menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fluweelmijt

Ga naar meest recente reactie

Ikkimausi

Ikkimausi

Ieps,

Ik hoop hier toch eens een duidelijk antwoord te vinden.
Sinds 2 weken zit ik op mijn terras met een hoop kleine rode beestjes.
Ik heb een vermoeden dat het fluweelmijt is. Helaas zit ik met 3 katten die graag op ons terras liggen, en met een hele hoop andere dieren in huis zelf die gevoelig zijn aan alle mogelijke mijtsoorten. Bijgevolg mogen mijn katten niet meer buiten. Maar ook mijn terrasdeur en venster langs die kant doe ik hierdoor niet meer open.
Met dit zonnige weer dus niet echt fijn.

Ook zitten mijn planten hierdoor vol. Een goede maand geleden zat mijn bloembak met viooltjes nog vol met spint. Daar ben ik vanaf, maar nu zitten alle bakken inclusief mijn mooie oleander onder die rode beestjes.
2 weken terug toen ik ze het eerst gezien heb, heb ik mijn terras afgekookt (heel karwij) en alle planten met zo'n standaard insecticidespray behandeld.
Dit heeft de boel toch tijdelijk klein gekregen. Echter zijn ze sinds kort weer volledig terug.
Gelukkig wel in kleinere aantallen, echter beginnen ze nu ook op de vliegendeur en deur naar binnen te zitten. Daarnaast heb ik er ook eentje in de drinkbak van de katten binnen gisteren gevonden.

Dus ik wil echt wel consequent van die beestjes vanaf. Met de zomer in het verschiet zou ik toch willen kunnen genieten van mijn terras. Wij zijn 3 maand geleden nog maar in dit appartement getrokken en toen keken we al enorm uit om op ons terras te kunnen zitten. Het vorige was amper 2 vierkante meter groot en dus geen optie om er te kunnen zitten. Dit is echter enorm ruim maar niet te gebruiken door die beestjes

Iemand een oplossing? Ik ben namelijk geen fan van insecticide te gebruiken en wil gerust andere middelen in zetten. Echter moeten die beestjes echt wel verdwijnen in het belang van mijn huisdieren. Ik kan moeilijk wekelijks voor zolang ik in dit appartement woon mijn dieren met anti-mijt behandelen. Mijn katten zien dat niet zitten, maar ook mijn ratten, muizen en hamster niet. Laat staan dat mijn dwergmuizen niet behandelbaar zijn

Alvast bedankt.
maandag 19 mei 2014 - 09:02
Bombycilla

Bombycilla

Fluweelmijten komen overal voor,waarom deze paniek.
Heb je je door iemand bang laten maken?
maandag 19 mei 2014 - 09:31
Ikkimausi

Ikkimausi

Nee hoor, absoluut niet.
Maar het feit dat mijn ratten enorm zaten te krabben en na een anti-mijt behandeling geholpen waren, zegt me genoeg dat die rode beestjes wel de oorzaak waren. Zeker gezien ze voordien nergens last van hadden

Buiten zitten terwijl de muren en omheining vol zitten is alles behalve fijn. Ik krijg al jeuk als ik er aan denk.
Daarnaast moet ik er dus niet aan denken dat ze naar binnen komen, waar het nu wel op begint te lijken helaas
En dan zou ik wekelijks al mijn dieren moeten gaan behandelen tegen mijt. Met 7 ratten waarvan er 1 al in paniek raakt als hij me zit, 3 katten, 5 muizen en een hamster is dat dus een karwij van een halve dag. Laat staan dat ik dan bijgevolg 4 machines was moet draaien en alle koten opnieuw alleen hiervoor moet verschonen en afkoken. Mijn dwergmuizen zijn niet eens behandelbaar gezien dit om een niet-gedomesticeerde soort gaat.

Vandaar dat ik er dus absoluut vanaf wil. Ook krijgt mijn oleander bruine plekken door die beestjes
Een niet-bruikbaar terras van 7m breed is echt wel te zonde op deze manier. En mijn katten binnen houden terwijl zij er enorm van genieten om in het zonnetje te liggen, is ook enorm spijtig
maandag 19 mei 2014 - 09:36
cetinel

Cetinel

een oleander die daar bruin door word???
heb je een foto over welke beestjes we het hier hebben....
maandag 19 mei 2014 - 10:16
Marei

Marei

Als ik google met 'fluweelmijt' kom ik allerlei informatie en foto's tegen, ook hoe je ze kunt bestrijden.
Groetjes, Marei.
maandag 19 mei 2014 - 10:19
Ikkimausi

Ikkimausi

Hoe ze eruit zien vind ik ook. Hoe te bestrijden helaas niet.
Enkel hoe er als mens mee om te gaan (Deet etc) Maar die beestjes resoluut kwijt te geraken heb ik helaas nog niet gevonden

Mijn oleander zijn bladpunten geraken verbrand op de een of andere manier door deze beestjes
Vandaar de bruine plekken.

Ik zal sowieso deze namiddag als ik thuis ben foto's trekken en hier plaatsen ervan. Maar ik ben er toch vrij zeker van dat het om fluweelmijt gaat.
maandag 19 mei 2014 - 10:23
cetinel

Cetinel

de fluweelmijt zelf is niet parasitair lees ik net,maar de larven wel....
dus die zullen dan je huidieren tergen

bestrijden mmoet dan waarschijnlijk inderdaad in 2 delen e volwassen mijten verdelgen,maar inderdaad ook je dieren behandelen...mischien is het interessant om uit te zoeken waarom ze zo massaal voorkomen,hebben je buren er ook last van? staat er ergens iets waar ze explosief kunnen vermeerderen of zo(ik denk maar hardop)..
over de bestrijding weet ik zel niet zo veel...als kind duwde ik ze plat als ik er een zag...
maandag 19 mei 2014 - 10:27
Marei

Marei

Kijk eens op deze site, misschien heb je er iets aan.
http://xterminator.nl/insecten/bijtende-stekende-en-huidirriterende-insecten-en-mijten/fluweelmijt/
maandag 19 mei 2014 - 10:29
Ikkimausi

Ikkimausi

Mijn buren niet direct dat ik het weet. Links heb ik er geen directe en rechts staan er geen planten.
Misschien handig om te weten, ik woon op het 2de verdiep, mijn terras is helaas naar het zuiden gericht. Bijgevolg met het zonnig weer komen ze dan ook massaal te voorschijn.

Ik heb redelijk wat bloembakken staan. Mijn oleander dan ook nog eens. In de bloembakken staan vooral viooltjes, fresia's, irrissen. Dan ook nog een pot narcissen en een pot meibloemen. Maar eigenlijk is merendeel al maanden uitgebloeid. Behalve de viooltjes, die blijven het goed doen. De irissen zijn vooral nog maar een paar groene stengels.
Voor de rest van beestjes redelijk wat kleine spinnetjes. Maar dat zijn duidelijk spinnen en die storen me ook niet zo. Dat er een hele hoop rode beestjes over de grond, vensterbanken en andere zaken kruipen wel.
Vooral in zon zijn ze enorm snel.
maandag 19 mei 2014 - 10:31
cetinel

Cetinel

kunde geen plakvallen of zo zetten....da ze nie binnen kunnen,allee zo een strip voor de deurof zo,dan kunnen ze nie verder...wel opletten da ge der zelf nie in trapt!!
maandag 19 mei 2014 - 10:46
Anthe

Anthe

Ik denk maar mee...
Zerox-P van Edialux.
maandag 19 mei 2014 - 20:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon