 september 2014 - 22:57
Pieterke67

Pieterke67

Na nog wat verder zoeken, ben ik al een stap dichter gekomen bij het antwoord vermoed ik.
Ik gok op sluipwespen. Waarschijnlijk waren de rupsen geparasiteerd door sluipwespen en zijn ze daardoor afgestorven. De sluipwespen hebben zich verder ontwikkeld...
vrijdag 12 september 2014 - 23:12
Patrikc

Patrikc

Pieter, alleen met de strontvliegen heb ik er een slag naar geslagen, laat het dan sluipwespen geweest zijn...
Rupsen leggen geen eieren en sluipwespen als het dat was, die leggen hun eieren in de rups.
De sluipwesplarven zie je niet, zodra ze uit de rups komen verpoppen ze en soms spinnen ze zich in, dat zijn mogelijk de zwarte coconnetjes... Of uitwerpselen met schimmel op...
vrijdag 12 september 2014 - 23:55
Bombycilla

Bombycilla

sluipwesp Cotesia glomerata
zaterdag 13 september 2014 - 15:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon