menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hommelnest in Rockwool

JackDaniels

JackDaniels

Het viel mij op dat er constant hommels onder mijn afdak zaten te vliegen. Toevallig lagen daar nog wat stukken overschot van Rockwool isolatie. Mijn eerste gedacht was dat de beestjes in de war waren door de gele kleur van de Rockwool, dus die overschotten maar in de vuilniszak gestopt. Even later bleken er dan hommels in de vuilniszak te zitten. De Rockwool dan maar aan een grondiger onderzoek onderworpen en ja hoor. Tussen de gele vezels hadden de hommels een nest gemaakt. Ik heb die Rockwool dan maar op een andere plek neergelegd (had er jammer genoeg eerst het nest uitgehaald). Zo goed en zo kwaad als het ging heb ik het nest dan terug in de Rockwool gelegd, alles ligt nu achteraan in de tuin waardoor de paden van mijzelf en de hommels elkaar niet meer kruisen. Bij het verwijderen van het nest heb ik wel een prik gekregen van een hommel. Voelde aan als een speldeprik, duurde een half minuutje of zo en de pijn was weer over. Ik houd de boel een beetje in de gaten om te zien of dat nest groter gaat worden en of er meer hommels op af gaan komen. Had iemand dit ooit al gezien of meegemaakt?
donderdag 1 mei 2014 - 12:13
jdcoster

Jdcoster

Ieder jaar wel enkele keren maak ik dat mee. Er zijn zelfs mensen die daar de brandweer bijhalen, stel u voor ... .
U verplaatst het nest best 's avonds laat wanneer alle hommels 'thuis' zijn en meteen ver van de eerste plaats, 's anderendaags heroriënteren ze zich wel.
Hommels die 'onderweg' zijn weten niet wat hen overkomt als hun nest plots verdwenen blijkt te zijn en blijven maar zoeken en rondvliegen tot ze dood zijn. Dan zijn ze soms ambetant ... .
Spijtig dat u niet beter de zaak eerst hebt geobserveerd. Het volkje had daar gerust kunnen blijven zitten. Ze veroorzaken absoluut geen hinder.
donderdag 1 mei 2014 - 12:51
JackDaniels

JackDaniels

Een klein beetje een happy end toch hier. Het viel mij op dat de hommels toch maar onder het afdak bleven vliegen, op zoek naar het nest. 1 voor 1 heb ik de hommels dan gevangen met een plastieken potje, stukje karton erover en dan met de gevangen hommel tot aan het nest en hem daar weer vrijgelaten. Heeft wel even geduurd maar ze zijn allemaal terug in het nest, ze moeten dus niet meer zoeken.
donderdag 1 mei 2014 - 12:55
jdcoster

Jdcoster

Tof dat u daar die moeite voor doet. Veel mensen beschouwen ze maar als ongedierte.
Dit was ook een volkje dat, hoewel het 10 meter van het terras, in een nestkastje woonde, absoluut weg moest van de tuineigenaar. Zijn kleinkinderen zouden op bezoek komen. Ik kreeg zelfs geld aangeboden om ze toch maar mee te nemen.
Ook had hij al geprobeerd om met kleefband het vlieggat dicht te kleven.... .
Dat gaf daar paniek, bij die hommels uiteraard.
Bij mij hebben ze dan rustig de rest van het jaar hun bestuivingswerk kunnen doen.
[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
donderdag 1 mei 2014 - 13:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon