menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Halsbandparkieten

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Halsbandparkieten

't Was hier even zoeken hoe we het vogeleten dat we willen aanbieden in de juiste maagjes terecht komt.

De vorige eigenaars hadden een leuke voederhuisje in elkaar geknutseld, maar grondvogels als merels, heggemussen of vinken zijn er niet zo dol op en als daar een bosduif in neerstrijkt is binnen de kortste keren alles opgeruimd.

't Was winter, dus ook een vetbolspiraal opgehangen en paar grondvoedertafeltjes gezet met een kooi erover (http://www.nl.vivara.be/product/id=61/beschermkooi_midi__maxi.html). Van die met de grotere gaten, waar merels ook door kunnen, was niemand onder de indruk. De eenden en fazanten staken er gewoon hun kop door en zelfs een rat vond het geen probleem. Hoe ze erin slagen is mij nog altijd een raadsel, maar na het bezoek van de eenden ligt er niet 1 zaadje meer in.

De eekhoorns vonden die vetbolspiraal ook wel wat. (En ik maar denken dat die beesten een winterslaap hielden.)

Kooi gekocht met kleinere gaten. Bolvormige voedersilo (http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=2622) aangeschaft, eekhoornbestendige pindasilo (http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=2695) gehangen en omdat we eekhoorns toch wel leuk vinden om naar te kijken, zijn we ook een eekhoornvoederhuisje rijker.

Alles ging lange tijd vrij goed. De kleinere eekhoorns pikken nog wel eens wat mee uit de kooi, een paar bosduiven vinden het wel lief dat ze nog altijd in het voederhuisje terecht kunnen (meestal nadat de meesjes er hun deel hebben uitgehaald), de fazanten en eksters eten de restjes op die andere vogels laten liggen of morsen uit de silo's.

Tot een maand of wat geleden de bolsilo (gevuld met een mengsel van zonnebloempitten en gedroogde meelwormen) en de pindasilo telkens opnieuw wel heel snel leeg geraakten. Een beetje later werd ook het eekhoornvoederhuisje beschadigd.

De schuldigen blijken uiteindelijk een koppeltje halsbandparkieten te zijn.

Help?

Ik hou niet van de beesten. Ze jagen de andere vogels weg; pikken nestgelegenheden in van spechten, uilen en kauwen; eten alleen zaden en vruchten en zijn hier dus niet nuttig; en ik ervaar hun gekrijs niet meteen als aangenaam.

Hoe geraak ik ze weer kwijt? Of hoe weerhou ik hen ervan om de silo's te plunderen?
maandag 23 juni 2014 - 01:36
BOSVROUW

BOSVROUW

Misschien eens bij een vogelopvancentrum informeren! Ik dacht dat er een organisatie bestaat die ze komt wegvangen en in volières plaatst!
maandag 23 juni 2014 - 10:24
zuurtje

Zuurtje

Ik hou niet van de beesten.(halsbandparkieten) Ze jagen de andere vogels weg; pikken nestgelegenheden in van spechten, uilen en kauwen; eten alleen zaden en vruchten en zijn hier dus niet nuttig; en ik ervaar hun gekrijs niet meteen als aangenaam.

*bosduiven
*eenden
*rat
*fazanten
*eekhoorns
*eksters
*halsbandparkieten

mens je bent hardstikke rijk!! niet meer voeren, of anders voeren?
maandag 23 juni 2014 - 12:10
Bombycilla

Bombycilla

Ja dat wordt de nieuwe natuur,alleen nog maar nuttige beesten,binnenkort een referendum over wie blijven mag
maandag 23 juni 2014 - 17:12
leerling

Leerling

@Bombycilla
Ja dat wordt de nieuwe natuur,alleen nog maar nuttige beesten,binnenkort een referendum over wie blijven mag

Voor mij mag er veel blijven. Als je de moeite neemt om wat over zgn. vieze of nutteloze dieren op te zoeken, dan merk je vanzelf dat er heel weinig zijn die alleen maar schadelijk zijn - al was het alleen al omdat ze op het menu staan van andere dieren.

Maar exoten die onze plaatselijke fauna in gevaar brengen, die hoeven voor mij niet.
maandag 23 juni 2014 - 17:26
Bombycilla

Bombycilla

Maar exoten die onze plaatselijke fauna in gevaar brengen, die hoeven voor mij niet.

De Nederlandse natuur bestaat uit exoten,zevenblad werd door de Romeinen binnen gebracht,in hun karrenspoor namen ze orchideeën mee .
De Amsterdamse slechtvalken vangen halsbandparkieten,kun je vinden op googje

De wereld is in beweging en exoten gaan we niet tegen houden.wat Wilders ook bedenkt
maandag 23 juni 2014 - 23:05
leerling

Leerling

@bosvrouw
Misschien eens bij een vogelopvancentrum informeren! Ik dacht dat er een organisatie bestaat die ze komt wegvangen en in volières plaatst!

Daar hoopte ik op, maar zo te lezen is die vogel al al te zeer ingeburgerd. (Zie o.a. http://www.natuurpunt.be/nl/biodiversiteit/vogels/halsbandparkiet_2867.aspx?gclid=CMSBw5iJkb8CFQfJtAodSBoA8g en http://www.tuinadvies.be/halsbandparkieten_in_de_tuin.htm)

@zuurtje
mens je bent hardstikke rijk!!

Zo had ik het nog niet bekeken. Maar je hebt gelijk: we wonen vlak bij een bosje, dicht bij een klein natuurgebied en dicht bij de Nete en daardoor genieten we volop van alle vogels die van daar uit onze tuin komen bezoeken.

@zuurtje
niet meer voeren, of anders voeren?

Dat is wat we nu doen. We bieden alleen nog voedsel aan in de kooi en wat broodkruim op de grond. Maar "onze" grote bonte specht heeft een jong en is duidelijk teleurgesteld dat er niets meer te rapen valt.
Eigenlijk zoeken we nu een voedersysteem waar wel spechten kunnen mee-eten, maar halsbandparkieten of eekhoorns niet.

@Bombycilla
De wereld is in beweging en exoten gaan we niet tegen houden.wat Wilders ook bedenkt

Geen Wilders fan. Een mens is voor mij in de eerste plaats een mens.
dinsdag 24 juni 2014 - 03:57
Roeli

Roeli

Bij mij mogen alle vogels komen eten, hoor. Ik sluit niemand uit.
"s morgens loop ik de tuin rond en strooi her en der wat gesneden brood en kippengraan. Het duurdere vogeltjesvoer geef ik er alleen 's winters bij. En dan is ook de voertafel rijk gevuld.
Verder 2x per week een potje pindakaas. En , natuurlijk, drink en badwater.
Verder staat er genoeg aan bessen en zaden in de tuin.
Hier moeten ze het maar mee doen en als ik zie wat er aan jong spul rondfladdert
lukt dat aardig.
dinsdag 24 juni 2014 - 12:32
leerling

Leerling

@Roeli
Bij mij mogen alle vogels komen eten, hoor. Ik sluit niemand uit.
Dat zou ik ook graag doen, maar als sommige dieren langskomen sluiten zij al de rest uit, omdat er dan binnen de kortste keren niks meer overblijft.
dinsdag 1 juli 2014 - 23:40
zuurtje

Zuurtje

Ik voeder niet. Kijk naar de buren die zich op lopen te fokken over dit en dat, zus en zo.
Bij mij zoeken ze slakken ed tussen de stenen rond de vijver, in de struiken en planten..... met hun jonkies op veilige hoogte.
woensdag 2 juli 2014 - 13:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon